خبرهای داغ:
عضو هیأت مدیره مجمع عالی حکمت اسلامی:

حیات انسانی معقول بدون فلسفه ممکن نیست/ فلسفه به طلاب بااستعداد در حوزه آموزش داده شود

عضو هیأت مدیره مجمع عالی حکمت اسلامی گفت: امکان دارد که انسان صورت حیات انسانی را داشته باشید، اما حیات انسانی معقول و مدون بدون فلسفه ممکن نیست.
کد خبر: ۹۰۸۶۷۳۸
|
۱۳ آذر ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۴
حیات انسانی معقول بدون فلسفه ممکن نیست/ فلسفه به طلاب بااستعداد در حوزه آموزش داده شود
به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن رمضانی ظهر امروز در نشست علمی جایگاه علوم عقلی در حوزه‌های علمیه در سالن جلسات خبرگزاری رسا با اشاره به جایگاه عقل در نگاه ائمه معصومین (ع) اظهار کرد: امام صادق (ع) در روایتی ستون و استوانه اصلی انسان و انسانیت را عقل و عقلانیت دانست.

وی ادامه داد: گرچه که علوم به دو بخش علوم عقلی و علوم نقلی تقسیم می‌شوند، اما تا زمانی که علوم نقلی از منظر عقلی قابل دفاع نباشد، این علوم قابل پیگیری نخواهد بود.

عضو هیأت مدیره مجمع عالی حکمت اسلامی افزود: تعبد را باید از پایگاه عقل و عقلانیت اثبات کنیم تا تعبد معقول شکل بگیرد، تعبد کورکورانه و بی منطق و خالی از معیار‌های عقلی متناسب با مقام انسان و انسانیت نیست.

رمضانی احکام را دو گونه تکوینی و تشریعی دانست و تصریح کرد: تشریع برخاسته از تکوین است و پیوند این دو قابل پذیرش است، باید به عقل و عقلانیت سامان ببخشیم و به آن نظام بدهیم، در فلسفه، عقلانیت سامان بخشی و مرتب می‌شود.

وی ادامه داد: فلسفه دنبال حق و حقانیت با ابزار عقل و عقلانیت است، حق چیزی است که انسان باید به آن برسد، لذا باید اعتراف کرد که بدون فلسفه نمی‌توان حیات انسانی را داشت، امکان دارد که انسان صورت حیات انسانی را داشته باشید، اما حیات انسانی معقول و مدون بدون فلسفه ممکن نیست.

عضو هیأت مدیره مجمع عالی حکمت اسلامی افزود: فلسفه به دو قسم نظری و علمی تقسیم می‌شود و در فلسفه عملی به کاربردی کردن فلسفه در سه بعد فرد، خانواده و جامعه توجه شده است، در فلسفه نظری بود‌ها و نبود‌ها بحث شده است و در شرق بیشتر به فلسفه نظری تا فلسفه عملی توجه می‌شود.

رمضانی با اشاره به وضعیت فلسفه عملی در کشور اظهار کرد: فلسفه نظری شرق قابل مقایسه با فلسفه نظری غرب نیست، ولی غربی‌ها بیشتر از ما در زمینه فلسفه عملی کار کردند و کارشان بیشتر کاربردی کردن فلسفه بوده است که در حوزه به فراموشی سپرده می‌شود.

وی ادامه داد: برای موفقیت در زمینه علوم عقلی در حوزه نیازمند حمایت بزرگان حوزه و در راس آن‌ها مراجع عظام تقلید هستیم، اگر آن‌ها علوم عقلی را ضد دینی و ضد شرعی بدانند نباید انتظار موفقیت در این زمینه داشته باشیم.

عضو هیأت مدیره مجمع عالی حکمت اسلامی افزود: باید در هنگام ورود طلاب به حوزه، آن‌ها استعداد شناسی شوند و طلاب با استعداد در زمینه فلسفه مورد آموزش قرار بگیرند و آسیب شناسی در این زمینه داشته باشیم تا موفق شویم.

رمضانی عقلانی بودن دین را ضروری دانست و خاطرنشان کرد: براساس روایات ائمه معصومین (ع)، شرع ثمره‌ای است که بر درخت عقل می‌روید، رسول اکرم (ص) را عقل کل می‌دانیم و به همین دلیل پیامبر (ص) می‌تواند حقایق را خوب تشخیص بدهد.
ارسال نظرات