خبرهای داغ:
کشور عربستان پس از روی کار آمدن بن سلمان چهره دیگری به خود گرفت و در چند سال گذشته از نظر رویدادهای داخلی و بین المللی دچار مشکلات عدیدی شده است.
کد خبر: ۹۰۸۲۷۶۱
|
۰۵ آذر ۱۳۹۷ - ۰۷:۵۱
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از قم، ناکار آمدی و بی توجهی مسئولین عربستانی به مدیریت حج و به بار آوردن حوادث و جنایات عدیدی باعث شده است که چهره منفوری از این کشور مدعی، خادمی حرمین را به دنبال داشته باشد.
مراسم حج سال 66، یکی از صفحات کتاب پر جنایت آل‌سعود است که در آن کشتار بیش از 270 نفر از شهروندان ایرانی که برای حضور در مراسم «برائت از مشرکین» شرکت کرده بودند را رقم می‌زند.
سال 2006 بود که بیش از 300 حاجی بر اثر ازدحام جمعیت در منا جان باختند. از سال 2006 تاکنون حادثه هولناک و با این حجم از گستردگی رخ نداده بود.
دو سال قبل از این حادثه یعنی در سال 2004، حادثه مشابهی در مسیر حرکت حاجیان به سوی رمی جمرات رخ داد و بر اثر آن 250 نفر کشته شدند. قبل از آن نیز در سال 1998 بر اثر ازدحام جمعیت 100 حاجی در منا جان باختند.
قبل از آن در سال 1994 نیز 270 حاجی در منطقه رمی جمرات از بین رفتند.
بزرگترین حادثه خونباری که بر اثر ازدحام جمعیت در منا رخ داده است سال 1990 بود و در آن 1426 نفر جان باختند. البته این حادثه در داخل تونل منا رخ داد.
حادثه دیگری نیز رخ داده است که به آن اشاره می‌کنیم و البته مربوط به ازدحام جمعیت نیست؛ حادثه‌ای که خیلی‌ها آن را به خاطر می‌آورند و سال 1997 بود و در آن در چادر حاجیان در منا آتش‌سوزی رخ داد و باعث کشته‌شدن 343 حاجی شد.
ولی سوال اساسی این جا است که چرا این حوادث و بخصوص جنایت حادثه، مهر ماه سال 94 و سال 66 که فارغ از یک حادثه احتمالی و اتفاقی است و مقاصد سیاسی را به دنبال دارد، رسانه ها و پوشش خبری آن بسیار ضعیف و گذرا است، و حتی آن را توجیه هم می کنند، ولی در حادثه قتل "جمال خاشقچی" پس از گذشت ماه ها از آن هنوز به تیتر سر خط خبرها است و چند کشور از جمله ترکیه،آمریکا و کشورهای اروپای، آن را به دقت دنبال می کنند. و هر روز حقایق و ناگفته های جدیدی از آن بیان می کنند.
به نظر می رسد این بار آمریکا و غرب نقشه جدید را در سر دارد و به دلیل سیاست های نا به خردانه پادشاه جوان، این گاو شیر ده باید شیر نفت خود را بیشتر به آنها واگذار کند.
جمال خاشقچی همان حامی و طرف دار خاندان سعودی پس از اختلاف با محمد بن سلمان این گونه به صورت وحشیانه از بین می رود و منتهای بی رحمی و بی شرمی این خاندان را به تصویر می کشود.
جمال خاشقچی درست است که به صورت وحشیانه کشته شد ولی او بود که در اعدام شیخ باقر النمر، آن را جدیت و برحورد قاطع حکومت با شورشیان می دانست و ارتباط او با القاعده و میانجی بین اختلافات بن لادن و خاندان سعودی، یکی از نشانه های، نزدیکی و ارتباط عمیق او با القاعده بود.
لذا باید توجه داشته باشیم که حادثه اسف بار کشتار حجاج در منا نباید در بین مردم و بخصوص در بین مسئولین به فراموشی سپرده شود و جنایت این رژیم بخصوص در یمن هم که امروز شاهد آن هستیم، نباید خدای نا کرده فراموش و یا کمتر به آن توجه کنیم.
خبرنگار حوزه 6 بسیج قم

ارسال نظرات