خبرهای داغ:

پنجمین جشنواره جهادگران علم و فناوری در همدان برگزار شد

پنجمین جشنواره جهادگران علم و فناوری استان همدان با حضور اساتید، نخبگان، مخترعین برتر این استان در مجموعه فرهنگی و هنری عین القضات برگزار شد.
کد خبر: ۹۰۸۲۹۰۷
|
۰۵ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۵
پنجمین جشنواره جهادگران علم و فناوری در همدان برگزاری شد 
 به گزارش خبرنگار بسیج علمی از همدان – پنجمین جشنواره جهادگران علم و فناوری استان همدان با حضور فرهیختگان، نخبگان علمی، اساتید برتر دانشگاهی، مخترعین برتر بسیجی در مجموعه فرهنگی و هنری عین القضات این استان برگزار شد. ولی ابراهیمی مسئول سازمان علمی و پژوهشی بسیج انصارالحسین(ع) استان همدان ضمن گرامیداشت هفته بسیج و آغاز هفته وحدت گفت: این جشنواره هر ساله در هفته بسیج و با عنوان جشنواره جهادگران علم و فناوری در استان برگزار می شود.

وی در مورد هدف برگزاری این مراسم گفت: هدف اصلی این جشنواره علاوه بر شناسایی اقشار نخبگان بسیجی و تجلیل از آن ها، کمک به جریان سازی علم و فناوری می باشد که می‌تواند علم را تبدیل به ثروت کند. وی افزود: تجلیل از نخبگان می‌تواند موجب ترویج فرهنگ و تفکر بسیجی در عرصه علم و فناوری شود.

مجید هادیان مسئول خانه نخبگان این سازمان نیز در این همایش در مورد نقش تفکرات بسیج در پدافند غیرعامل گفت: امروز پدافند عامل توسط بسیجیان در مرزها در حال اجراست اما باید بسیجیان نسبت به پدافند غیرعامل شناخت و بصیرت کسب کنند. وی افزود: در حال حاضر کشور دچار مشکلاتی می باشد که ریشه بیشتر این مشکلات در توطئه دشمنان انقلاب و مردم کشور است که البته بسیاری از این مسائل نیز ناشی از ضعف مدیریت و بی‌تدبیری مسئولان است.

مسئول خانه نخبگان استان همدان با بیان اینکه مدت‌هاست دغدغه بحران آب یکی از برجسته‌ترین مسائل تغییرات اقلیمی در ایران است، افزود: متاسفانه طی چند سال اخیر هیچ یک از دولت‌ها که بر سرکار آمده اند تا کنون به این موضوع به صورت اساسی ورود نکرده اند که این عامل باعث شده است که بر اساس تحقیقات محققان کشورمان، ظرف 3 سال آینده پنج میلیون نفر از استان البرز به دلیل بحران آب مهاجرت می‌کنند.

قاسم اسدیان، رئیس مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع‌طبیعی استان همدان نیز در این همایش گفت: مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع‌طبیعی استان همدان موفق به همکاری با 90 محقق شده است که تحقیقات در زمینه کشاورزی، منابع‌طبیعی و امور دام را انجام می دهند. وی از ثبت 7 مورد اختراع توسط محققان این مرکز خبر داد و عنوان کرد: اختراع ماشین‌های کاشت، درجه‌بندی سیب‌زمینی، کودکار نواری و سم‌پاش و کمبینات توسط محققان مرکز تحقیقات کشاورزی استان همدان صورت گرفته است.

اسدیان در مورد باغ گیاهان دارویی استان همدان نیز گفت: خوشبختانه در باغ گیاهان دارویی استان موفق به کاشت، پرورش و اهلی کردن بیش از 230 گونه گیاه‌دارویی شده ایم. وی افزود: در حال حاضر گیاهان دارویی زیادی از جمله گل‌گاوزبان، بادرنجبویه، گل‌محمدی و زعفران در استان همدان کاشت و بهره‌برداری می‌شود.

در ادامه این همایش نیز از طرح پرتابگر حلقه نجات غریق که برای اولین بار در کشور توسط مخترع همدانی ساخته شده بود رونمایی شد. عرفان حسینی مخترع و سازنده این وسیله در مورد عملکرد این دستگاه گفت: از این وسیله می توان به عنوان ناجی افراد بدون به خطر انداختن جان ناجی استفاده کرد. وی افزود: عملکرد این دستگاه مانند تفنگ می باشد و زمانی که فرد دچار آسیب دیدگی می شود اپراتور این دستگاه را به سمت فردی که در حال غرق شدن است نشانه گیری و سپس قسمت نجات غریق آن را که به یک طناب وصل شده است به سمت فرد آسیب دیده شلیک می کند و فرد به آسانی می تواند خود را نجات دهد.

حسینی در مورد ویژگی های این دستگاه و محل به کارگیری آن گفت: استفاده ساده و آسان دستگاه که یکی از قابلیت های منحصر به فرد آن است باعث شده است که هیچ محدودیتی برای استفاده از آن نباشد و افرادی که حتی شنا کردن هم بلد نیستند با آموزشی ساده می توانند اپراتور این دستگاه باشند. در کل سازمان هلال احمر، سازمان کشتی رانی، سازمان نجات غریق، نیروی دریایی ارتش، سپاه و گار ساحلی، سازمان آتش نشانی، استخرها و حتی کاربران شخصی( در کل برای تمامی سازمان ها و افرادی که کار امداد و نجات را در آب انجام می دهد) قابلیت استفاده را دارد.

در پایان این مراسم نیز از برترین های این جشنواره شامل نخبگان، اساتید، مخترعین و پرسشگران با اهدا جوایز تقدیر به عمل آمد.

ارسال نظرات