درکنفرانس خبری مهمانان بخش بین‌الملل جشنواره فیلم مقاومت باحضور«مراد شاهین»رئیس سازمان سینمایی سوریه،«عوض قدور» کارگردان و«سلما مصری» بازیگر فیلم ماندگار «بازمانده» به منظور تبیین جایگاه سینمای سوریه برگزارشد.
کد خبر: ۹۰۸۵۴۴۸
|
۱۰ آذر ۱۳۹۷ - ۱۹:۵۸
به گزارش خبرگزاری بسیج، در ابتدای این نشست که با حدود 50 دقیقه تأخیر آغاز شد، «محسن برمهانی» مدیر بخش بین الملل جشنواره فیلم مقاومت و مجری این کنفرانس ضمن خوش آمد به مهمانان و حضار از مهمانان خواست به‌عنوان مقدمه صحبت خود را آغاز کنند.

«سلما مصری» در ابتدا گفت: خوشحالم که برای اولین بار به ایران سفر کردم و خوشحالم که قرار است درباره فیلم «بازمانده» اثر زنده یاد «سیف‌الله داد» صحبت کنیم.

همچنین پس از تشکر و ابراز خوشحالی دو مهمان دیگر بابت حضور در ایران، «مراد شاهین» مطرح کرد: بابت دعوت‌تان برای حضور در جشنواره مقاومت ممنونم.درباره اهمیت سینمای سوریه و وضعیتی که در آن گذشت باید بگویم آنچه سینمای سوریه تبیین می‌کرد سینمایی سوریه سینمای جدی و هدفمند بود که از فرهنگ و عمق سوریه برمی‌خواست، ولی أخیرا وظیفه دیگری برآن محول شد که دفاع از تاریخ سوریه در برابر متجاوزینی مثل داعش بود.

وی همچنین ادامه داد: از اینجا بود که اهمیت حضور ما در جشنواره های بین المللی و سینماهای خارج از سوریه پررنگ‌تر شد تا بتوانیم رسالت خودمان را به مردم کشورهای دیگر هم معرفی کنیم.

سپس جلسه به صورت پرسش و پاسخ میان خبرنگاران و اهالی رسانه با مهمانان ادامه یافت. 

در مقابل سوال یکی از خبرنگاران درباره تعداد تولیدات مشترک بین سینمای ایران و سوریه؛ «مراد شاهین» پاسخ داد: دو فیلم «به وقت شام» و یک فیلم مستند دیگر که سه روز قبل در همین جشنواره به نمایش در آمد، درباره نبرد نیروهای سوریه برای شکست یک معرکه‌ای در یکی از فرودگاه‌های سوریه بود، از جمله تولیدات مشترک أخیر ایران و سوریه است.

سپس  ادامه داد: ضمن آنکه حضور ما در این محافل برای ایجاد همین همکاری ها و تعاملات دوطرفه است؛ چراکه نقاط مشترک بسیاری بین سینمای ایران و سوریه است، چه در فرم و چه د محتوا، که همین مسئله ارتباط مخاطبان این دو سینما را با یکدیگر راحت‌تر می‌کند.

وی همچنین مطرح کرد: این همکاری‌ها فقط در حین جنگ سوریه به‌وجود نیامد، بلکه قبل جنگ هم تعاملات مشترک بین سینمای ایران و سوریه بود، که نمونه هایش را می‌توانید مثلا در ادوار سابق جشنوراه فجر خودتان یا جشنواره دمشق ما، مشاهده کنید.

همچنین در جواب یکی دیگر از خبرنگاران مبنی بر اینکه در حال حاضر، غرب خصوصا آمریکا سکوت معناداری در مواجهه با موضوع سوریه دارد، به نظر شما سینما که زبانی بین المللی است چگونه و تا چه حد می‌تواند ستمی را که به مردم کشورتان روا شده، به جهان معرفی کند؟ «مراد شاهین» مطرح کرد: ما می‌توانیم فیلم ها و آثار خودمان را در کشورهای منطقه نشان دهیم و حرف مان را بزنیم، ولی آیا شبکه و راهی هست برای اینکه همین حرف را به مخاطبان‌مان در کشورهای اروپایی برسانیم؟!

وی افزود: چالش حقیقی ما این است. اینکه چگونه این صحنه ها و اتفاقات را به نقاط دورتر خودمان برسانیم. در برخی کشورها این تجربه را داشتیم ولی بنظرم کم است، این راه را باید پیدا کنیم.

در ادامه «سلما مصری» درباره حس خودش درباره حضورش در فیلم «بازمانده» خصوصا یکی از صحنه‌های فیلم که پشت قطار مانده و آیه‌الکرسی را زمزمه می‌کند گفت: این فیلم حدود22 سال پیش ساخته شد، آن موقع آقای داد وقتی سناریو را به من داد گفت: کدام نقش را دوست داری بازی کنی؟ من نقش «سفیه» را انتخاب کردم که آقای داد گفتند سن شما برای این نقش کم است و شما علاوه بر سن، همچنین از لحاظ فیزیکی هم مناسب این نقش نیستید. که با اصرار من به این نتیجه رسیدیم که با گریم سنگین و تمرین های بدنی طاقت‌فرسا می‌توانیم به این تولید برسیم، که همین‌طور هم شد. بسیار آن روزها به من سخت گذشت ولی تجربه شیرینی بود.

بازیگر فلم بازمانده همچنین ادامه داد: درباره آن صحنه ایستگاه قطار باید بگویم: قرائت آیه‌الکرسی در آن صحنه را خودم به مرحوم آقای داد پیشنهاد دادم، همان طور که به ایشان هم گفته بودم ما برای حفظ خودمان و فرزندانمان این آیه را زیاد می‌خوانیم؛ که ایشان هم قبول کردند و پذیرفتند. در واقع خوشحال بودم نقش زنی را بازی می‌کنم که خودش را برای یک کودک مظلوم قربانی و فدا می‌کند.

بیشتر بخوانید
بیشتر بخوانید: جشنواره مقاومت در روز اول و برنامه‌های روز دوم| بازیگر "بازمانده" در سینما فلسطین به خبرنگاران پاسخ می‌دهد

در ادامه نشست «مراد شاهین» کارگردان سوری در پاسخ به اینکه سینمای سوریه چه تلاشی برای نشان دادن چهره‌ی صلح‌آمیزِ مقاومت می‌کند، خصوصا در زمانه‌‌ای که  بسیاری تلاش می‌کنند چهره‌ای جنگجو و خشن از این مقاومت نشان دهند گفت: برای مقابله با این تصویر غلط از مقاومت، به نظر من فقط یک جبهه متحد و یکپارچه می‌خواهد. ما فقط با تصویر می‌توانیم با این نصاویر مقابله کنیم، باید به تولیدات سینمایی و تلویزیونی ‌ای که مقابله کند با این تصاویر اشتباه، برسیم، که طبیعتا کمک کشورهای دوست و مشترک المنافع، می‌تواند به این جریان کمک کند.

«حسین عباس» بازیگر سوری در ادامه گفت: من یک بازیگرم، مثل بازیگرهای دیگر نقشهای مختلفی را بازی کرده‌ام، اما 5 اثری که با موضوع مقاومت بوده‌اند و در آنها بازی کردم مثل فیلم «باران حمص» بهترین آثاری هستند که خاطرات خوب بسیاری با تک‌تک آنها دارم.

همچنین در پایان خاطر نشان کرد: نگاه اصلی همه‌ی ما و اصلا تمام جبهه ی مقاومت، فلسطین است و آرزوی قلبی همه‌ی ما آزادی این مردم بزرگ می باشد.
ارسال نظرات