دکتر علی اصغر شهبازی رئیس سازمان بسیج مهندسین صنعتی کشور در گفتگو با روزنامه جوان عنوان کرد: مهندسین بسیجی قادرند 30 هزار واحد صنعتی راکد و نیمه فعال را احیاء کنند. مشروح این گفتگو به شرح زیر می باشد.
کد خبر: ۹۰۸۲۰۶۵
|
۰۳ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۵
به گزارش سرویس بسیج مهندسین صنعت خبرگزاری بسیج به نقل از روزنامه جوان، دکتر شهبازی با اشاره به چشم انداز کشور در افق 1404 گفت: جمهوری اسلامی ایران دارای صنعت توسعه‌یافته بر پایه دانایی و با سه محور اصلی پایداری، رقابت‌پذیری جهانی و فناوری‌های پیشرفتة روز خواهد بود که با توسعة فناوری و سرمایه انسانی، ارتقاء بهره‌وری و افزایش سرمایه‌گذاری، صادرات و سهم صنعت از تولید در حد کشورهای توسعه‌یافته صنعتی، به رتبه نخست صنعتی و فناوری در منطقه و جایگاه شایسته در جهان خواهد یافت. سازمان بسیج مهندسین صنعتی کشور در راستا ایجاد دانایی در صنعت کشور اقدام به طراحی اولیه الگوی مفهومی شبکه سازی توانمندیها و ظرفیت ها در راستای حل نظام مسایل در حوزه صنعت کشور کرده است که ان شاءالله در سال جاری در دو موضوع تخصصی اولویت دار شبکه اجتماعی تعاملی- تخصصی مجازی راه اندازی خواهد شد.

بسیج به عنوان امتداد مردمی دستگاه ها و نهاد های حاکمیتی به دنبال جذب و سازماندهی موثر سرمایه اجتماعی در راستای کمک به کارآمدی دستگاه های حاکمیتی است. در این راستا با ایجاد تفاهم نامه های ذیل درصدد یاری رساندن به دستگاه های دولتی می باشد:

  1. تفاهم نامه همکاری سازمان بسیج مهندسین صنعتی با سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان با هدف هم‌افزایی در مدیریت بهینه بازار و سازماندهی و همکاری نیروهای داوطلب مردمی
  2. تفاهم نامه سه جانبه همکاری فی مابین سازمان بسیج مهندسین صنعتی، سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران و سازمان مدیریت صنعتی با هدف ارتقای توانمندی و افزایش قابلیت در بنگاه‌های اقتصادی و توسعه فضای کسب و کار با در نظر گرفتن چارچوب اجرایی راه اندازی کلینیک های کسب و کار 
  3. تفاهم نامه همکاری سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق (ساتبا) و سازمان بسیج مهندسین صنعتی به منظور ایجاد هم‌افزایی برای توسعه نیروگاه‌های انرژی‌های تجدیدپذیر در کشور به‌ویژه نیروگاه‌های خورشیدی کوچک مقیاس در مناطق محروم و روستایی با بهره‌مندی از توان فنی و اجرایی بسیج
  4. تفاهم‌نامه همکاری سازمان بسیج مهندسین صنعتی با مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان به منظور شناسایی، هدایت و حمایت از ایده‌های نوآورانه دانش‌آموزان مدارس استعدادهای درخشان دوره دوم متوسطه برای پایه‌های دهم و یازدهم به منظور تجاری‌سازی ایده‌های آنها در صنعت

شهبازی پیرامون اقدامات بسیج مهندسین در حوزه احیا صنایع کوچک و متوسط عنوان کرد: در سال جاری اقدام به تشکیل گروه های جهادی در قالب 32 کلینیک تخصصی مستقر و خارج از شهرک های صنعتی کردیم که در صورت همراهی وزارت صنایع با توجه به نیروی انسانی متخصص سازماندهی شده در بسیج  امکان پایش، عارضه یابی و احیاء 31500 واحد صنعتی راکد و نیمه فعال وجود دارد. پایش و عارضه یابی حدود 5000 واحد صنعتی راکد و یا نیمه فعال و همچنین کمک به احیا 70 واحد صنعتی با کمک مستقیم مهندسین بسیجی مجموعه ای از اقدامات این سازمان می باشد. هدایت و کمک به راه اندازی 500 طرح و شرکت دانش بنیان بسیجی در حوزه صنعت با اولویت استانهای کمتر برخوردار از دیگر اقدامات این سازمان در حوزه احیا صنایع کوچک و متوسط بوده است.

