نماینده ولی‌فقیه در امورحج و زیارت با اشاره به اینکه هدف پیامبر اعظم (ص) تربیت مردم و حرکت جامعه به سوی هدایت و صلاح بود، گفت: مسلمانان باید هرچه بیشتر با سیره اهل‌بیت (ع) آشنا شوند و به آن عمل کنند.
کد خبر: ۹۰۸۴۱۲۴
|
۰۷ آذر ۱۳۹۷ - ۰۷:۰۰

به گزارش خبرگزاری بسیج، حجت‌الاسلام سیدعلی قاضی عسکر نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در جلسه تواصی به حق د رجمع کارکنان سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری با اشاره به آیه ۲۱ سوره احزاب «لَقَدْ کانَ لَکُمْ فِی رَسُولِ اللّهِ اُسْوَهٌ حَسَنَهٌ» گفت: قرآن، شخصیت نورانی رسول اکرم (ص) را به عنوان بهترین الگو براى زندگی انسان معرفی کرده است و هر آنچه را ما و شما در زندگى به آن نیازمندیم در سیره عملی، رفتاری و گفتاری پیامبر (ص) می‌توان یافت.

 

نماینده ولی فقیه درامور حج و زیارت یکی از مهم‌ترین اهداف نبی مکرم اسلام در حوزه رسالت را ایجاد تحول روحی و اخلاقی در مردم ذکر کرد و با اشاره به حدیث «بُعِثتُ لِاُتَمّمَ مَکارِمَ الاخلاق - من برای به کمال رساندن مکارم اخلاق مبعوث شده‌ام»، اظهار داشت: تمام تلاش پیامبر(ص) این بود که جامعه را متحول و زمینه را برای رشد و شکوفایی استعدادهای مردم فراهم کند و آنها را از گرفتاری‌های روزمره نجات دهد و مسیر حیات طیبه را فراهم کند.

وی اضافه کرد: پیامبر در حوزه اخلاق و فضیلت سرآمد مردم بود و به انسان‌ها و به ویژه مسلمانان درس اخلاق و فضیلت داده است.

حجت‌الاسلام قاضی عسکر با بیان اینکه مرحوم علامه طباطبایی (رض) بخشی از سنّت‌های پیامبر (ص) را در کتاب سنن النبی جمع‌آوری کرده است، اظهار داشت: اینها بخشی از سیره رفتاری، عملی و گفتاری رسول خداست که اگر به آنها عمل کنیم طبعا مشکلات فراوانی را از سر راه زندگی خود برداشته‌ایم.

نماینده ولی فقیه در ادامه به برخی از ویژگی‌های پیامبر در قرآن اشاره کرد و افزود: رسول اکرم به هدایت مردم بسیار مشتاق و حریص بود، قرآن در این باره می‌فرماید: «حَرِیصٌ عَلَیْکُمْ بِالْمُؤْمِنِینَ رَؤُفٌ رَحِیمٌ - بر هدایت شما حریص و دلسوز، و به مؤمنان رئوف و مهربان است».

وی به آیه «طه ما أَنْزَلْنا عَلَیْکَ الْقُرْآنَ لِتَشْقى‌» اشاره کرد و گفت: پیامبر برای هدایت مردم خیلی رنج می‌برد تا آنجا که خداوند به ایشان فرمود: ما قرآن را بر شما نازل نکردیم تا این اندازه به مشقت بیفتید.

حجت‌الاسلام قاضی‌عسکر با بیان اینکه ما باید در زندگی به این الگوها عمل کنیم، افزود: گاهی ما از کسی کوچکترین خلافی را مشاهده می‌کنیم رفتارمان با او عوض می‌شود و نسبت به دیگران کمتر اهل گذشت و دلسوزی هستیم و کینه توزانه برخورد می‌کنیم در حالی که این خلاف سنت پیامبر (ص) است.

نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت با اشاره به رفتار پیامبر با فضل بن عباس، اظهار داشت: فضل می‌گوید: پیامبر تا آخرعمر تخلف مرا به روی من نیاورد و به من ایراد نگرفت که در حضور من چرا چنین کاری را انجام دادی؟

وی با تاکید بر اینکه هدف پیامبر تربیت مردم بود، گفت: تمام زندگی رسول اکرم سرشار از این لطافت‌ها و زیبایی‌هاست و ایشان در برخورد با شقی‌ترین افراد از حربه رحمت و محبت استفاده می‌کند که باید از آن الگو و عبرت گرفت.

