کارگردان "اخراجی‌ها" گفت: نکاتی که رهبر معظم انقلاب درباره تلویزیون و آثار تلویزیونی فرموده‌اند باید به یک منشور راهبردی تبدیل شود و نباید با این منشور، ویترینی رفتار کرد.
کد خبر: ۹۰۸۵۴۵۳
|
۱۰ آذر ۱۳۹۷ - ۱۹:۳۹
به گزارش خبرگزاری بسیج، جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت در دور پانزدهم خود به روز پایانی نزدیک شده و فردا ضمن معرفی چهره مقاومت سال، از برگزیدگان بخش‌های مختلف خود را در اختتامیه جشنواره که برج میلاد برگزار می‌شود، تجلیل می‌کند. مسعود ده‌نمکی نویسنده و کارگردان سینما در حاشیه کارگاه انتقال تجربه جشنواره مقاومت که به عنوان سخنران حضور داشت.

او با خبرنگار خبرگزاری تسنیم گفتگویی درباره شرایط سینمای امروز، جشنواره مقاومت، اجرا در تلویزیون و یادداشت رهبر معظم انقلاب درباره مجموعه‌های تلویزیونی انجام داد که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:



گفتگوی تسنیم با مسعود ده‌نمکی نویسنده و کارگردان سینما و مجری تلویزیون

ده‌نمکی با اشاره به اینکه فیلمسازان جوان ما بدانند که منتقدین‌شان مخاطبین اصلی‌شان نیستند، توصیه کرد: خرسندم که وقتی تصمیم گرفتم اخراجی‌های سه گانه بسازم مسیری را به روی فیلمسازان باز کرد تا آن‌ها هم به چند گانه ساختن روی بیاورند. فیلمسازان جوان ما لازم است به برندها و نام‌هایی که در جامعه تأثیر می‌گذارد توجه کنند. مثلاً اگر تأکید دارم به اضافه کردن "ها" انتهای نام‌ فیلم‌ها، این خودش یک نوع توجه به نظر و سلیقه مخاطب بوده است. فیلمسازان جوان ما باید بدانند در مسیر رشد و توسعه بارها نقد می‌شوند حتی مغرضانه اما هیچ‌گاه منتقدین شما مخاطبین اصلی شما نیستند.

او با بیان اینکه واقعاً نباید با یک نقد و یا جریان‌‌سازی‌هایی که می‌شود از مسیر و اعتقاد پا پس کشید، افزود: بارها من را نقد کرده‌اند و نقد می‌کنند حتی این جریان‌سازی‌ها و فضاسازی‌ها بی‌رحمانه هم بوده است اما اعتقاد دارم هیچ‌گاه نباید دهان منتقد را بست و در عین‌حال هم نباید از نقد حتی از روی غرض هم مأیوس شد. من همیشه فیلمی که می‌سازم را قبل از اکران در یک محیطی همچون مدرسه می‌بینم تا با نظرسنجی مردمی به مشکلات و نقاط ضعف کارم برسم و بعد از رفع در جشنواره و سپس در سینماها، اکران می‌کنم.

کارگردان "رسوایی"، "اخراجی‌ها" و "معراجی‌ها" درباره آثاری که با هر نوع شوخی قصد دارند مخاطب جذب کنند، گفت: هنر این است به جای شوخی‌ها و حرکت‌های دون شأن اخلاق اسلامی و انسانی از طریق اتفاقات منحصر به فرد ارزشی، مردم را مخاطب اثر خود کنیم. در واقع به شوخی‌های ارزشی هم می‌خندند. از طرفی هم فیلم ارزشی جذاب در شرایط فعلی با یک بستر رقابتی منصفانه، امکان نمایش و اکران مناسب پیدا می‌کند و خوب دیده می‌شود.

بیشتر بخوانید
زندانی‌های ده نمکی آماده نمایش شد

بیشتر بخوانید
کارگردانان مجموعه‌های تلویزیونی درباره دیدار با رهبری چه گفتند؟


 
وی در خصوص استفاده از داستانک‌های متعدد در آثار خود، افزود: استفاده از  داستانک‌های متعدد برای ربط دادن به یک قصه متمرکز و ماجرایی که مخاطب پیگیر آن شود، بسیار اتفاق فیلمنامه‌ای مناسبی است. چرا که هر فیلم برای اینکه مخاطب خودش را نگه دارد و نقطه هدف جذابی داشته باشد، در هر سکانس، فیلمساز نیاز به اتفاق‌های متعدد و بچه‌ قصه‌های با محتوا و غنی دارد.

ده‌نمکی در پاسخ به این سوال که چطور شد اجرای برنامه تلویزیونی را پذیرفت و دوباره پیشنهاد شود می‌پذیرد، خاطرنشان کرد: موضوع "چهل سیزده" برایم جذاب بود و احساس کردم که می‌توانم به این برنامه و موضوع آن کمک کنم تا بهتر دیده شود. فکر نمی‌کنم این برنامه ادامه داشته باشد. اگر دوباره تلویزیون بخواهد در برنامه‌ای اجرا کنم، بستگی به موقعیت دارد. به نظرم بحث شبهات را با این سبک دیدن و طرح کردن موقعیتی بود که برای تلویزیون فراهم شد. خوشبختانه مردم هم استقبال کردند و در برنامه‌سازی هم هوشمندانه عمل شد که به ضد خودش تبدیل نشود.  

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر یادداشتی که رهبر معظم انقلاب درباره مجموعه‌های تلویزیونی نوشتند، تأکید کرد: به نظرم نکاتی که مقام معظم رهبری پیشتر در سال‌های گذشته درباره تلویزیون و آثار تلویزیونی فرمودند هم باید به یک منشور راهبردی تبدیل شود. این منشور بایستی به دستورالعمل درآید و نگاه ویترینی نداشته باشیم.  

این کارگردان سینما در خاتمه درباره جشنواره مقاومت، گفت: به نظرمن جشنواره مقاومت بایستی با جدیت در بخش بین‌الملل خود کارهای ویژه‌تری انجام دهد. چرا که بحث بین‌الملل و استقبال هنرمندان خارجی نکته خاصی برای این جشنواره است و اگر بتوانند ادامه‌اش بدهند و تبدیل به ورک‌شاپ و کارگروه میان هنرمندان داخلی و هنرمندان مقاومت در دنیا بشود قطعاً یک کار خوبی از آب درمی‌آید که تأثیرگذارتر خواهد بود.
ارسال نظرات