یادداشت به مناسبت روزدانشجو:

شاخص های جنبش دانشجویی موفق

کد خبر: ۹۰۸۷۲۳۰
|
۱۵ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۲
به گزارش خبرنگارخبرگزاری بسیج ازیزد؛پورمیرزایی مسئول فضای مجازی ناحیه بسیج دانشجویی استان یزددریادداشتی نوشت:

بی‌شک دوران دانشجویی یکی از زیباترین و درعین‌حال سرنوشت‌سازترین مراحل زندگی هر فردی است. وقتی یک جوان پرانرژی و بانشاط که هنوز بسیاری از دغدغه‌های زندگی پرمشغله و مادی کنونی وی را اسیر خود نکرده است در محیط علمی، نسبتاً آزاد و پر از افراد هم‌سن‌وسال دانشگاه قرار می‌گیرد، می‌تواند با خلاقیت، کنجکاوی و اراده قوی که در وجود همه انسان‌ها به ودیعه نهاده شده است، منشأ تأثیرات شگرف و عمیق در خود و جامعه پیرامونش باشد.

وجود تشکل‌ها، کانون‌ها و انجمن‌های متعدد علمی، فرهنگی، سیاسی و... در دانشگاه‌ها حاکی از وجود جنبش دانشجویی پرنشاط، پرتحرک و مؤثر در فضای علمی کشور است. اما باید به این نکته توجه داشت که الزاماً پرتحرک بودن و مؤثر بودن به معنای ارزشی بودن و تأثیر مثبت و سازنده نیست. و چه‌بسا فعالین و جنبش‌هایی که از مسیر حق و حقیقت منحرف‌شده باشند و علاوه ‌بر تباهی عمر اعضای جوان و دانشجوی خود بخشی از جامعه را نیز به ضلالت و تباهی کشند. در این یادداشت به‌اختصار به شاخص‌های جنبش‌های دانشجویی که موفق‌اند و منشأ تأثیرات مثبت و ارزشی‌اند می‌پردازیم.

1- دین‌دار بودن

دین‌دار بودن به معنای واقعی کلمه یعنی پذیرفتن اراده خداوند و پیامبر(ص) و اهل‌بیت ایشان در تمام ابعاد زندگی فردی و اجتماعی، ایمان به قدرت بی‌نهایت الهی که همواره یار و یاور مؤمنان و موحدان است.

البته دین‌داری واقعی در اسلام ناب محمدی (ص) متجلی است که برای ابعاد زندگی فردی و اجتماعی توأمان برنامه دارد و تضمین‌کننده‌ی سعادت دنیوی و اخروی است برخلاف دین‌داری سکولار که دین‌داری محدود به زندگی صرفاً فردی و شخصی است و کاری به حیات سیاسی و اجتماعی انسان‌ها ندارد در تاریخ یک سده‌ی اخیر کشورمان کم نبوده‌اند جنبش‌های دانشجویی مسلمان اما سکولاری که به‌تدریج یا به دام الحاد و کمونیسم افتادند یا به مهد سکولاریسم یعنی آمریکا پناهنده شدند،اما جنبش دانشجویی مسلمان اگر مبتنی بر آموزه‌های اسلام ناب عمل کند همواره منشأ خدمات و برکات برای مردم و نظام خواهد بود ،چنانچه تاکنون چنین بوده است

2-فراجناحی بودن

جنبش دانشجویی موفق زمانی می‌تواند با جدیت و حریت به‌نقد و مطالبه گری بپردازد که وام‌دار هیچ‌یک از احزاب و جریان‌های سیاسی نباشد.

حزبی شدن یک جنبش دانشجویی عملاً باعث از درون پوک شدن ماهیت آن جریان خواهد شد و تجربه نیز نشان داده است احزاب و گروه‌های حزبی و جناحی به دنبال استفاده ابزاری از دانشجو هستند و به‌محض رسیدن به قدرت ،عهد و پیمان خود را زیر پا گذاشته و راه خود را در پیش خواهند گرفت.

وابستگی به جناح‌های سیاسی ارزشی نیز بدون آفت نیست و مانع از جذب حداکثری دانشجویان خواهد شد و در صورت شکست آن جناح در انتخابات، انحراف و یا بروز ضعف‌های مدیریتی پس از رسیدن به قدرت ،منجر به سرخوردگی فعالین دانشجویی خواهد شد این در حالی است که حرکت در مسیر آرمان‌های بلند انقلاب اسلامی با نگاه کلان ،بلندمدت و فراجناحی ،هیچ‌گاه موجب احساس شکست و سرخوردگی نخواهد شد چراکه حرکت انقلاب اسلامی علیرغم فراز و نشیب‌ها همواره رو به رشد و تعالی بوده است.

3-استکبارستیزی

جنبش دانشجویی مسلمان هیچ‌گاه نمی‌تواند سر سازش باکسانی داشته باشد که در عراق ،سوریه،یمن و...خون صدها هزار مسلمان بی‌گناه را بر زمین ریخته‌اند،دانشجوی مؤمن و مبارز تا ریشه‌کنی نهایی مستکبرین جهانی به‌ویژه آمریکا و رژیم صهیونیستی لحظه‌ای آرام نمی‌نشیند

4-انقلابی بودن

به معنای خستگی‌ناپذیری ،تلاش و کوشش بی‌وقفه و مستمر تا رسیدن به آرمان‌ها.

جنبش دانشجویی موفق و کارآمد دچار روزمرگی و اسیر کاغذبازی‌های مرسوم اداری نیست و با خلاقیت و تحول‌خواهی ،راه بن‌بستی را پیش‌روی خود برنمی‌تابد و تا رسیدن به مقصود از پای نمی‌ایستد

5-عدالت‌خواهی

دانشجوی مؤمن و انقلابی بی‌عدالتی‌های موجود در جامعه در سطوح سیاسی ،اجتماعی و اقتصادی را برنمی‌تابد ،همواره یار و یاور مظلومان و بی‌پناهان جامعه است و از هیچ کوششی برای مبارزه با فساد و ریشه‌کنی مفسدان سیاسی و اقتصادی و احقاق حقوق مظلومان دریغ نخواهد کرد ولو به قیمت درخطر افتادن جان خود و نثار آبرویش.

ارسال نظرات