اقدامی مفید در جهت بهبود وضعیت آلودگی کلان شهرها؛
نوسازی تاکسی های فرسوده گامی بلند در جهت رفع آلودگی هوای شهرهاست. اقدامی که می تواند آرزوی زندگی مردم در شهر های بدون دود را محقق کند.
کد خبر: ۹۰۸۲۲۰۲
|
۱۰ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۹

گروه اقتصادی خبرگزاری بسیج، مقدمه: از جمله مشکلات عمده کلان شهرها، وجود معضلات آلودگی هواست. این معضل بخصوص برای پایتخت نشینان کاملا قابل لمس بوده و البته از این ناحیه مشکلات عدیده ای برای تمامی شهروندان ایجاد شده است. از سوی دیگر راهکار برون رفت از این معضل نیز در چند سرفصل عمده قابل رصد است. یکی از عمده ترین این معضلات، مشکل ناوگان فرسوده عبور و مرور شهری است که علاوه بر راندمان پایین آن در سطح شهر، آلودگی قابل ملاحظه ای بر شهر تحمیل کرده و نوسازی و تجهیز آن باید در اولویت سازمان های شهری و اجتماعی قرار گیرد.

در همین راستا ، واضح است که صاحبان خودروهای فرسوده نیز گرچه از مضرات آلودگی هوا و نیز فرسودگی خودروهای خود متضرر هستند اما به دلیل مشکلات عمده اقتصادی و عدم دسترسی منسجم به منابع و امکانات ،‌ نمی توانند به صورت مستقیم و بدون کمک های بنگاههای بزرگ اقتصادی نظیر بانک ها، به تعویض و نوسازی وسایل نقلیه  خود اهتمام داشته باشند.

از طرفی اگر سیستم های پیچیده بروکراسی اداری و شهری، اجازه دهد، ورود بانک ها و موسسات مالی بزرگ و توانمند خواهد توانست معضل بوجود آمده را تا حدود قابل ملاحظه ای پوشش داده و یک گام بلند در جهت رفع آلودگی هوای شهرهای بزرگ و پر جمعیت را به آسودگی برداشته شود.

در این بین اما بنگاههای بزرگ اقتصادی و مالی نیز علاوه بر نقشی که از طریق مدیریت ارزیابی اثرات عملکرد خود بر جامعه دارند، نقشی حیاتی نیز در تشویق و انگیزش آفرینی مشتریان حقیقی و شرکتی خود در انجام اقدام مسئولانه نسبت به کاهش اثرات سوء اجتماعی و زیست محیطی فعالیت های خود دارند. واضح آنکه بانک ها از جمله موسسات بزرگ اقتصادی هستند که می توانند در راستای هدایت درست منابع و تسهیلات، علاوه  بر بهبود وضعیت اقتصادی در مسائل اجتماعی و زیست محیطی نیز وارد شده و فضای اجتماعی را فضایی مناسب تر و ایده آل تر برای شهروندان بسازند. این البته مبتنی بر در اولویت قرار گرفتن مسائل اجتماعی و مسئولیت پذیری بانک ها در این راستاست. چراکه واضح است که بانک ها نقشی کلیدی در نهادینه سازی مسئولیت اجتماعی در جوامع ایفا می کنند. نقش بانکها به عنوان تسهیل گر و محرک چرخ های اقتصاد و تجارت، به عنوان نهادهای مولد ثروت و همچنین به عنوان فراهم آورندگان خدمات برای اجتماعات محلی، ملی و بین المللی بیانگر اهمیت این موسسات در به جریان اندازی حرکت فکری مسئولیت اجتماعی در کل جامعه است.

اما در سال های اخیر، موسسات مالی به وسعت دامنه فعالیت های اجتماعی و زیست محیطی قابل اجرا در موسسات خود پی برده اند. بانک پارسیان در همین راستا از جمله بنگاههای بزرگ اقتصادی است که مسئولیت پذیرانه در راستای اجرای نقش مسئولیت اجتماعی خود با اجرای طرح پرداخت تسهیلات برای نوسازی تاکسی های فرسوده، در مدتی کوتاه ده هزار خانواده را از این طرح بهره مند ساخت.

این طرح از اسفند ماه 94 آغاز و بدلیل استقبال خوب متقاضیان، سال های 95 و 96 هم این طرح تمدید شد.  در این طرح 7 هزار و 635 پرونده در این بانک پارسیان تکمیل و از این تعدد 6 هزار و 609  فقره تسهیلات به حساب خودروساز واریز شد که بر این اساس متقاضیان، تاکسی های خود را تحویل گرفتند.

گزارش بسیج حاکی از آن است که  از جمله اقدامات تاثیرگذار بانک پارسیان برای پرداخت تسهیلات نوسازی تاکسی های فرسوده می توان به نوسازی ۹۰ هزار دستگاه پیش بینی شده که در فاز اول شامل خودروهای سمند و پژو ۴۰۵ با مشارکت دو بانک دیگر به میزان 30 هزار دستگاه اشاره نمود. گفتنی است که سقف تسهیلات پرداخت شده برای هر نفر در این طرح ۲۰۰ میلیون ریال و در مجموع برای هر بانک ۶ هزار میلیارد ریال منابع داخلی برآورد شده است.

همچنین تاکنون برای حدود 7 هزار متقاضی با توجه  به مبلغ تسهیلات (200 میلیون ریال)،  بالغ بر1400 میلیارد ریال از منابع این بانک با نرخ سود 16 درصد به این طرح اختصاص داده شده است. در این راستا البته بانک های دیگر نیز برای اجرای این طرح داوطلب شدند اما بانک پارسیان بدلیل بسیج  گسترده نیروها و توانایی خود در ارایه خدمات، توانست  نقش پررنگی در این مسیر ایفا نماید.

بر این اساس می توان اقدام عملی بانک پارسیان در راستای محیط زیست بدون آلودگی را اقدامی مفید در جهت ایفای مسئولیت های اجتماعی بانک ها و نیز مسئولیت پذیری موسسات مالی در بهبود وضعیت کلان شهرها ارزیابی نمود.

بدیهی است که  طرح نوسازی تاکسی های فرسوده به همت بانک پارسیان با هدف کاهش آلودگی هوا در کلان شهرها به ویژه تهران زیباسازی فضای شهری، کاهش آلودگی صوتی و رفاه حال شهروندان و رانندگان اجرا شده است.

گفتنی است که ورود بانک پارسیان علاوه بر حل معضل ناوگان فرسوده تاکسیرانی،‌ می تواند بر ایجاد تقاضای جدید برای خودروسازان تاثیر گذار بوده و بخش خودروسازی نیز که پیش از این با تولید انبوه و کاهش تقاضا مواجه بود با روند ایجاد تقاضای جدید روبرو شده و مشکلات خود را پشت سر گذارد.

ارسال نظرات