کاویانی :

قاچاق پوشاک ضربه مهلکی بر تولید طلای سفید می زند

یک مقام مسئول گفت: استمرار قاچاق پوشاک، بی شک ضربه مهلکی به کشت پنبه و صنایع نساجی وارد می کند.
کد خبر: ۹۰۸۷۲۱۹
|
۱۵ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۳
 

به گزارش خبرگزاری بسیج،  با وجود آنکه تولید و کشت پنبه یکی از زراعت‌های بسیار مهم در جهان به شمار می‌رود که به سبب اهمیت این محصول در تولید پوشاک و البسه نقش تعیین کننده‌ای در توسعه صنایع نساجی دارد، اما در سال‌های اخیر قاچاق بی رویه پوشاک، کشاورزان را نسبت به تولید پنبه دلسرد کرده است.

این درحالی است که در سالیان نه چندان دور ایران علاوه بر تامین نیاز داخل، قادر به صادرات طلای سفید به بازار‌های جهان بود که متاسفانه واردات بی رویه پنبه در سال ۸۲ و قاچاق پوشاک همگی دست به دست یکدیگر داد تا زنجیره متصل به این صنعت اعم از تولید پنبه، پارچه و کارخانه‌های بافندگی نخ و نساجی با چالش‌های جدی روبرو شوند.

ناگفته نماند که وزارت جهاد کشاورزی با اتحادیه پنبه کاران برنامه های متعددی برای خودکفایی مجدد در تولید پنبه به کار گرفته است که تحقق این امر منوط به کنترل واردات و قاچاق پوشاک است.

با وجود آنکه استمرار روند قاچاق پوشاک از ترکیه به ایران می‌تواند به قیمت نابودی صنایع نساجی و کشت پنبه تمام شود، از مسئولان ذی ربط انتظار می‌رود بر موضوع قاچاق کنترل بیشتری داشته باشند چرا که به سبب حمایت دولت ترکیه از تولیدکنندگان، امکان رقابت وجود ندارد.

حال به سراغ مدیر عامل صندوق پنبه می‌رویم تا از آخرین وضعیت تولید پنبه، دلایل کاهش سطح زیر کشت و تاثیر قاچاق پوشاک بر موضوع ناکام ماندن در صادرات طلای سفید به بازار‌های جهانی با خبر شویم:

محمد حسین کاویانی مدیرعامل صندوق پنبه در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی با اشاره به تاثیر قاچاق پوشاک بر خودکفایی تولید پنبه اظهار کرد: قاچاق پوشاک به طور زنجیره متصل به هم آسیب جدی بر بخش تولید پارچه، کارخانه‌های بافندگی نخ و نساجی‌ها و درنهایت تولید پنبه داخل وارد کرده است.

وی افزود: اگر واردات پوشاک به صورت قاچاق همچنان استمرار یابد، بی شک ضربه مهلکی به تمامی بخش‌های تولید وارد می‌کند چرا که قیمت پوشاک خارجی به سبب عدم پرداخت تعرفه واردات و عوارض دولتی نسبت به تولید داخل ارزانتر تمام می‌شود که این امر رقابت تولیدکنندگان داخل با خارج را از یکدیگر سلب می‌کند.

به گفته کاویانی ورود غیرقانونی پوشاک از ترکیه بر کاهش تولید پنبه و دلسردی کشاورزان تاثیر بسزایی دارد که ادامه این روند منجر به تعطیلی نساجی‌ها خواهد شد.

این مقام مسئول با تکذیب واردات بی رویه پنبه در سال جاری بیان کرد: این در حالی است که در سال ۸۲، با وجود مازاد تولید و صادرات ۱۲ هزارتن پنبه مازاد بر نیاز صنایع نساجی، اداره کل پنبه مجوز واردات را در همان سال صادر کرد که این امر به سبب کاهش قیمت جهانی پنبه واستقبال صنایع ضربه مهلکی بر تولید داخل وارد کرد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار