کد خبر: ۹۰۸۷۳۳۵
|
۱۶ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۹
به گزارش خبرگزاری بسیج از یزد، علی فلاحتکار در گفتگو با خبرنگار ما گفت: اتفاقی که افتاده این است که بخشی از جنبش دانشجویی مسئله 16 آذر را از ماهیت آن جدا کرده است و این یک اتفاق نامیمون است و من احساس می‌کنم شاید مسئله نفوذ دشمن در جنبش دانشجویی تغییر در همین ماهیت 16 آذر و روز دانشجو است.

وی اظهار داشت: ماهیت اصلی 16 آذر و روز دانشجو استبکارستیزی است و آن سه شهید بزرگوار در راستای مبارزه با نفوذ دشمن و استکبار بود که شهید شدند.

عضو سابق شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی کشور افزود: مسئله این است که جنبش دانشجویی باید به ماهیت اصلی 16 آذر برگردد و مطالبه اش مطالبه مبارزه با استکبار باشد چیزی که شاهدیم که اخیرا اتفاق نیافتاده و چه بسا داریم می بینیم که امروز یک طیفی از جنبش دانشجویی تحت عنوان جریان چپ مخالفت می کنند با اینکه چرا پرچم آمریکا را آتش می زنیم با ماهیت شعار مرگ بر امریکا دارند مبارزه می کنند.

وی خاطر نشان کرد: البته این رویه کمتر شده و دانشجویان انقلابی دارند مسئله را دقیق تر نگاه می کنند و ایام روز دانشجو را مستقیما روز مبارزه با استبکار قرار می‌دهند و خطاب‌شان مبارزه با استکبار است.

فلاحتکار بیان داشت: آفت کار بخشی از جریان دانشجویی این بوده که ریشه کار را رها کرده بودند و به شاخ و برگ ها پرداختند. در واقع پرداختن به ماهیت استکبار و مبارزه با اصل استکبار موجب خشکیده شدن ریشه آن می شود، این در حالی است که اگر جنبش دانشجویی بخواهد خیلی با شاخ و برگ ها خودش را مشغول کند موجب می شود که کشور دچار تشتت شود و اتفاق دیگری که رخ می دهد این است که در چنین شرایطی ریشه مشغول کار خودش است و شما مشغول زدن شاخ و برگ ها هستید و چه بسا اصلا شما دارید او را حرص می کنید و تقویت هم می شود.

وی تاکید کرد: جریان دانشجویی نباید این را فراموش کند که امروز ماهیت مبارزه ما مبارزه با استکبار است و اگر این مسئله کوچک شمرده شود و ما درگیر مسائل و اختلافات داخلی بشویم روز دانشجو از یک فرصت به یک تهدید تبدیل می شود همانگونه که در دوران اصلاحات این اتفاق رخ داد.

وی عنوان کرد: یکی از اولویت های اصلی حضرت امام (ره) و انقلاب اسلامی عدالت خواهی است و این عدالت خواهی بدیهی است که اولویت جریان دانشجویی انقلابی نیز هست. البته عدالت خواهی تعریف مشخصی دارد و نکته قابل اهمیت در عدالت این است که عدالت خواهی هیچ گاه اولی بر ولایت نیست، متاسفانه اشتباه بخشی از جریان دانشجویی این است که به این اولویت توجه ندارند. اگر در تاریخ هم نگاه کنیم عدم توجه به این اولویت موجب شد تا کسانی حتی به نام عدالت به امیرالمومنین علی( ع) هم بتازند و امثال صفین و جمل را راه انداختند. در صورتی که ما باید نگاه منظومه ای به انقلاب اسلامی و به حکومت داشته باشیم و اگر نگاه مجموعه ای نباشد موجب می شود که ما الویت ها را رعایت نکنیم.

عضو سابق شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی کشور اظهار کرد: جنبش دانشجویی به جای اینکه در عدالت خواهی ورود مصداقی داشته باشد، باید مطالبه قانون‌مدارانه داشته باشد و برای بستن شاهراه‌های فساد تلاش کند. رویکرد جریان دانشجویی باید پیشگیرانه باشد. جنبش دانشجویی باید قوانین زمین مانده مجلس را مطالبه کند، قوانین مبهمی که برای قوه قضائیه در بحث مبارزه با فساد تدوین و آماده شده باید این را مطالبه کند و بازخوانی بشود که متاسفانه آنگونه که باید نشده است.

وی افزود: متاسفانه جنبش دانشجویی دچار نوعی انفعال شده و خروجی این انفعال عدم توجه به مقامات بالادستی است. البته این انفعال دو دلیل دارد دلیل اول آن که نگاه به بیرون و چشم دوختن به خارج از کشور است یعنی اینکه مسئولین کشور قائل به این هستند که کسانی از بیرون کشور باید مشکلات را حل کنند و این نگاه مسئولین موجب می شود که جریان دانشجویی را جدی نگیرند و جدی نگرفتن جریان دانشجویی موجب می شود تا نشاط سیاسی کشور از بین برود.

وی تصریح کرد: نکته دیگری که وجود دارد این است که جریان دانشجویی کنونی نقش ماهوی خودش را نسبت به انقلاب اسلامی درک نکرده است. اینکه جریان دانشجویی ابزار دست سیاست مداران و احزاب سیاسی شود و خودش را به دفتر یکی از احزاب سیاسی تقلیل دهد آفتی است که بخشی از جریان دانشجویی امروز به آن دچار شده است.

فلاحتکار گفت: ورود مصداقی به انتخابات ها و حمایت مستقمیم از افراد و لیست های انتخاباتی عاملی است که موجب می شود جریان دانشجویی عملا به پیاده نظام احزاب و سنگر جریان های سیاسی تبدیل شود. در حالی که جریان دانشجویی وظیفه دارد اوضاع کشور را رصد کند و نباید وارد بازی های سیاسی شود.
ارسال نظرات