وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت:در هشت ماهه نخست امسال تاکنون هزار و 307 واحد تعطیل در کشور با 18 هزار و 927 نفر اشتغال دوباره فعال شدند،
کد خبر: ۹۰۸۷۲۹۹
|
۱۵ آذر ۱۳۹۷ - ۲۳:۴۰

به گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی؛ رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت در ستاد راهبری اقتصاد مقاومتی استان مرکزی گفت: بنابر فرمایشات مقام معظم رهبری با توجه به شرایطی که امروز در کشور حاکم شده تولید و حفظ حیات کارخانه‌ها و اشتغال نوعی جهاد است، تمام در خواست من از تمام افراد این است که در این راستا از تمام ظرفیت‌ها استفاده کنند و این مورد را نصب العین قرار دهند .

وی افزود: دشمنان در 13 آبان تلاش داشتند تا در کشور تشنج درست کنند اما با هوشیاری ملت و همکاری دولت ازجمله صنعتگران و اصناف که همکاری داشتند این کار توسط دشمنان انجام نشد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: در وزارتخانه و دولت و به خصوص بودجه 98 نخستین نکته‌ای که تذکر داده شد بحث حمایت از تولید و اشتغال بود که به زودی به مجلس ارائه می‌شود در واقع حفظ تولید یک تکلیف شرعی و قانونی است که نیاز به بخشنامه و قانون ندارد و همه موظف به انجام آن هستیم .

وی تصریح کرد: برای حل مشکل تامین مواد اولیه باید یک کارگروه تشکیل داد تا خطوط تولیدی واحدها هیچ وقت متوقف نشوند و باید آن بخشی هم که بدون استفاده بوده فعال کنیم که در این راستا امسال یک سرفصل به نام بازسازی واحدهای تولیدی تعطیل شده داریم و امیدواریم گام های مثبتی در این حل این مشکلات باشد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطر نشان کرد:در هشت ماهه نخست امسال تاکنون هزار و 307 واحد تعطیل در کشور با 18 هزار و 927 نفر اشتغال دوباره فعال شدند، که طبق آمار و برنامه ریزی های انجام شده باید تا پایان سال این آمار به یک هزار و 693 بنگاه برسد که از این تعداد 55 مورد در استان مرکزی است که رتبه نخست را به خود اختصاص داده است، خوشبختانه استان مرکزی در حال تبدیل به یک مدل الگویی برای سایر استان‌ها است و سایر استان ها باید از این ظرفیت استفاده کنند.

وی افزود: از عوامل تبدیل استان مرکزی به این شاخص های مطلوب همکاری و همدلی قوه قضائیه، مجریه، نمایندگان استان در مجلس و سایر نهادها می باشد و این همکاری صمیمانه باید بیشتر شود تا مشکلات موجود در استان و واحدهای تولیدی استان مرتفع شود .

وزیر صنعت، معدن و تجارت تأکید کرد: یک مدیر با ابتکارات و خلاقیت های مدیریتی باید مسائل و مشکلات مهم را از بحرانی شدن دور سازد، و بنده و همکاران در وزارتخانه هم تلاش می کنم مسائل را از مرحله بحران دور کرده و به سمتی حرکت دهیم که از بحرانی بودن به مهم تبدیل شوند.

رحمانی ادامه داد: شاخص های صنعتی بودن استان مرکزی از شرایط کشور تأثیر می پذیرد همانگونه هرگونه اتفاقی در این استان سایر استان‌ها را هم تحت تاثیر قرار می‌دهد، درخواست ما این است که همه تولید و اشتغال را سرلوحه امور قرار دهند .

وی بیان داشت: کالاها به چند دسته اساسی، غیراساسی و ممنوعه دسته بندی می‌شوند که دولت در خصوص کالاهای اساسی متعهد است که ارز این کالاها را از درآمد نفتی و ارز دولتی پرداخت کند و در این خصوص ارز سال 97 را پرداخت کرده و برای سال 98 نیز تضامین لازم را داده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: تأمین مواد اولیه در دسته بندی کالاهای غیر اساسی تعریف می شوند و بنا شده است دولت از طریق سامانه نیما تامین این مواد اولیه را هم تأمین کند.

وی با اشاره به مشکلات موجود در بخش تأمین ارز مواد اولیه گفت: البته بخش عمده‌ای از مواد اولیه ما تولید داخل است که در حوزه مواد داخلی نباید مشکل زیادی داشته باشیم، به طور مثال در زمینه فولاد 2.5 برابر مصرف مان تولید داریم در نتیجه نباید مشکلی داشته باشیم همچنین 1.5 برابر مصرف مس، تولید داریم،همچنین در زمینه مواد پتروشیمیایی تولیدمان دو برابر مصرف است و تنها در دو یا سه گرید مشکل وجود دارد که باید تدابیر لازم اتخاذ شود،

وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: تمام فعالین در سراسر کشور باید در جبهه تولید و در راستای مقابله با تهاجم اقتصادی کمک‌های لازم را انجام دهد تا از این مقطع حساس عبور کنیم .

وی افزود: قابل قبول نیست که یک واحد به خاطر نبود سرمایه در گردش نتواند ظرفیت خود را افزایش دهد، نوسانات قیمت ارز فرصت مناسبی است تا در راستای تولید گام برداریم و این مرحله را به خوبی پشت سر بگذاریم .

رحمانی تصریح کرد: در حقیقت اگر یک میلیارد دلار صرف ساخت و تولید شود می‌توان حداقل 50 هزار شغل ایجاد کرد که در این راستا بانک‌های عامل و خصوصی باید تا جایی که امکان دارد مساعدت کنند تا تولید افزایش پیدا کند .

وی در پایان خاطر نشان کرد: خوشبختانه نمایندگان استان مرکزی به دلیل نزدیکی آنها به بحث تولید با تمام وجود از تولید حمایت کرده‌ و چند حکم خوب از جمله تبصره 18 را ارائه داده‌اند که در این راستا در بودجه 98 از این تبصره استفاده شده ااست و در مورد سرمایه در گردش نیز یارانه تعریف شده که در سال 98 آن را ادامه خواهیم داد.

ارسال نظرات