خبرهای داغ:
رئیس موسسه حکمت و فلسفه مطرح کرد

دلیل اصرار برخی از سیاستمداران به استفاده از سند ۲۰۳۰/ ذهن برخی از دانشگاهیان مملو از فلسفه‌های مضاف غربی است

رئیس موسسه حکمت و فلسفه گفت: چرا یک عده از سیاستمداران ما نمی‌خواهند که از راهبرد‌های تعلیم و تربیت اسلامی بهره ببرند و دوست دارند که از سند ۲۰۳۰ استفاده کنند.
کد خبر: ۹۰۸۶۷۳۴
|
۱۳ آذر ۱۳۹۷ - ۲۳:۵۴
دلیل اصرار برخی از سیاستمداران به استفاده از سند ۲۰۳۰/ ذهن برخی از دانشگاهیان مملو از فلسفه‌های مضاف غربی است
به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه ظهر امروز در نشست علمی جایگاه علوم عقلی در حوزه‌های علمیه در سالن جلسات خبرگزاری رسا با اشاره به منازعات اندیشه‌ای در حوزه اظهار کرد: خبرگزاری‌های دینی نباید از قافله این منازعات عقب بمانند، به عنوان مثال اکنون برخی در حوزه از تمایز مرجعیت و حکومت سخن می‌گویند، باید نشست‌های به روزی در این خصوص برگزار شود.

وی ادامه داد: از برکت انقلاب اسلامی و امام خمینی (ره) و رهنمود‌های مقام معظم رهبری، علوم عقلی در حوزه‌های علمیه رشد قابل توجهی داشته است، توصیف علوم عقلی در دو ساحت علمی و پژوهشی و ساحت موضوعی قابل بحث است.

رئیس موسسه حکمت و فلسفه افزود: هر طلبه در ساحت عمومی منطق را در پایه‌های اول و دوم می‌خواند، هر چند مباحث کلام در این مرحله به سمت مباحث نقلی گرایش دارد، در ساحت تخصصی حوزه هم درس‌های آزاد علوم عقلی فراوان شده است و بیش از ۲۰۰ کلاس درس علومی مانند فلسفه، عرفان نظری و کلام عقلی در حوزه علمیه قم وجود دارد.

خسروپناه با اشاره به جایگاه رشته فلسفه در حوزه اظهار کرد: این رشته تخصصی در سطح دو، سه و چهار در حوزه مصوب شده است و طلاب به صورت تخصصی در حوزه به فلسفه می‌پردازند.

وی ادامه داد: آیت‌الله سبحانی از ۲۰ سال پیش رشته تخصصی کلام را در موسسه امام صادق (ع) تاسیس کرد که در این رشته به کلام عقلی پرداخته می‌شود، همچنین پژوهشگاه‌های مختلف در حوزه قم دارای گروه‌های علمی علوم عقلی هستند.

رئیس موسسه حکمت و فلسفه افزود: در دو دهه اخیر آثار فراوانی در زمینه علوم عقلی در حوزه قم منتشر شد که در تاریخ حوزه تشیع بی نظیر است، مجمع عالی حکمت اسلامی هم به توصیه رهبر معظم انقلاب در این مدت ایجاد شد.

خسروپناه با اشاره به گسترش فلسفه مضاف در حوزه اظهار کرد: تاسیس و گسترش فلسفه مضاف از اتفاقاتی است که از حوزه به دانشگاه انتقال پیدا کرد، به عنوان مثال فلسفه علوم انسانی در این سال‌ها در حوزه مطرح شد، همچنین فلسفه فقه هم در این مدت مورد توجه قرار گرفت و شاهد تدریس این فلسفه در حوزه هستیم.

وی ادامه داد: در ساحت عمومی حوزه در زمینه علوم عقلی اتفاق چندانی نیفتاده است، اما تغییر چشمگیری در ساحت تخصصی چه در آموزش و چه در پژوهش و موضوعات کاربردی علوم عقلی رخ داد.

رئیس موسسه حکمت و فلسفه افزود: قرآن تنها منبع معرفت نیست و در سخنان ائمه معصومین (ع) استدلالات عقلی فراوان است، به عنوان مثال برخی از شاگردان اهل‌بیت (ع) برای بحث عقلی با دیگران تربیت می‌شدند، اگر بخواهیم در عصر کنونی با دنیا دیالوگ داشته باشیم، زبانی جز زبان فلسفه نیست.

خسروپناه با اشاره به آسیب شناسی فلسفه در حوزه اظهار کرد: یکی از آسیب‌ها در زمینه فلسفه در حوزه نگاه افراطی و تفریطی است، طرفداران فلسفه می‌گویند که همه افراد باید فلسفه بخوانند، این مساله مبنایی ندارد، مخالفان فلسفه هم حکم حرمت در خصوص فلسفه دادند.

وی ادامه داد: سنت حوزه این بوده است که فلسفه به افراد باهوش و با استعداد تدریس شود، برخی هوش و استعداد فلسفی ندارند و در صورت ورود به علوم عقلی دچار شبهه می‌شوند.

رئیس موسسه حکمت و فلسفه افزود: آسیب دیگر فلسفه در حوزه این است که گاهی فلسفه برای خود فلسفه ارزش پیدا می‌کند، در حالی که در گذشته این گونه نبود و فلسفه در علوم مختلف همچون ریاضیات و حکمت عملی حضور داشت، دروس فلسفی باید در حل مسائل جامعه نقش داشته باشد.

خسروپناه با اشاره به جریان‌های عقلی معارض اظهار کرد: اکنون با سه جریان عقلی معارض مواجه هستیم، اول مکاتب فلسفه غربی است که باید حوزه به این مکاتب ورود داشته باشد، دوم فلسفه‌های مضاف همچون فلسفه ورزش است.

وی ادامه داد: چرا یک عده از سیاستمداران ما نمی‌خواهند که از راهبرد‌های تعلیم و تربیت اسلامی بهره ببرند و دوست دارند که از سند ۲۰۳۰ استفاده کنند یا برای حل مشکل پول شویی به سراغ اسناد غربی می‌روند، چون برخی از مشاوران دانشگاهی این سیاستمداران ذهنشان مملو از فلسفه‌های مضاف این علوم است.

رئیس موسسه حکمت و فلسفه افزود: جریان سوم جریان روشنفکران جهان اسلام مانند حامد نصر ابوزید است که جزو جریان‌های عقلی معارض است و این روشنفکران دغدغه جمع کردن بین تجدد و اسلام را دارند، روشنفکران دینی کشورمان متاثر از جریان روشنفکری جهان عرب هستند.

خسروپناه با اشاره به لزوم عقلانی ساختن علوم اسلامی اظهار کرد: در ساحت عمومی حوزه باید در راستای عقلانی سازی علوم اسلامی تلاش کنیم تا اینکه بر تدریس عمومی فلسفه در حوزه اصرار داشته باشیم.

وی ادامه داد: رویکرد کاربردی کردن فلسفه مانند فلسفه رسانه توسط حوزویان دنبال شود، نباید فلسفه را برای خود فلسفه دنبال کنیم.

رئیس موسسه حکمت و فلسفه خاطرنشان کرد: فلسفه کودکان بسیار مهم است و باید از حکمت اسلامی برای این کار بهره ببریم و در آموزش و پرورش با نگاه عقلانی دروس آموزش داده شود.
ارسال نظرات