وی افزود: امسال اطلاعات حاصل از پایش و عارضه یابی 5000 واحد وارد سامانه طراحی شده خواهد شد. تشکیل بانک جامع اطلاعات صنایع راکد و نیمه فعال به منظور یکپارچه سازی اطلاعات به روز با هدف ایجاد بستر مناسب برای درج اطلاعات بنگاه ها در دستور کار این سازمان قرار دارد.

علی اصغر شهبازی با اشاره به اقدامات انجام گرفته در حوزه تامین نیازهای کشور اظهار داشت: از مهمترین نیازهای کشور ما مساله انرژی است که باید به سمت استفاده از انرژی های تجدید پذیر برویم. با توجه به موقعیت استراتژیک ایران در منطقه می توانیم با تامین انرژی مورد نیاز اروپا و کشورهای همسایه به سمت اقتصاد مقاومتی حرکت کنیم. از جمله برنامه های این سازمان تهیه طرح جهاد روشنایی با هدف تولید 50 مگا وات برق از طریق سلول های های خورشیدی ( فتو ولتاییک) در هزار نقطه روستایی است. این امر علاوه بر تامین برق مورد نیاز کشور می تواند برای بیش از 2500 نفر در مناطق کم برخوردار ایجاد کار افرینی کند. ایجاد نیروگاه های خورشیدی در نقاط متعدد کشور از نظر پدافند غیرعامل بسیار ضروری است. بنا به هماهنگی صورت گرفته با آغاز هفته بسیج طرح جهاد روشنایی در سراسر کشور آغاز می شود.

وی با توجه به برگزاری دومین جشنواره سرآمدان فناوری و صنعت که با هدف ایجاد بازار و جذب سرمایه برای طرح ها و شرکت های دانش بنیان در دی ماه سال جاری برگزار می گردد، گفت: سال گذشته با اعلام امادگی بسیج برای کار سازمان یافته در حوزه تخصصی و با مشارکت شش دستگاه دولتی اولین جشنواره سرآمدان فناوری و صنعت در کشور برگزار گردید. این جشنواره با هدف هدایت سرمایه های اجتماعی تخصصی به سمت نیاز های واقعی صنعت و منویات مقام معظم رهبری طراحی شده است.

شهبازی اظهار داشت: یکی از راه های  اساسی برون رفت از توطئه هایی که دشمنان نظام بر علیه اقتصاد کشورمان برنامه ریزی نموده اند راهبرد توسعه سرمایه انسانی دانش پایه، متخصص و ماهر می باشد، لذا می‌بایست با اقدامات جهادگونه به ارائه راهکارهای مؤثر و میانبر در این حوزه پرداخت.سازمان بسیج مهندسین صنعتی در نظر دارد با برگزاری مسابقه نوآوری صنعتی چالش ها و مسائل کلیدی صنعت را کشف کرده و سپس با مشارکت دادن ظرفیت نخبگان اقشار دانشور بسیج، محققان، نوآوران و شرکت های دانش بنیان فعال در عرصه فناوری و صنعت کشور اقدام به برطرف ساختن آنها با ارائه راهکارهای میانبر نماید.

با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری در زمینه توجه به علم و فناوری، سازمان بسیج مهندسین صنعتی در نظر دارد با همکاری بسیج وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت، نیرو،‌ ارتباطات و فناوری اطلاعات، نفت‌ و سازمان انرژی اتمی برای  برگزاری مسابقات «نوآوری‌های صنعتی» برای رفع چالش‌ها و مسائل کلیدی کشور اقدام کند.

