چهاردهمین همایش برزگداشت مقام روحانی مبارز میرزاکوچک خان جنگلی در گوراب زرمیخ برگزار شد.
کد خبر: ۹۰۸۷۵۸۷
|
۱۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۹

به گزارش خبرگزاری بسیج از صومعه سرا، چهاردهمین  برزگداشت مقام روحانی مبارزمیرزاکوچک خان جنگلی با حضور مسئولین شهرستان صومعه سرا در سالن اجتماعات کتابخانه عمومی شهر گوراب زرمیخ برگزار شد.
مهندس علی فتح اللهی فرماندار صومعه سرا که از سخنران اصلی این همایش بود با اشاره به بصیرت  میرزاکوچک نسبت  ز مان خویش گفت : هر انسانی مسئول گفتار ،عملکرد و طرزتفکرخودش است و اگر در جایی که باید صحبت کند سکوت اختیار کند مسئول است و باید پاسخگو باشد.
وی با اشاره به عبرت آموزی از واقعه عاشورا افزود: در واقعه عاشورا یک تعداد کاملا مشخص در راه حق قدم برداشتند ،یک تعداد در لشکر باطل بودند ولی گروه سوم که سکوت اختیار کردند ،وقایع و حوادث را دیدند سکوت کردند و مسئولیت سکوت شان کمتر از کسانی راه را بر امام حسین ع بستند نیست.
فرماتدار صومعه سرا گفت : اگر درجایی شاهد هستیم که حقی ضایع می شود و می بینیم که بر مردم و آحاد جامعه ظلم می شود اگر سکوت کنیم خیانت کرده ایم.
علی فتح اللهی با بیان اینکه میرزاکوچک خان جنگلی آغاز گر بیداری اسلامی در آن مقطع بود اظهار کرد:در زمان میرزا کوچک اتفاقات زیادی رخ داد که ایشان هم می توانست مانند اکثر مردم آن زمان زندگی معمولی خودش را بکند،ولی سکوت خودش را شکست و برابر ظلم هایی که بر مردم روا می شد ایستاد،و بعد از صد سال نام اش زنده است.
ایشان با اشاره به اینکه شهدا هم در برابر ظلم سکوت نکردند اضافه کرد:درسی که ما از نهضت جنگل، شهدای هشت سال دفاع مقدس و شهدای مدافع حرم می گیریم این است که اگر در هرجایی شاهد ظلم و بی عدالتی بودیم سکوت نکنیم بلکه با آن مبارزه کنیم.
دکر نعیمی پژوهشگر تاریخ سخنران دیگر این همایش بود وی با بیان اینکه نهضت جنگل از مهم ترین ،بزرگترین و طولانی ترین نهضت ها در ایران بود گفت :عده ای انتقاد جدی به جنبش جنگل و میرزاکوچک جنگلی دارند که چه ضرورتی داشت  نهضت جنگل رخ داد. میرزاکوچک از مشروطه طلبان بود که همراه سپاه گیلان و سپاه جنوب تهران را فتح کردند.
ایشان با برشمردن دلایل نهضت جنگل گفت : استقلال سیاسی و تمامیت ارضی اولین و مهم ترین دلیل نهضت است، در ۱۲۹۰ حمله روس ها به ایران وانحلال مجلس شورای ملی و اعدام گسترده مشروطه طلبان و ویرانی کشور در اثر آن میرزا کوچک از این اتفاق دچار سرخودگی عمیق شد و از ناآکارآمدی دولت مرکزی سخت متاثر شده بود که در سال ۱۲۹۳ پیمان اخوت با یارانش می بندد و در سال ۱۲۹۴ مبارزه علنی آغاز می شود. و هدف او حفظ استقلال و تمامیت ارضی ایران است.
دومین دلیل بعد اجتماعی و فرهنگی است،در ابتدای قرن پیش ایران شرایط اقتصادی نسبتا خوب داشته است ،اما هرچه جلوتر می رویم و بعد قرارداد ترکمنچای شرایط رفاهی و معیشتی مردم کاهش می یابد که یک دوره قحطی سراسری ایران را فرا می گیرد.
این پژوهشگر تاریخ با بیان اینکه نهضت جنگل از لحاظ فکری ملی شیعی بوده است افزود:کوچک خان محصول ساختار فکری عهد خود است ،ساختار نو اندیش اسلامی که بنیان گذار آن سید جمال الدین اسدآبادی است.مشروطه خواهان به دودسته اجتماعی روحانیون و اجتماعی اعتدالیون طبقه بندی می شوند که میرزا جزءدسته دوم است که این گروه ملی گرایان با اعتقادات شیعی بودند.
وی در بخش پایانی سخنان خود گفت : میرزا کوچک روحانی مبارزی بود که برای عزت و استقلال کشور با بیگانگان جنگید و باید سعی شود این روحانی مبارز بیشتر به نسل جوان شناسانده شود.
اجرای سرود توسط گروه سرود غدیرمدرسه شهید پورنصیری گوراب زرمیخ ،موسیقی سنتی توسط هنرمندان صومعه سرایی ، شعرخوانی ۲ نفر از شاعران برتر شهرستان ،اهدای جوایز و لوح تقدیر از برنامه های سیزدهمین همایش بزرگداشت روحانی مبارز میرزاکوچک خان جنگلی بود.

ارسال نظرات