خبرهای داغ:
مراسم بزرگداشت سالگرد ارتحال آیت الله رئوفی از اساتید حوزه و پدر شهید در حرم مطهر حضرت معصومه (س) برگزار شد.
کد خبر: ۹۰۸۷۴۲۰
|
۱۶ آذر ۱۳۹۷ - ۲۲:۵۴
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از قم، مراسم بزرگداشت آیت الله «محمد حسن رئوفی» عصر پنج شنبه ۱۵ آذرماه در مقبره شهید مفتح حرم مطهر حضرت معصومه (س) برگزار شد.
حجت الاسلام علوی قمی از شاگران این عالم فقید طی سخنانی در این مراسم اظهار داشت: مرحوم آیت الله شیخ محمد حسن رئوفی نیز یکی از این عالمان پرتلاش و تاثیر گذار بود که در دوران حیاتشان با دلسوزی به تربیت طلاب می‌پرداخت.
 
مجلس بزرگداشت آیت الله رئوفی در قم برگزار شد

این خطیب حوزوی با اشاره به دوران تدریس آیت الله رئوفی در حوزه علمیه آیت الله مجتهدی در تهران یادآور شد: حوزه علمیه آیت الله مجتهدی تهرانی با اکثر حوزه‌های تهران فرق دارد و جای خاصی است که در آن طلبه خاص تربیت می‌شود؛ حال سوال اینجا که آیا این حوزه علمیه مساحت بیشتری با دیگر حوزه‌ها دارد؟ یا اینکه آیا امکانات پیشرفته تری دارد؟ در پاسخ این حوزه نه مساحت زیادی دارد و نه امکانات خاصی، اما چیزی که این حوزه دارد وجود عالم عاملی به عنوان استاد در آن است که این بزرگواران طلبه پرور هستند که یکی از اساتید برجسته این حوزه مرحوم آیت الله رئوفی بودند.
وی افزود: در زمان تدریس ایشان، طلاب با عشق به حوزه می‌آمدند که از محضر آیت الله رئوفی بهره‌مند شوند، این حضور دلیل بر نظم نبود بلکه طلاب مجذوب اخلاق و رفتار ایشان بودند که با عشق سر وقت به جلسات تدریس ایشان حاضر می‌شدند.
 
مجلس بزرگداشت آیت الله رئوفی در قم برگزار شد

این شاگرد آیت الله رئوفی به سیره علمی و مباحثات استادش اشاره و اظهار کرد: ایشان بسیار اهل مباحث علمی بودند و چنان در مباحث علمی غرق می‌شدند که زمان را فراموش می‌کردند؛ و حتی وقتی درس تمام می‌شد و ایشان از حوزه آیت الله مجتهدی تا حسینیه همدانی‌ها حرکت می‌کردند در همین مسیر هم طلاب با وی همراه می‌شدند و باز بحث علمی و مباحثه داشتند و ایشان با روی باز با آن‌ها صحبت و بحث می‌کرد و هرگز آثار خستگی در ایشان نمی‌دیدیم و برعکس ما را نیز تحویل می‌گرفت و حتی گا‌ها خودشان بابی را باز می‌کردند که بحث ادامه پیدا کند، و این نحو رفتار ایشان ما را طلبه نگه داشت.
وی افزود: یکی از ویژگی‌های مهم مرحوم آیت الله رئوفی این بود که ایشان هرگز منیت نداشت، هرگز ایشان از خود تعریف نمی‌کرد و یک کلمه «من» در وجودشان نبود. مکرر منزل ایشان مزاحم می‌شدیم و ایشان هم ما را تحویل می‌گرفتند و با حوصله به صحبت و مباحثه علمی می‌پرداختند.
 
مجلس بزرگداشت آیت الله رئوفی در قم برگزار شد

علوی قمی به اهل سکوت بودن آیت الله رئوفی اشاره و بیان کرد: آنچه که از ایشان یادم هست این که آیت الله رئوفی دائما در سکوت بودند، مگر اینکه کسی از وی سوالی می‌کرد و وی جواب می‌داد و گرنه کاملا ساکت بودند و حرفی نمی‌زدند.
وی افزود: یکی از اخوی‌های بنده دانشجو بود و به قولی علم زده شده بود، یک روز وی خدمت آیت الله رئوفی رسیدند و بحث مفصل علمی صورت گرفت و اخوی ما جذب ایشان شد، بعد گفت: علت جذب من به ایشان، سکوت وی بود، سکوت ایشان مرا گرفت که چگونه با آرامش و در سکوت با دقت و حوصله بحث را می‌شنیدند و هر جا لازم بود سخن می‌گفتند و گرنه در سکوت بودند.
این سخنران حوزوی به تواضع آیت الله رئوفی اشاره و بیان کرد: مرحوم آیت الله رئوفی بسیار متواضع و فروتن بودند به حدی که بوی تواضع ایشان را مردم به خوبی استشام می‌کردند.
علوی قمی اظهار کرد: در محافل و سخنرانی‌هایی که ایشان دادند و مردم را توصیه‌ای می‌نمودند، ما هرگز ندیدیم که ایشان چیزی را توصیه کنند و قبلش خودشان به آن عمل نکرده باشند. همچنین در مجالس و اعیادی که سخنرانی داشتند خروجی سخنان ایشان این بود که نه خیال راحتی و نه ترس بود، یک فضایی که انسان نه خیالش راحت و نه امیدار به آخرت باشد.
 
مجلس بزرگداشت آیت الله رئوفی در قم برگزار شد

حضرت آیت الله حاج شیخ محمدحسن رئوفی از نوادگان آیت الله شیخ عبدالحسین تهرانی (ملقب به شیخ العراقیین) در سال ۱۳۰۱ هـ.. ش. در خانوادة اصیل و متدیّن پا به عرصه‌ی وجود نهاد. وی در نجف اشرف خوشه چین مزرعه علم حضرات آیات سید محمد روحانی، حاج شیخ حسین حلی، حاج شیخ مجتبی لنکرانی، سید علی اصغر شاهرودی و حضرت آیت الله العظمی سید ابوالقاسم خوئی گردید.
آیت الله رئوفی در اواخر سال ۱۳۵۴ پس از ورود به ایران رحل اقامت به تهران گزید و در حوزه علمیه مرحوم آیت الله مجتهدی تهرانی مشغول به تدریس شد و شاگردان بسیاری که اکنون از مفاخر حوزه به شمار می‌آیند را تربیت نمود و در سال ۱۳۶۰ فرزندش در راه دفاع از کیان نظام اسلامی به مقام شهادت رسید.
سرانجام صبح روز پانزده آذر ۱۳۸۴ روح بلند و ملکوتی این عالم وارسته قفس تن را تاب نیاورده و پس از گذراندن یک دوره بیماری به لقاء الله پیوست.
ارسال نظرات
پر بیننده ها