پس از امضای قرارداد خرید سامانه موشکی اس 400 میان هند و روسیه و ادامه روند همکارهای دفاعی-نظامی دو کشور، دهلی نو این روزها آماده امضای توافق نامه ای با مسکو برای اجاره یک فروند زیردریایی اتمی می شود.
کد خبر: ۹۰۸۷۶۵۵
|
۱۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۵

به گزارش خبرگزاری بسیج، دهلی نو در مراحل پایانی اجاره یک زیردریایی دیگر از کلاس 'اکولا' از روسیه به ارزش سه میلیارد و 300 میلیون دلار است.یک مقام ارشد دفاعی هند گفت: نیروی دریایی هند می خواهد تا سال 2023 این زیردریایی را به خدمت بگیرد اما به روز رسانی آن و افزودن تکنولوژی های روز که متناسب با نیاز های هند باشد، زمان بر خواهد بود.سونیل لانبا فرمانده نیروی دریایی هند در طول سفر چهار روزه خود به روسیه در ماه نوامبر(آبان) در خصوص اجاره یک زیردریایی کلاس اکولا و همچنین تولید مشترک یک زیردریایی غیر هسته ای در هند با مقامات روسی گفت و گو کرده بود.

هند و روسیه همچنین در اوایل سال جاری مذاکرات خود برای ساخت یک زیردریایی هسته ای با هزینه ای کمتر از 200 میلیون دلار را آغاز کردند. به گفته مقامات هندی این زیردریایی در یک شرکت کشتی سازی هند ساخته خواهد شد و روسیه تمام تکنولوژی ساخت آن را به هند منتقل خواهد کرد.در حال حاضر هند دارای 13 زیردریایی غیر هسته ای، یک زیردریایی هسته ای ساخت داخل به نام 'ای ان اس اریهانت' و یک زیردریایی روسی کلاس اکولا می باشد. نیروی دریایی هند معتقد است که برای مقابله با نفوذ روز افزون چین در منطقه اقیانوس هند، حداقل به 24 زیردریایی احتیاج دارد.

در مقابل، پاکستان که در مقایسه با هند دارای آب های ساحلی کمتری برای دفاع است، 8 زیردریایی غیر هسته ای ساخت چین را خریداری کرده است تا به ناوگان دریایی خود ملحق کند. این کشور هم اکنون دارای 5 زیردریایی می باشد. چین نیز 12 زیردریایی روسی را خریداری کرده است و امیدوار است تا سال 2020 تعداد 78 زیردریایی را در اختیار داشته باشد.قرارداد های دفاعی هند و روسیه با وجود مخالفت های آمریکا و تحریم های این کشور امضا می شوند. دهلی نو و مسکو ماه گذشته یک قرارداد ساخت چهار کشتی جنگی رادار گریز کلاس گریگریویچ برای نیروی دریایی هند را امضا کردند.

روسیه همچنین توافق کرده است که تکنولوژی ساخت این کشتی ها را به هند منتقل کند. این قرارداد درست چند هفته پس از امضای یک توافق نامه دیگر میان هند و روسیه برای خرید مستقیم دو کشتی مشابه از روسیه به ارزش 1 میلیارد دلار انجام می شود. روسیه این کشتی ها را تا سال 2024 به هند تحویل خواهد داد.واشنگتن هنوز با معافیت هند از تحریم های روسیه در ارتباط با خرید سامانه موشکی اس 400 موافقت نکرده است.

سال گذشته ترامپ رئیس جمهوری آمریکا قانونی به نام 'مبارزه با مخالفان آمریکا از طریق تحریم' یا 'کاتسا' امضا کرد که بر اساس آن روسیه، ایران و کره شمالی شامل تحریم های واشنگتن شدند. بند 231 قانون کاتسا، کشورهایی که دارای قرادادهای مهم با بخش های دفاعی و امنیت روسی هستند، واجد شرایط تحریم از سوی آمریکا خواهند بود.هند که دارای روابط گسترده نظامی با روسیه است و اکثر تجهیزات نظامی خود را از این کشور خریداری می کند تحت تاثیر این قانون قرار گرفته است.آمریکا چندین بار اعلام کرده است که کشورهایی که به انجام این قراردادهای مهم با روسیه بپردازند، شامل تحریم های آمریکا خواهند شد و هند نیز از این امر مستثنی نخواهد بود.

هند نمی تواند به راحتی رابطه نظامی خود را با روسیه نادیده بگیرد. اکثر تجهیزات نظامی هند ساخت روسیه هستند و مسکو در سال های گذشته یک همکار قابل اعتماد دهلی نو در زمینه تامین تجهیزات نظامی مورد نیاز و همچنین انتقال تکنولوژی به هند بوده است.

 
 
منبع: ایرنا
ارسال نظرات
پر بیننده ها