نظام بانکی به‌عنوان مهم‌ترین رکن خدماتی با در اختیار داشتن حجم عظیمی از نقدینگی و با ایفای صحیح وظایف ذاتی خود که هدایت منابع به سمت اشتغال مولد و پایدار است، گام‌های موثری در تحقق اقتصاد مقاومتی بردارد.
کد خبر: ۹۰۸۲۱۷۴
|
۲۳ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۰

گروه اقتصادی_خبرگزاری بسیج؛مقدمه: نگاه به درون کشور در اقتصاد، حمایت از بخش تولید و رونق کسب و کارهای مولد و سودآور داخلی، کلید واژه هایی هستند که امروز بیش از هر چیز دیگری می تواند نجات بخش بسیاری از چالش ها و مشکلات معیشتی و اقتصادی مردم باشد.  همچنین سیستم بانکی و ساختار مالی در این بخش، نقش بسزایی در چرخه رونق دهی به اقتصاد داشته و می تواند اجرای سیاست های کلی نظام در بخش اقتصاد را تسهیل کند.

روشن است که تمامی ارگان‌های اقتصادی کشور اعم از دولت، بخش خصوصی، بخش تعاونی و همچنین بخش های تولیدی و خدماتی هرکدام به سهم خود نقش آفرینی مهمی در اقتصاد مقاومتی دارند اما حضور، نگرش و اولویت دهی نظام بانکی کشور به بخش های گوناگون از همیت بالاتری برخوردار است. چنانچه به عنوان نمونه بانک ها با بهره مندی از توانمندی های درونی و در اختیار داشتن حجم بالای سرمایه های جامعه، می توانند تسهیلات خود را به صورت عادلانه و حرفه ای و دقیق توزیع نموده و یا بالعکس در جهت افزایش بنگاه داری در کشور قدم بردارند.

اما در راستای تاکیدات کلی نظام مبنی بر تحقق اقتصاد مقاومتی با محوریت تولید ملی، مردمی کردن اقتصاد و حرکت به سمت سوی افزایش بهره وری نیز توجه به رونق و پویایی اشتغالزایی روستایی ، ورود سیستم بانکی به این بخش می تواند تکمیل کننده پازل اقتصاد «کشاورزی محور» باشد. در این بین اما بانک پارسیان با ورود موفق خود در عرصه کمک به اشتغال زایی روستایی ، غیرت و اهتمام خود نسبت به روند درون زا کردن اقتصاد داخلی را نشان داده است.

 گزارش بسیج حاکی از آن است که نظام بانکی به‌عنوان مهم‌ترین رکن خدماتی با در اختیار داشتن حجم عظیمی از نقدینگی جامعه می‌تواند با ایفای صحیح وظایف ذاتی خود که همانا هدایت صحیح منابع به سمت اشتغال مولد و پایدار و توزیع عادلانه تسهیلات بین بخش‌های مختلف جامعه براساس بهره‌وری آنها است، گام‌های موثری در تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی بردارد.

در این میان بانک پارسیان با مسئولیت شناسی و زمان سنجی دقیق ، نیز بهره‌مندی از روش‌های نوین بانکداری در راستای منویات مقام معظم رهبری مبنی بر اجرایی ساختن اقتصاد مقاومتی گام های موثری در به جریان انداختن منابع بانکی خود در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی در بخش اشتغال آفرینی روستایی و در نتیجه رونق بخشی به حوزه کشاورزی و دامپروری برداشته است. این خود به خود باعث خواهد شد تا با بهبود وضعیت معیشتی روستائیان کشور ، رغبت به زندگی در روستا ها افزایش یافته و به جای آنکه، شهرهای مصرفی در کشور رونق گیرد، روستاهای مولد در کشور فراگیر شود. ورود مسئولیت پذیرانه بانک پارسیان در این حوزه نیز منجر به محقق شدن هدف گیری کمک به قشر مولد و زاینده کشور در حوزه کشاورزی و روستایی خواهد شد.

