برگزاری کارگاه مفاهیم تغذیه سالم برای "سفیران سلامت" توسط کارشناسان تغذیه به همت پایگاه شهید فروغی حوزه 216 حضرت زکیه (س) در در فضای پارک گردشگری و کوهستانی باغستان برگزار شد.
کد خبر: ۹۰۸۶۴۰۳
|
۱۳ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۷

به گزارش خبرگزاری بسیج از کرج ، برگزاری کارگاه مفاهیم تغذیه سالم برای "سفیران سلامت" توسط کارشناسان تغذیه به همت پایگاه شهید فروغی حوزه 216 حضرت زکیه (س) در در فضای پارک گردشگری و کوهستانی باغستان برگزار شد.

برگزاری کارگاه مفاهیم تغذیه سالم برای

یارجانی گفت : سوء‌تغذیه به دو شکل بروز می‌کند؛ از سویی به لاغری مفرط و کمبود مواد مغذی منجر می‌شود و از سوی دیگر به شکل چاقی و اضافه وزن بروز می‌یابد که هر دو آسیب‌رسان است، اما آنچه امروزه در کشور ما بیشتر در طیف سنی کودکان و نوجوانان شیوع دارد، افزایش شیوع اضافه وزن و چاقی است.

وی افزود : دوران تحصیل در زندگی هر کس از دبستان گرفته تا متوسطه و دانشگاه به دلیل اثرات شخصیتی و رشد جسمانی‌ تکرار نشدنی است. به همین دلیل توجه به الگوهای رفتاری طی این دوران تاثیر غیرقابل انکاری در آینده شخص خواهد گذاشت.

یارجانی تاکید کرد: خواندن لیبل (برچسب ارزش غذایی روی محصولات) باید از کودکی آموزش داده شود که مدارس نیز می‌توانند در این زمینه نقش موثری داشته باشند. در واقع باید به بچه‌ها یاد داده شود انتخاب‌هایشان به سمت غذاهای سالم برود. در هر خانواده‌ای باید داشتن فعالیت فیزیکی پایه سلامت تلقی شود. همچنین استفاده از سبزیجات، میوه و مصرف کم لبنیات خامه‌ای و چرب و گوشت‌های پر چرب یک الگوی تایید شده دانسته شود.

دریافت منابع کافی کلسیم (مصرف سه وعده در روز لبنیات برای تامین کلسیم مورد نیاز بدن ضروری است)، کاهش مصرف مواد سدیمی (پرنمک‌) و نیز نوشابه‌ها در دوران های مختلف زندگی بسیار اهمیت دارد. هیچ وعده اصلی غذایی نباید حذف شود.

یارجانی در خصوص الگوی تغذیه مناسب در وعده های مختلف غذایی گفت: به طور کلی متخصصان تغذیه معتقد به تعداد وعده غذایی بیشتر و حجم کمتر هستند یعنی هر چه قدر تعداد وعده ها را افزایش، و حجم آن را کاهش دهیم در پیشگیری از بیماری های مزمن از قبیل چاقی و کبد چرب و درمان آن موثرتر خواهد بود.

وی خاطر نشان کرد: پیشنهاد می شود که حتما سه وعده غذایی اصلی و حداقل 2 میان وعده در طول شبانه روز مصرف شود.

وی ادامه داد: وعده اصلی اول صبحانه است که زمان مصرف آن از ساعت 6 صبح تا 9 صبح باید باشد؛ وعده صبحانه حدود 25 درصد انرژی و مواد مغذی روزانه ما را باید تامین می کند این وعده باید حداقل شامل سه گروه اصلی غذایی باشد که به عنوان مثال در این وعده می توان از گروه غلات مثل نان، گروه پروتیین ها مثل پنیر یا تخم مرغ و گروه سبزیجات مثل گوجه و خیار استفاده کرد.

این مسئول گفت: ساعت 10 تا 11 زمان تقریبی مصرف نخستین میان وعده است و بهتر است در میان وعده حدود پنج تا10 درصد نیاز انرژی و مواد مغذی ما تامین شود و توصیه می شود در این میان وعده از حداقل 2 گروه غذایی به عنوان مثال گروه میوه ها و لبنیات استفاده شود.

وی در پایان گفت: فریب سالادهای به ظاهر سالم را در رستوران ها نخورید؛ گاهی این سالادها می توانند به اندازه یک همبرگر و یا سیب زمینی سرخ کرده باشند و به خاطر نوع سسی که در آنها به کار می رود بسیار چرب هستند، لذا سالاد سفارش داده از نوع کم چرب و بدون سس انتخاب شود.

 

خبرنگار بسیجی : فوج

ارسال نظرات
پر بیننده ها