حجت‌الاسلام دیانت در اجلاس استانی نماز:

نماز خط قرمز خداست/سبک‌های آموزش تبلیغی جدید و کاربردی برای نوجوانان استفاده شود

استاد مرکز تخصصی نماز قم گفت: صدها روایت در باب اهمیت نماز آمده است که باید مورد توجه واقع شود، احساس حقارت کردن، داشتن عقده نسبت به افراد دین‌دار، رفتار افراد نمازگزار با دیگران از دیگر مواردی است که همه ما که در جرگه مسئولان انجام وظیفه می‌کنیم باید رعایت کنیم.
کد خبر: ۹۰۸۴۱۰۹
|
۰۷ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۸

به گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی؛ حجت‌الاسلام محمدرضا دیانت استاد مرکز تخصصی نماز قم درهمایش استانی اجلاس نماز با طرح سوال چه کار کنیم که اطرافیان ما نمازشان موثر واقع شود؟ و با توضیح دسته بندی افراد در اهمیت دادن به برپایی نماز گفت: افراد در گروه قائم‌الصلاة، کاسل‌الصلاة، کاهل‌الصلاة، تارک‌الصلاة، منکرالصلاة و مانع‌الصلاة تعریف می شوند.

وی افزود: برای اینکه دعوت به نماز داشته باشیم باید علت کاهلی نماز را بررسی کنیم،علل سهل انگاری در نماز را پیدا کنیم.

وی با برشماری چندین مورد مهم علت های سهل انگاری که توسط کارشناسان معتبر بررسی شده است گفت: نشناختن نماز، عقده و مشکلات، خانواده‌های بی‌تفاوت، معرفی الگوهای غلط، شبهات، توهم بی‌اثر بودن نماز، امیدهای کاذب، همنشینی با افراد بی‌نماز، بلد نبودن نماز، بی‌نظمی و تنبلی، مسئولان و نمازگزاران از جمله عوامل سهل‌انگاری در نماز است.

وی در رابطه با افراد مانع الصلاة با اشاره به آیه ۱۱۴ سوره مبارکه «بقره» که می فرمایند: «وَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنْ مَنَعَ مَسَاجِدَ اللَّهِ أَنْ يُذْكَرَ فِيهَا اسْمُهُ وَسَعَىٰ فِي خَرَابِهَا ۚ أُولَٰئِكَ مَا كَانَ لَهُمْ أَنْ يَدْخُلُوهَا إِلَّا خَائِفِينَ ۚ لَهُمْ فِي الدُّنْيَا خِزْيٌ وَلَهُمْ فِي الْآخِرَةِ عَذَابٌ عَظِيمٌ» افزود: اگر افراد در گروه‌هایی غیر از قائم‌الصلاة قرار دارند باید بررسی کرده و اشکال رفع شود و بهتر است علل سهل‌انگاری در نماز به عموم مردم شناسانده شود.

حجت‌الاسلام دیانت با توضیح اهمیت نماز اظهار داشت: نماز خط قرمز خداست، صدها روایت در باب اهمیت نماز آمده است که باید مورد توجه واقع شود، احساس حقارت کردن، داشتن عقده نسبت به افراد دین‌دار، رفتار افراد نمازگزار با دیگران از دیگر مواردی است که همه ما که در جرگه مسئولان انجام وظیفه می‌کنیم باید رعایت کنیم.

استاد مرکز تخصصی نماز قم بیان داشت: متأسفانه در باب مسائل دینی عملی کار نکرده ایم و جرأت عملی کار کردن در امور مذهبی مثل وضو گرفتن،تیمم و.. در بین دیگران را نداریم.

حجت‌الاسلام دیانت با اشاره به پاسخ اکثر سوالات اعتقادی در سایت قنوت تصریح کرد: برای همه اقشار جامعه الگوهای موفق برای معرفی وجود دارد، برای رفع شبهات علاقه‌مندان می‌توانند در سایت قنوت جست‌و‌جو کرده و مطلب مورد‌نیاز را دریافت کنند، متأسفانه مطالعه بین نوجوانان و جوانان کم است و گاه گرفتار دام دشمنان می‌شوند.

وی افزود: برای اینکه در دعوت به نماز موفق باشید باید ۴ عامل ویژگی، نیاز، دغدغه و آزار و آسیب را در نظر گرفت.

حجت‌الاسلام دیانت خاطر نشان کرد: باید با شناخت و همسو با دغدغه نمازگزار و مخاطب بیان کنید، قطعا کودک و نوجوان دغدغه‌اش مباحث اقتصادی یا وحدت نیست.

وی افزود: برای هر سن باید متناسب با همان سن مطالب بیان شود تا خروجی مناسبی را شاهد باشیم و دعوت‌ها به گونه‌ای باشد که هضم مطالب برای مخاطب راحت باشد.

وی با بیان راهکارها گفت: اولین راهکار این است که علت های سهل انگاری در نماز را باید پیدا کنیم،دومین راه کار این است از تجربه خود استفاده کنیم، همه ما یک روان شناس هستیم به این دلیل که دوران کودکی و نوجوانی را درک کرده ایم و تجربه داریم و از تجربه اینکه چطور به اینجا رسیده ایم استفاده کنیم.

وی با توضیح سومین راه کار افزود: ما برای اینکه دعوت به نماز کنیم نیاز به ویژگی های نیاز،دغدغه و آسیب توجه کنیم.

حجت‌الاسلام دیانت با توضیح راه کارها گفت: به این موضوع بپردازیم که چیزهایی که ما را مسجدی می کنند کدام یک از آنها کودکان را مسجدی خواهد کرد؟ دقیقا هیچکدام، که در اینجا باید توجه کنیم دغدغه کودکان و آرزوی آنها را مدنظر داشته باشیم و با استفاده از آنها دعوت کنیم.

وی افزود: ایشان در توضیح چهارمین دلیل ادامه داد: شناساندن نماز که در همه جا از جمله اداره ها،مدارس و دانشگاه ها ولو با یک حدیث هم که شده کار را انجام دهیم.

استاد مرکز تخصصی نماز قم با اشاره به نیاز کشور برای کادر سازی و تربیت نیروی جوان ادامه داد: هر خانواده ایرانی یک محفل قرآنی داشته باشد،اگر می خواهید کادر سازی داشته باشید باید یک مسجد داشته باشیم، اینکه ما روحانیون منبر برویم و بعد از آن سریع مسجد را ترک کرده و به مسجد دیگری برویم نمی‌توان فرهنگ‌سازی و کادرسازی کرد. اینکه والدین در خانه حوصله فرزندان را نداشته باشند نمی‌توانند نیروسازی هم داشته باشند و دعوت به نماز کنند.

حجت‌الاسلام دیانت افزود: همزبان شدن با کودک و نوجوانان بسیار مهم است، شیوه تعامل و برخوردمان با کودکان اشتباه است. بیش از ۱۰ میلیون دانش‌آموز داریم که قرار است فردا از بین همین دانش‌آموزان مسئولانی تربیت شوند که برای آنان باید فکری کرد.

وی اظهار داشت: سبک‌های آموزش تبلیغی امروز کهنه است و باید عوض شوند، حتی اگر انسان‌هایی با افکار نو در این مسیر قرار گیرند نمی‌توانند موفق باشند چون سبک قدیمی است.

حجت‌الاسلام دیانت در پایان خاطر نشان کرد: مسئولان امامان جماعت مدارس را حمایت کرده و در این مراکز آموزشی به آموزش، سفارش و به بحث پرورش توجه شود.

ارسال نظرات