خبرهای داغ:
در نیمه اول سال ۱۳۹۷ وابستگی بودجه کل کشور به درآمدهای نفتی نسبت به مدت مشابه سال قبل ۷ درصد افزایش یافت و مصرف درآمدهای نفتی در بودجه به رکورد تاریخی رسید.
کد خبر: ۹۰۸۶۸۴۰
|
۱۴ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۲

به گزارش خبرگزاری بسیج،  نسبت درآمد فروش نفت خام به مجموع پرداخت های هزینه ای و عمرانی دولت، شاخصی است که میزان وابستگی بودجه دولت به درآمدهای نفت را نشان می‌دهد.

در نیمه اول امسال  مجموع پرداخت‌های هزینه‌ای و عمرانی دولت  ۱۵۷.۶ هزار میلیارد تومان بوده، در حالی که تحقق درآمدهای حاصل از فروش نفت خام در همین مدت ۵۱.۹ هزار میلیارد تومان محاسبه شده است.

بر این  اساس، شاخص فروش نفت خام به مجموع پرداخت های هزینه ای و عمرانی در نیمه اول امسال به ۳۲.۹ درصد رسیده است. این در حالی است که این نسبت در نیمه اول سال گذشته ۲۵.۶ درصد بود. بدین ترتیب در سال جاری وابستگی بودجه به درآمدهای نفتی بیش از ۷ واحد درصد افزایش پیدا کرده است.

 

 

در نیمه اول امسال ۳۲.۹ درصد از مجموع پرداخت‌های هزینه‌ای و عمرانی دولت از محل درآمدهای نفتی تامین شده در حالی که این نسبت در نیمه اول سال گذشته ۲۵.۶ درصد بود. بدین ترتیب در سال جاری وابستگی بودجه به درآمدهای نفتی بیش از ۷ واحد درصد افزایش پیدا کرده است.

افزایش وابستگی بودجه به نفت نسبت به سال ۱۳۹۵ تقریبا دو برابر بوده است. در نیمه اول سال  ۱۳۹۵ معادل ۱۶.۴ درصد از مجموع پرداخت‌های هزینه‌ای و عمرانی دولت از طریق درآمدهای نفتی تامین شده بود. در نیمه اول سال ۱۳۹۴ هم میزان وابستگی بودجه به نفت ۲۵ درصد بود.  

منابع حاصل از صادرات نفت خام در بودجه نیمه اول امسال، بالاترین رقم درآمدهای نفتی در سالیان اخیر است.

منبع: مشرق
ارسال نظرات
پر بیننده ها