پژوهشگر جوان بسیجی در تویسرکان با پشتکار خودو با بهره‌گیری از تسهیلات بسیج سازندگی، دست به ایجاد نهالستان گردو در راستای کمک به عرصه اقتصاد و اشتغالزایی زد .
کد خبر: ۹۰۸۳۳۲۵
|
۰۵ آذر ۱۳۹۷ - ۱۹:۵۲
 

به گزارش خبرگزاری بسیج، اینکه بسیج و بسیجیان در عرصه‌های مختلف در راستای خدمت‌رسانی به آحاد مردم از هیچ کوششی دریغ نمی‌کنند، بر  کسی پوشیده نیست و همواره این تفکر بسیجی است که موفقیت‌های ویژه‌ای برای نظام به ارمغان آورده است.

به فرموده مقام عظمای ولایت امام خامنه ای(مدظله العالی) بسیج یکی از پدیده های شگفت آور انقلاب اسلامی است.

بی تردید بسیج برگرفته از همین مردم است و از تمام اقشار مختلف، من، تو و ما همگی بسیجی هستیم و این رمز پیروزی در برابر هجمه‌های همه جانبه دشمن چه در فضای مجازی چه در مسائل اقتصادی می‌شود.

بسیجیان گاهی در لباس رزم و سرابزی وطن وارد میدان می شوند و در دفاع مقدس هشت ساله غیرتو تعصب خود نسبت به آب و خاک و ناموسشان را نشان می دهند و گاهی در لباس خدمت رسانی به آحاد مردم در جای جای ایران اسلامی به ویژه در نقاط محروم.

امروز جنگ، جنگ اقتصاد است و دشمن خوب می‌داند که اگر بتواند به اقتصاد کشور ضربه بزند، زمینه‌ ناآرامی‌های مدنی را با تلفیق ایجاد دروغ‌پردازی و شایعه‌پراکنی‌های موجود در شبکه‌های اجتماعی قوت می‌بخشد؛ از این رو توجه به محورهای اقتصادی با رویکردی که مقام عظمای ولایت بر آن تأکید دارند یعنی اقتصاد مقاومتی و اهتمام به تولید داخلی با نگاه به رفع مشکلات مردمی یک اصل است و بسیجیان همیشه در رکاب ولایت لبیک گویان برای اعتلای ایران اسلامی قیام کرده‌اند و این بار در عرصه‌های اقتصاد مقاومتی نیز ورود می‌کنند.

نمی‌توان از نقش بسیج سازندگی و همکاری تنگاتنگ این بخش از بسیج با جهاد سازندگی چشم‌پوشی کرد، همکاری و هماهنگی بسیج سازندگی، بسیج مهندسین و بهره‌مندی از مشاوره های متخصصان در حوزه‌های کشاورزی و باغداری طی این سال‌ها تا حد قابل توجهی توانسته به رونق‌دهی این عرصه کمک دهد.

اقتصاد شهرستان تویسرکان برپایه گردو بنا نهاده شده است و تولید گردو در بیش از 5 هزار هکتار، آن هم گردوی مرغوب و منحصر به فرد در کشور، نیاز به مراقبت‌های ویژه دارد؛ اما طی سال‌های گذشته آفاتی از جمله کرم خراط و سرمای بهاره و پاییزه بر درختان گردوی شهرستان اثر نامطلوبی گذاشته به طوری که سبب شده از نظر کمی و کیفی تا حدودی برای این محصول مشکلاتی به وجود بیاید.

بسیاری از مردم این شهرستان به طور مستقیم و یا غیرمستقیم اقتصاد و معیشتشان به وابسته تولید گردو است، به همین دلیل مسئولان و پژوهشگران به فکر راه چاره‌ای برای مقاوم‌سازی درختان گردو در برابر آفات و به ویژه سرما افتاده‌اند.

در این گزارش مجمل سعی بر آن است تا پژوهشگر بسیجی فعال در عرصه کشاورزی را برای خوانندگان خوب رودآور معرفی کنیم و ببنیم چگونه این نخبه بسیجی با بهره‌مندی از علم روز به دنبال ایجاد اشتغال و مقاوم‌سازی درختان است.

این کارآفرین بسیجی، «سید صابر نقیبی» کارآفرین بسیجی، کارشناس ارشد باغبانی ـ فیزیولوژی واصلاح درختان میوه، از ابتدا رشته تحصیلی دانشگاهی خود را با توجه به نوع شرایط آب و هوایی و جغرافیایی منطقه برگزید تا با فار‌غ التحصیل شدن کاری برای شهر خود انجام دهد.

نقیبی در گفتو گو با خبرنگار رودآور؛ در این باره گفت: اسفندماه سال 96 با دریافت تسهیلاتی از بسیج سازندگی سپاه تویسرکان، دست به ساخت گلخانه یا همان نهالستان گردو زدم.

وی اظهار کرد: دو سال پیش حدود دو هزار بذر در قسمت خزانه کشت کردم و اسفند ماه سال گذشته نهال‌ها را به داخل گلخانه انتقال دادم و پیوندهایی را در بهمن ماه گرفته و در یخچال نگهداری می‌کردم تا در اردیبهشت ماه سال جاری آن‌ها را پیوند بزنم.

این کارآفرین بسیجی بیان کرد: در این زمینه بیش از 90 درصد پیوندها گیرایی داشت که درصد قابل توجهی است و در اسفند ماه سال جاری هم آماده عرضه به کشاورزان است.

نقیبی افزود: پیوندک‌ها در بهمن‌ماه سال گذشته از درختان مادری رقم چندلر گرفته شده است و از خصوصیاتی همچون عملکرد بالا، باردهی جانبی، کیفیت مغز بالا و مقاوم به سرمای دیررس بهاره برخوردار است.

وی تصریح کرد: زمین این گلخانه به مساحت 300 متر توسط مادرم در اختیار من قرار داده شد و به طور قطع می‌توانیم آن را توسعه دهیم.

این محقق بسیجی اظهار کرد: رقم چندلر یکی از معروف ترین و پر کشت ترین ارقام گردو در جهان است و درختان این رقم در بهار دیربرگده بوده و حدود پانزده روز دیرتر از درختان بذری شروع به رشد می کنند.

نقیبی گفت: بنابراین برای مناطقی که با سرمای بهاره همچون شهرستان تویسرکان مواجه هستند می توانند مناسب باشند، از این رو به مست پیوند زدن با این نوع درخت گردو حرکت کردیم.

وی افزود: قدرت رشد درخت به نسبت کم، باردهی و عملکرد بسیار زیاد، کیفیت میوه نیز به دلیل درشتی، پوست کاغذی عالی مغز در این رقم بسیار سفید و حتی در تابستان های خیلی گرم نیز کیفیت آن خیلی تحت تاثیر قرار نمی گیرد.

این پژوهشگر با بیان اینکه در حال حاضر در این بخش دو نفر مشغول به کار هستند، عنوان کرد: بی تردید اگر مسئولان امر پای کار بیایند و از این گونه طرح‌ها حمایت کنند، می‌توان گلخانه را توسعه داد و با توسعه آن برای حداقل 10 نفر دیگر در کمتر از یک سال شغل ایجاد کرد.

به گزارش رودآور، در سراسر ایران اسلامی، هستند بسیجیان محقق و پژوهشگری که با روحیه و توان جهادی از هر آنچه هست حتی اندک برای توسعه و آبادانی شهر و دیار خود گام های مؤثری برداشته اند و در این میان نیازمند حمایت مسئولان هم هستند تا برای رونق بخشی عمومی به فعالیت های خود به میدان بیایند.

منبع: دانا
ارسال نظرات