یادداشت/علی دارا؛
انقلاب، واژه‌ای است که از ۱۳ خرداد ۱۳۴۲ وارد فرهنگ عمومی ملت ایران شد اما «انقلاب» تنها یک کلمه نبود بلکه تفسیر عمیقی در دل خود داشت که زمینه تغییر مسیری ۲۵۰۰ ساله را رقم زد.
کد خبر: ۹۰۸۴۷۵۳
|
۰۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۱

به گزارش خبرگزاری بسیج از رشت، ملت ایران تا پیش از ۱۳ خرداد سال ۴۲، در سکوتی بهت‌آور غرق‌شده بود؛ سکوتی که سبب شده بود زبان ملت ایران در برابر آنچه چشمانش می‌دید بسته بماند و سخنرانی امام خمینی (ره) لب‌های دوخته‌شده را باز کرد تا مردم بتوانند حرفی که تا پیش‌ازاین فقط از چشمانشان خوانده می‌شد به زبان بیاورند.

۱۵ خرداد ۱۳۴۲ تیر خلاصی بود بر سکوت مردم؛ مردمی که تمام منتظر بودند تا راهبری داشته باشند برای برهم چیدن بساطی ۲۵۰۰ ساله که مردم کوچک‌ترین نقشی نیز در گستراندن آن نداشتند.

اتحاد مردم پس از برداشتن این دو گام مهم شکل گرفت تا جایی که در برابر تمام سختی‌ها ایستادند و با کنار زدن موانعی نه‌چندان کوچک توانستند صحنه ۲۲ بهمن ۵۷ را رقم بزنند و این بار این مردم اصلی‌ترین نقش را در برپایی این صحنه داشتند.

امروز ۴۰ سال از برپایی آن صحنه می‌گذرد؛ افرادی که آن روز در میدان‌ها حضور داشتند و روایت قیام آن‌ها جهانی شده بود، امروز یا گرد پیری بر صورت و موهایشان نشسته و یا در دل خاک‌ها آرمیدند.

نتیجه تمام این آسمان‌وریسمان بافتن‌ها این است که این انقلاب چهل‌ساله امروز در دستان جوانانی است که توانایی‌ها و ظرفیت‌های بالایی برای مدیریت آن دارند اما باید دید که نسل‌های گذشته تمام داشته‌های این انقلاب را به‌خوبی برای جوانان معرفی کرده‌اند یا خیر.

چهل‌سالگی انقلاب اسلامی ایران بهترین فرصت است تا جوانان ایران ناگفته‌های انقلاب پدرانشان را بشنوند و بدانند که در طول این سال‌ها چه دستاوردی‌هایی به‌واسطه انقلاب اسلامی در اختیار آن‌ها قرارگرفته است.

افزایش نرخ افراد تحصیل‌کرده، افزایش تعداد دانشگاه‌ها، پیشرفت‌های علمی و تسلیحاتی و از این قبیل مسائل، جزء نکاتی است که بارها و بارها مطرح‌شده و جوانان آن را شنیده‌اند و فکر می‌کنم لازم است تا امروز از دریچه‌ای جدید به تفاوت‌های انقلاب اسلامی و حکومت شاهنشاهی نگاه کنیم.

مردم و تأثیر حضور آن‌ها

یکی از مشهودترین تفاوت‌های انقلاب اسلامی با حکومت گذشته ایران تأثیرگذاری مردم در شیوه مدیریت کشور است؛ از پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون ۷ رئیس‌جمهور روی کار آمده است که تمامی آن‌ها دارای دیدگاه‌هایی مختلف بودند اما نقطه مشترک تمام آن‌ها انتخابشان توسط ملت بود.

در برهه زمانی فعلی شاهد هستیم که تصمیم‌گیری مردم در انتخاب مسئولان کشور دلیل پیشرفت‌ها و یا بعضاً عدم موفقیت‌ها است؛ قطعاً انتخاب مسئولی توانا و کارآمد سبب توسعه شده و انتخاب فردی ناکارآمد مانعی برای پیشرفت است.

انتخاب فردی کارآمد سبب می‌شود تا به طبع وی نیز از افرادی توانمند، جوان و متعهد در راستای رفع مشکلات کشور استفاده کند و در غیر این صورت نتیجه‌ای معکوس را به دنبال دارد.

بنا به فرموده مقام معظم رهبری وجود آرا و نظرات متفاوت یکی از عواملی است که می‌تواند زمینه‌ساز پیشرفت شود اما تا جایی که به بروز اختلاف منتهی نشود و ما شاهد هستیم که مردم ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی باوجود سلایق مختلف اما در برهه‌های زمانی خاص با یکدیگر متحد بودند و این «اتحاد مردمی» مشهودترین دستاورد نظام است.

نفوذ بین‌المللی

یکی از نکاتی که از ابتدای پیروزی انقلاب امام خمینی (ره) و پس از رحلت ایشان، مقام معظم رهبری به آن تأکید داشتند مسئله «صدور انقلاب در جهان» بود.

بنا بر روایات مستند تاریخی و همچنین خاطرات افراد صاحب‌نام حکومت پهلوی، شاهد هستیم که این حکومت در طول دوران فعالیت خود همواره به کشورهای مختلفی مانند انگلستان و آمریکا وابسته بوده و این در حالی است که متکی بودن به خود نخستین اصل انقلاب اسلامی است.