این گزارش می افزاید که بانک پارسیان ضمن توجه به سیاست های ابلاغی و بالا دستی نظام جمهوری اسلامی ایران در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی ، نیز توزیع عادلانه ثروت، به ارائه تسهیلات بانکی ویژه اشتغال زایی روستایی با هدف رونق کسب و کار در فضای بکر روستا که با هدف رونق کشاورزی و دامپروری انجام شده، اهتمام ورزیده است.

 بدین ترتیب گرچه با مشارکت بانک پارسیان در اجرای این طرح در هر استان 10 میلیارد تومان پیش بینی شده است، اما در بعضی دیگر از استان ها همانند کرمان، هرمزگان و خراسان جنوبی و برخی دیگر از مناطق خاص، مبالغ بیشتری اختصاص یافته است.

این گزارش حاکی است که از ابتدا تاکیدات ویژه معاونت توسعه روستایی ریاست جمهوری بر این مبنا بود که پرداخت تسهیلات به صورت هدفمند صورت گرفته و در پروژه هایی مصرف شود که ارزش افزوده ایجاد می کند. بدین منظور تامین مالی طرحهای منجر به اشتغالزایی روستایی با نرخی پایین تر از نرخ مصوب شورای پول و اعتبار (8% در حال حاضر) برای مناطق محروم و روستایی با حضور بانک پارسیان شکل گرفت.

بدیهی است که این اقدام بانک پارسیان با توجه به محدودیت طبیعی منابع در یک بانک، اگر از سوی سایر بانک های کشور نیز مورد حمایت و کمک قرار گیرد خواهد توانست معضل اساسی اشتغال در روستاها را به طور جدی مرتفع نماید.

این گزارش می افزاید که براساس این طرح، اعطای تسهیلات اشتغال آفرینی روستایی با مشارکت بنیاد برکت، معاونت روستایی ریاست جمهوری و بانک پارسیان کلید خورده که طی آن تاکنون 133 طرح  اشتغالزایی روستایی به مبلغ 608 میلیارد ریال مصوب  شده است.

گزارش بسیج حاکی از آن است که از ابتدای اجرای این طرح تاکنون  بانک پارسیان عملکرد قابل تحسینی از خود برجای گذارده است. چنانکه از میان  ۱۲۷۲ طرح دریافتی به مبلغ ۸۲۳۵ میلیارد ریال  ۱۳۳ طرح به مبلغ ۶۰۸ میلیارد ریال  مصوب و پرداخت های آن از این محل صورت گرفته است. همچنین این طرح ها برای یک دوره یک ساله تمدید شد و اکنون در حال اجرا است.

گفتنی است ما به التفاوت سود طرح ها نیز توسط بنیاد برکت و معاونت توسعه روستایی پرداخت خواهد شد که با فعالیت بانک پارسیان ۲۰۰ میلیارد ریال از آن در ابتدای طرح به حسابهای بانک واریز تا از این طریق نرخ مورد نظر، سود بانکی نیز تامین گردد.

شایان ذکر است که در نظارت بر مصرف منابع مالی در طرح های اشتغال آفرینی روستایی حساسیت بالایی وجود دارد به گونه ای که تلاش می شود تمام این منابع در محل خود به درستی صرف شده و از هدر روی منابع جلوگیری به عمل آید.

بدین ترتیب تیم متخصص مجرب و متعهدی از بانک پارسیان برای رصد و ارزیابی و نیز نظارت بر نحوه اختصاص دهی این تسهیلات تعیین شده که می توانند در هر مقطع، گزارش های دقیق و مستندی از نحوه اجرای طرح ارائه نمایند.

بی شک حرکت و انسجام بخشی سیستم بانکی در بخش روستایی علاوه بر امیدآفرینی برای بخش مولد کشور، تبعات موثری در لایه های اجتماعی و فرهنگی کشور بر جای خواهد گذاشت.

ارسال نظرات