دکتر هیبت الله نژندی منش:

سکوت مجامع بین المللی در برابر فجایع در حال اتفاق یمن عجیب است !

دکتر محمد صادق کوشکی : مردم یمن نمی خواهند بار دیگر حیات خلوت سعودی ها باشند!
کد خبر: ۹۰۸۵۴۳۲
|
۱۰ آذر ۱۳۹۷ - ۱۸:۵۵

عصر روز دوشنبه پنجم آذرماه 1397 به همت سازمان بسیج حقوق دانان نشست بررسی وضعیت حقوقی –سیاسی مردم مظلوم یمن و تبیین جنایات کشورهای متخاصم در سالن همایش های سازمان تعزیرات حکومتی برگزار شد؛ در این نشست دکتر هیبت الله نژندی منش و دکتر محمد صادق کوشکی از اعضای هیئت علمی دانشگاه های کشور به ایراد سخنرانی و شرح موضع پرداختند.

 دکتر هیبت الله نژندی منش در ابتدای این نشست با اشاره به اسناد بین المللی و سکوت عجیب سازمان های حقوق بشری در قبال جنایات چهار سال اخیر در یمن گفت : ائتلاف عربی به سردمداری سعودی مدعی است به درخواست رئیس جمهور یمن در این کشور حضور نظامی دارد اما واقعیت این است که فرد مورد ادعای عربستانی ها پیش از خروج از کشور یمن استعفا داده بود و مشروعیتی برای درخواست حضور نظامی ائتلاف ندارد.

 وی اضافه کرد: اقدام ائتلاف عربی که با همراهی آمریکایی ها نیز مقارن شده حتی اگر به درخواست رئیس جمهور قانونی یک کشور هم باشد که نیست به جهت اینکه لازمه گرفتن و ستاندن حق عدم اضرار به دیگری است جنایت محسوب می شود زیرا ارتش های ائتلاف بی توجه به حقوق بین الملل زیرساخت های درمانی ، بهداشتی و زیستی مردم یمن را نشانه رفته اند و این سو تغذیه شدید و شیوع بیماری های واگیر دار به جهت عدم ورود دارو و غذای مناسب مصداق عینی ضرر رساندن به مردم عادی است.

 این مدرس دانشگاه افزود: مردم یمن بر اسا تمامی اسناد بین المللی حق دفاع از خود دارند و این حق دفاع هم جمعی است و هم فردی زیرا دولت سعودی در حملات خود پایگاه های نظامی را مورد هدف قرار نمی دهد و صرفا در پی هدف قرار دادن اماکنی است که مملو از جمعیت زنان و کودکان است که مصداق عینی ژنوسید محسوب می شود ، واقعیت است یک گروه مذهبی – سیاسی در یمن توسط دولت سعودی به صورت هدفمند با ایجاد قحطی، از بین بردن زیر ساخت های بهداشتی در حال پاکسازی قومی است که بسیار نگران کننده است .

دکتر نژندی منش اضافه کرد :سعودی نه تنها اصل عدم تفکیک در حملات نظامی را رعایت نمی کند بلکه بارها شاهد ای بوده ایم که جنگنده های سعودی به بیمارستان ها ، مجالس عروسی و مراکز تجمع مثل بازار ها حمله کرده اند ! نمونه آن ها در مارس 2016 / اکتبر 2016 / دسامبر 2017 و.... بوده است که کشتار بسیار عجیبی را نیز به جا گذاشته .

 این پژوهشگر و استاد حقوق بین الملل با اشاره به اقدامات صورت گرفته پراکنده فعالان حقوق بشر در دنیا برای متوقف کردن ماشین جنگ ائتلاف عربی سعودی گفت : سکوت مجامع بین المللی در برابر فجایع در حال اتفاق یمن عجیب است ! بهترین شیوه برای جلوگیری از روند نسل کشی و جنایات در حال وقوع در یمن استفاده از ظرفیت تشکل های مردمی و بین المللی برای افشاگری و کشاندن پای فعالان حقوق بشر یه این ماجراست که باید توسط حقوق دانان مورد توجه جدی قرار بگیرد !  قطعا باید این نکته را نیز مورد توجه داشته باشیم که تنها نهاد بین المللی که می تواند در مقابل حربه حق وتو ایالات متحده آمریکا برای کشور های مسلمان بخصوص جمهوری اسلامی ایران مورد استفاده قرار بگیرد دیوان بین المللی کیفری است که آمریکایی ها بشدت به دنبال تضعیف آن هستند.