ما با پنج وزارتخانه صحبت کردیم تا مسائل کلیدی را مطرح کنند. هرکدام از این وزارتخانه‌ها در شورای سیاست‌گذاری یک کارگروه تخصصی تشکیل دادند و هرکدام تعدادی از مسائل کلیدی کشور در زمینه آن وزارتخانه را اعلام کردند که این مسائل مطرح شده و پس از بررسی‌ها، 13 مساله به عنوان محورهای مسابقه درنظر گرفته شد.

شایان ذکر است که در این مسابقات با توجه به اهمیت نسل جوان، بخش دانش آموزی در حوزه سمپاد با رویکرد ایده پردازی در حل نظام مسائل صنعت با انعقاد توافق با سمپاد اضافه گردیده است.

مسئول بسیج مهندسین صنعتی عنوان داشت راهبرد اساسی ما در این بخش عبارتند از:

  • کمک به  رشد و توسعة صنعت بر پایة بخش مردم نهاد و خصوصی و حمایت معنوی و هدایت آن
  • کمک به هدایت ، رشد و  توسعة صنایع بر اساس نگاه به ظرفیت های درونی و مزیت‌های رقابتی با رویکرد توسعه صادرات فنی و مهندسی
  • کمک به بهره‌گیری از مزیت‌های نسبی ملی و استانی  در جهت ایجاد مزیت‌های رقابتی در مقایسه با شاخص‌های فراملی
  • کمک به افزایش تعامل مؤثر و پایدار بین صنایع در جهت ایجاد هم‌افزایی و افزایش توان رقابتی صنعت
  • توسعة کارآفرینی از طریق بسیج نو کارآفرینی
  • کمک به طراحی و اجرای دوره های توانمندسازی کاربردی مهندسین متناسب با نیاز صنعت با رویکرد توسعة سرمایه انسانی دانش‌پایه، متخصص، کارشناس و ماهر و افزایش توان مدیریتی، مهندسی
  • کمک به ارتباط صنعت و دانشگاه با رویکرد هدایت پژوهش و پایا ن نامه های دانشجویی در مقاطع مختلف از طریق استخراج نظام مسائل صنعت در حوزه های مختلف صنعت متناسب با روند تغییرات ملی و بین اللملی و آینده نگاری و جهت‌دهی صادراتی
  • ایحاد اشراف اطلاعاتی در چهار حوزه دانش ، مهارت ، تکنو لوژی و ابزار و تجهیزات ( بانک توانمندی ها در حوزه صنعت )
  • کمک به ایجاد و تقویت پیوند بین صنایع کوچک و متوسط با صنایع بزرگ و تشکیل خوشه‌های صنعتی
  • کمک به رفع موانع در صنایع دارای قابلیت از طریق کلینیک صنعت
  • کمک به رشد صنایع دستی و هنری
  • ترغیب و جذب سرمایه در حوزه وقف در توسعه صنعت از طریق ایجاد صندوق نشا ء علم و فناوری 
  • کمک به اصلاح نظام سیاست‌گذاری صنعتی با تاکید بر نگرش یکپارچه به صنعت و تجارت، توجه به رابطه متقابل بین سیاست‌های حوزه صنعت با سایر حوزه‌ها، ایجاد کارآیی و اثربخشی سازمانی نظام تصمیم‌گیری صنعتی و ارزیابی عملکرد سیاست‌ها از طریق پژوهشکده های مجازی بسیج
  • آمایش سرزمین و ظرفیت‌های منطقه‌ای و استانی

شهبازی افزود: برای نقش آفرینی در کمک به احیاء صنایع راکد و نیمه فعال نیاز به همکاری با سایر اقشار متخصص بسیج داریم. سازمان بسیج کارمندی، سازمان بسیج اساتید، سازمان بسیج سازندگی، سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری، سازمان بسیج اصناف، سازمان بسیج دانشجویی، سازمان بسیج کارگری و سازمان بسیج حقوق دانان از اقشار متخصص بسیج هستند که در این زمینه همکاری های لازم را با یکدیگر داریم.

انسجام اقشار همکار مورد نیاز برای نقش آفرینی در این حوزه می تواند از طریق توافق و تفاهم با دستگاه های متولی مربوطه و یکپارچگی ساختار بسیج در صنایع و کارخانجات صورت گیرد.

انتهای پیام/

ارسال نظرات