نماینده ولی فقیه همچنین گذشت پیامبر نسبت به وحشی قاتل حضرت حمزه را یادآور شد و با اشاره به آیه «أَشِدَّاءُ عَلَى الْکُفَّارِ رُحَمَاءُ بَیْنَهُمْ» گفت: قرآن در زمینه برخورد با عناصر فاسد و تخریب‌گر هم مرزبندی دارد و به ما نشان می‌دهد اگر به نجات کسی امید می‌رود پیامبر(ص) از روش برخورد خشن استفاده نکرده بلکه از رحمت استفاده می‌کرد.

حجت الاسلام قاضی عسکر به روبرو شدن با طغیانگری فرعون در آیه «اذْهَبْ إِلَىٰ فِرْعَوْنَ إِنَّهُ طَغَىٰ» اشاره کرد و افزود: با وجودی که فرعون بدترین خلق زمان خود بود ولی باز نگاه قرآن هدایتگرانه بوده و درادامه اشاره می‌فرماید: به سوی او برو، شاید متذکر شود و برگردد. نگاه ما به جامعه و محیط خانه و خانواده نیز باید این چنین باشد و اصولی که در اسلام داریم همین را نیز به ما می‌گوید.

وی با بیان مفهوم اصل تغافل در اسلام ، مثال‌هایی در این زمینه ذکر کرد و با اشاره به نمونه‌هایی از رفتار مشرکان با پیامبر (ص) اظهار داشت: ایشان می‌توانست آنها را نفرین و نابود کند، ولی در مقابل در حق آنها دعا کرده و می‌فرمود : «الّلهُمَّ اهْدِ قَوْمِیِ فَإِنَّهُمْ لا یَعْلَمُونَ» خداوندا این افراد را هدایت کن، آنها نمی‌دانند و نا آگاهند و عذابشان نفرما.

نماینده ولی فقیه با اشاره به اینکه هدف پیامبر حرکت جامعه به سوی هدایت و صلاح است، گفت: این ویژگی در تربیت انسان‌ها نقش به سزایی دارد و ما باید در زندگی آن را به عنوان یک اصل به کار بندیم. بدگویی از یکدیگر و مطرح کردن مشکلات زندگی خصوصی دیگران، خلاف سیره پیامبر است و ما متأسفانه اکنون گرفتار این مشکلات هستیم.

حجت‌الاسلام قاضی عسکر با اشاره به اینکه سراسر زندگی پیامبر رنج و زحمت است، استقامت رسول مکرم اسلام را برای ما درس آموز توصیف کرد و گفت: انسان به هیچ وجه نمی‌تواند در برابر این همه رنج و زحمت ایستادگی کند ولی پیامبر همه را به جان می‌خرید وهمانطور که خداوند از ایشان خواسته است «فَاسْتَقِمْ کَمَا أُمِرْتَ» استقامت می‌ورزید.

نماینده ولی فقیه با بیان اینکه پیامبر (ص) از دوران محاصره سه ساله در شعب ابی طالب نجات یافت و دوران غربت شان نیز با وجودی که تمام سران قریش علیه ایشان متحد شده بودند، تمام شد به آیه «اِنّ مَعَ العُسْرِ یسْراً» اشاره کرد و گفت: امروز بعد از گذشت بیش از ۱۴۰۰ سال، آنچه را که پیامبر (ص) به نام اسلام مطرح کرد روزبه روز در سراسر دنیا در حال رشد است و بیش از یک و نیم میلیارد نفر طرفدار دارد و انشاءالله روزی خواهد رسید که سراسر گیتی را فرا گیرد: «لِیُظْهِرَهُ عَلَى الدِّینِ کُلِّهِ وَلَوْ کَرِهَ الْمُشْرِکُونَ».

وی با اشاره به اینکه قرآن، پیامبر (ص) را به عنوان الگو معرفی کرده است، به حاضران توصیه کرد هر چه بیشتر با سیره پیامبر(ص) و اهل‌بیت (ع) آشنا شوند و به آن عمل کنند تا بتوانند خود را از مهلکه‌ها و گرداب‌ها نجات دهند.

ارسال نظرات