امیدی دانشجوی برتر در کنکور سال 94 در گفتگو با بسیج:

رویه دانشگاه ها از مدرک گرایی به کارآفرینی و اشتغال باید تغییر کند/لزوم نظارت جدی اساتید و دستگاه های نظارتی در تولید و فروش پایان نامه ها

یک محقق بسیجی گفت: نظام آموزشی کشور به خصوص سیستم آموزشی و تربیتی دانشگاه های ما باید اصلاح شوند و رویه خود را از مدرک گرایی به کارآفرینی تغییر دهند.
کد خبر: ۹۰۸۴۸۸۱
|
۱۲ آذر ۱۳۹۷ - ۲۰:۲۱

به گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی؛ مسعود امیدی دانشجوی برتر در کنکور سال 94 و محقق جوان بسیجی در گفتگوی اختصاصی با بسیج گفت: متاسفانه این روزها شاهد تولید گسترده فارغ التحصیلان بیکار از سمت دانشگاه ها هستیم، این موضوع معضلی است که روحیه و امید جوانان و حتی نخبگان دانشگاهی را تضعیف کرده است و بعضا در مقاطعی باعث بروز ایجاد آسیب های اجتماعی خطرناکی مثل گوشه گیری و گرایش به مواد مخدر و... می شود.

وی افزود: نظام آموزشی کشور به خصوص سیستم آموزشی و تربیتی دانشگاه های ما باید اصلاح شوند و رویه خود را از مدرک گرایی به کارآفرینی تغییر دهند.

این محقق دانشگاهی اظهار داشت: نخبگان دانشگاهی وظیفه دارند در جهت کارآفرین شدن دانشگاه ها ساز و کار مناسبی طراحی کنند،که البته در برخی از دانشگاه ها شاهد اقداماتی در این زمینه بودیم ولی جامعه دانشگاهی با روز به روز با یک جمعیت تازه نسل های جدید کشور مواجه می شود و باید آمادگی خود برای استقبال از این جمعیت را داشته باشد.

وی با توضیح نیاز کشور به پایان نامه های کاربردی گفت: پایان نامه های دانشگاهی با عنوان خمیر مایه تغییر روند دانشگاه ها باید از این وضعیت بیرون بیایند، در خیلی از موارد بررسی می کنیم با پایان نامه هایی که دردی از مسائل را دوا نمی کنند مواجه می شویم، این روزها اگر بخواهیم کار پژوهشی مناسب انجام دهیم باید با شرایط جامعه و یا به نوعی زبان جامعه که متشکل از فرهنگ و اقتصاد کشور است همراه باشیم،مسلما فرهنگ ما غنی است و باید از آن استفاده بشود و موضوع ناتوی فرهنگی در پژوهش های ما نباید فراموش شود و خدای ناکرده کار پژوهشی ما هم با فرهنگ غربی وارداتی همراه شود؛ مسئله دوم اقتصاد است که کار پژوهشی ما کاربردی برای وضعیت اقتصادی کشور باشد و نیازی را برطرف سازد.

این محقق جوان ادامه داد: وقتی تولید علم ما و یا همان کار پژوهشی ما همراه با نیاز اصلی کشور که فرهنگ و اقتصاد است باشد به تبع آن آموزش و تربیت دانشگاه و یا نیروی انسانی هم کاربردی خواهد شد.

وی عنوان کرد: عمده موارد مهمی که دانشگاه ها در اشتغال و نیازهای کشور از جمله صنعتی،کشاورزی و... حرفی برای گفتن ندارند عدم تولید علم برای کشور است، نخبگان دانشگاهی باید در تولید علم برای نیازهای کشور نقش افرینی کنند.

امیدی افزود: متاسفانه زمانی که جمعیت های نخبگان ما چه در دانشگاه ها و نهادهای مختلف تولید علمی انجام نشود مجبور به علم فروشی خواهیم شد، درست همان چیزی که در خیابان های اطراف دانشگاه های ما در پایان نامه فروشی ها اتفاق می افتد.

وی تصریح کرد: علم فروشی معضل اصلی دانشگاه و دلیل بیکاری فارغ التحصیلان است، وقتی فارغ التحصیلان ارشد مثلا کشاورزی ما در مقام عمل حرفی برای گفتن ندارند چطور می توانند کشور را در زمینه کشاورزی جلو ببرند؟ وقتی روش هایی که در کشاورزی گذشته امروز کاربردی در کشور ندارند باید توسط جامعه دانشگاهی این رشته، روش های روز تولید شوند! ولی متأسفانه با پایان نامه های فروشی و همان فروش علم عملا حرفی برای گفتن نخواهیم داشت.

این محقق جوان در پایان خاطر نشان کرد: متأسفانه فروش پایان نامه های علمی توسط عده ای سودجو به یک دلالی تبدیل شده است، در همین خیابان دانشگاه افرادی هستند که فروش پایان نامه را به مبالغ میلیونی هم می رسانند که می طلبد اساتید عزیز و حتی نخبگان روش های مناسب تری برای تهیه پایان نامه ها به کار بگیرند تا شاهد تولید این کارهای پژوهشی توسط خود دانشجویان باشیم.

ارسال نظرات