پیروزی انقلاب اسلامی و مقابله او به‌ویژه در دوران هشت سال دفاع مقدس توانست تا ابهت کشورهای استبدادگر ‌و سلطه‌جوی دنیا را شکسته و مستضعفان جهان را برای ایستادن روی پای خود امیدوار کند.

الگوبرداری کشورهای استقلال‌خواه جهان از انقلاب اسلامی ایران تا جایی ادامه پیدا کرد که تمام آن‌ها امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری را پیشوای خود دانستند و از فلسفه قیام اسلامی مردم ایران تبعیت و پیروی کردند.

انقلاب مردم یمن، ایجاد بیداری اسلامی در میان کشورهای مسلمان، تشکیل جبهه مقاومت اسلامی در خاورمیانه، تشکیل گروه‌های مقاومت مانند حزب‌الله لبنان و همچنین ایجاد جبهه مردمی حشدالشعبی نمونه‌ای از نفوذ بین‌المللی ایران است.

نفوذ ایران و تأثیر تصمیمات آن در میان کشورهای جهان تا جایی ادامه پیدا می‌کند که کشور روسیه، حضور جمهوری اسلامی را یکی از شروط از بین رفتن بحران داعش در منطقه خاورمیانه می‌داند.

حضور سران کشورهای مختلف جهان در ایران و دیدار آن‌ها باشخصیت اول جمهوری اسلامی ایران یعنی مقام معظم رهبری و کرنش تمامی آن‌ها در مقابل ایشان نمونه از قدرت نفوذ بین‌المللی ایران است.

 امنیت

شاید به‌جرئت بتوان گفت بزرگ‌ترین دستاوردی که انقلاب اسلامی در طول چهل سال عمر خود به همراه داشت، ایجاد امنیت است و نکته مهم این است که این امنیت را نه‌تنها در ایران بلکه تا عمق استراتژیک خور تداوم بخشیده.

کشور ایران دارای موقعیتی استراتژیک در خاورمیانه است و همین امر سبب شده است تا کشورهای سلطه‌گر چشم طمع به این کشور و داشته‌های آن داشته باشند.

در طول سال‌های اخیر جنگ‌های فراوانی در جهان و به‌ویژه منطقه خاورمیانه رخ‌داده است که اتفاقاً برخی از آن‌ها مانند جنگ‌های داعش باهدف نابودی جمهوری اسلامی انجام شد اما نه‌تنها خطری برای امنیت ایران اسلامی ایجاد نکرده بلکه ایران در خاموشی آن‌ها نیز نقش ایفا کرده است.

اما در بخش آخر این یادداشت لازم است تا این نکته را یادآور شویم که امروز جمهوری اسلامی در آستانه چهل‌سالگی خود با موانع روبه‌رو شده است که نباید آن‌ها را نادیده گرفته و از آن‌ها عبور کرد.

بالا بودن سن مدیران کشور و کاهش اعتماد به جوانان برای حضور در عرصه‌های مدیریتی ازجمله موانعی است که بر سر راه پیشرفت و توسعه جمهوری اسلامی قرار دارد که البته اجرای قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان گامی مؤثر در اصلاح این روند است.

در طول تاریخ چهل‌ساله انقلاب اسلامی، مردم و حمایت‌های آنان از انقلاب اسلامی اصلی‌ترین عامل ماندگاری این انقلاب بوده است؛ امروز و در شرایطی که کشور در شرایط سخت اقتصادی قرار دارد مسئولان باید صدای مردم را بشنوند.

شنیدن مشکلات مردم توسط مسئولان و ترتیب اثر دادن نسبت به دغدغه‌های ملتی که همواره پای عقاید خود ایستاده است سبب حفظ اصلی‌ترین سرمایه یک انقلاب یعنی مقبولیت مردمی آن می‌شود‌.

صداقت در کلام، حرکت در مسیر اهداف بنیادین انقلاب اسلامی، توجه به مشکلات مردم به‌ویژه مسائل معیشتی، لزوم توجه به جوان‌گرایی و اعتماد به توان داخلی در حال حاضر اصلی‌ترین درخواست‌های مردم از مسئولان انقلابی چهل‌ساله است که به پختگی خود رسیده.

در حال حاضر اتحاد مهم‌ترین عامل تحقق اهداف و برنامه‌های انقلاب و نظام جمهوری اسلامی است؛ همراهی مردم با مسئولان و همچنین برنامه‌ریزی مؤثر مسئولان در حوزه‌های مختلف اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی برای رفع مشکلات مردم دو عامل ماندگاری انقلاب برای آینده است.

و در پایان به این جمله از شهید مظلوم بهشتی اشاره می‌کنم که «اصلی‌ترین آفت انقلاب ثروت‌اندوزی، شهرت و ریاست‌طلبی است» و مبارزه به این امور می‌تواند زمینه تداوم انقلاب اسلامی و ایستادگی ملت ایران برای دفاع از این انقلاب را تا سال‌های متمادی فراهم کند.

انتهای پیام/

ارسال نظرات