 

همچنین در پایان دکتر نژندی منش با تشکر از دغدغه مندی سازمان بسیج حقوق دانان در این زمینه گفت: پیروزی نهایی قطعا اذان مردم مقاوم یمن است و این نوید را رهبرمعظم انقلاب (مدظله العالی) نیز پیشاپیش داده اند اما سازمان بسیج حقوق دانان بعنوان قشر تخصصی بسیجی باید به دنبال به حرکت درآوردن پویش های تخصصی و حقوقی برای حل مشکلات داخلی و خارجی باشد و قطعا ضرورتی ندارد علوم ما وابسته به ترجمه های مقالات غربی باشد و باید خودمان با استفاده از ظرفیت تحصیل کردگان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری حقوق در تولید علم کوشا و پیش قدم باشیم.

 در ادامه نشست دکتر محمد صادق کوشکی با اشاره به :اهمیت جغرافیایی یمن گفت : بیش از 70 درصد از مبادلات تجاری جهان از تنگه باب المندب انجام می شود که خط ساحلی کشور یمن نیز در کرانه همین دهانه بسیار مهم و استراتژیک است پس می توان گفت در شرق و غرب عالم کشوری نیست که برای تصاحب قدرت در یمن کراهت داشته باشد و سکوت جهانیان در این چهار سال جنایت بی وقفه دلیلی قریب به این مضمون دارد !

 وی افزود :برداشت غربی ها این است که یمن در حال تبدیل شدن به یک مرکز مقاومت مانند ایران است برای همین خصومت ورزی خود را با مردم این کشور تشدید نمودند و قصد دارند بار دیگر یمن را به حیات خلوت ایالات متحده و سعودی تبدیل نمایند که این مغایر با حق آزادی انتخاب مردم است ، واقعیت این است یمن از کشور های بسیار قدیمی بوده و تمدن آن به بیش از 5 هزار سال پیش می رسد و از همان سالهای صدر اسلام نیز مردم یمن از ارادتمندان به خاندان عصمت و طهارت بودند و سالها تبلیغات وهابی و سلفی گرایانه سعودی نیز چیزی از این ارادت کم نکرده است .

 دکتر کوشکی ضمن یادآوری تحولات یمن در سالهای بیداری اسلامی گفت: پس از سقوط علی عبدالصالح سعودی ها با یک بازی حساب شده منصور هادی را به قدرت رساندند اما منصور بی توجه به معیشت و وضعیت رفاهی مردم بود و مردم بار دیگر قیام نموده و با جنبش انصارا... که در طول یک دهه پیش از این شکل گرفته بود بیعت کردند ! لازم به تذکر است که انصار الله هیچ گاه ادعای به حکومت رسیدن در یمن را نداشته است و همیشه خواستار از سر گیری مذاکرات آشتی ملی بوده است.

 این استاد دانشگاه اضافه کرد: شعار سعودی ها طول  سالهای تجاوز وحشیانه شان برگرداندن حکومت مشروع و قانونی بوده است اما گویا جامعه جهانی بی توجه است که منصور هادی پیش از خروج از کشور استعفا داده بود و دعوت آن از سعودی دارای وجاهت قانونی نیست و این رفتار عربستانی ها صرفا یک نسل کشی هدفمند و بی رحمانه است ، مردم ساکن در حدیده امروز برای ماه پنجم زیر بمباران بسیار وحشیانه و شدید هستند بدون آنکه اجازه انتقال دارو و تجهیزات پزشکی به این مردم داده شود .

 دکتر کوشکی در پایان گفت : با یاری خداوند مردم یمن با چهارسال مقاومت جانانه در برابر هجوم عربی و سیاست تجزیه طلبان و... در حال شکست دشمنان خود هستند و ائتلاف غربی و عربی خواهان مذاکرات به اصطلاح صلح هستند و این نشانه آن است که انصارالله و مردم یمن راه پیروزی را یافتند و راه پیروزی چیزی جز مقاومت نیست .

ارسال نظرات
آخرین اخبار