رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان کمیجان خبرداد:

3 هزار راس دام علیه بیماری تب برفکی در کمیجان ایمن سازی شدند

رضا رضایی گفت: 100 درصد دام های سنگین مناطق روستایی و عشایری شهرستان کمیجان توسط 2 گروه واکسیناسیون دولتی دامپزشکی استان مرکزی به صورت رایگان علیه بیماری تب برفکی ایمن سازی شدند.
کد خبر: ۹۰۸۷۸۱۴
|
۱۸ آذر ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۰

به گزارش خبرنگار افتخاری خبرگزاری بسیج استان مرکزی از کمیجان؛رضا رضایی رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان کمیجان از واکسیناسیون 3 هزار راس دام علیه بیماری تب برفکی در کمیجان خبرداد وگفت:بیماری تب برفکی یک بیماری بسیار عفونی و گاهی کشنده ویروسی می باشد که موجب بیمار شدن حیوانات زوج سم از جمله گاو اهلی و اعضای خانواده گاوسانان می شود و پرخسارت ترین بیماری دام است که ضرر و زیان اقتصادی بالایی دارد.

وی افزود:پنج هزار راس دام سنگین در سطح دامداری های صنعتی، مناطق روستایی و عشایری شهرستان کمیجان وجود دارد که 2 هزار راس این دام ها در مرحله نخست واکسیناسیون تب برفکی دام های سنگین به صورت بهادار علیه این بیماری ایمن سازی شدند.

رضایی اظهارکرد:برای مقابله با شیوع احتمالی تب برفکی دامداران نیاز است که علاوه بر انجام واکسیناسیون، انجام مباحث قرنطیه، ضد عفونی و کنترل ورود و خروج دام نیز توسط دامدار صورت بگیرد.

وی ادامه داد: تب برفکی بیماری ویروسی مهلک و کشنده در نشخوارکنندگان است که افت تولید شیر و گوشت در دامداری های بالغ و تلفات در گوساله ها و دام های جوان را به همراه دارد.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان کمیجان عنوان کرد: بی اشتهایی، زخم در دهان و بین سم ها، ترشحات کف آلود و کشدار از دهان دام ها را از جمله علایم بیماری تب مالت است

وی خاطرنشان کرد:مل و نقل دام زنده در سطح استان بدون مجوز دامپزشکی ممنوع است و مباحث مربوط به ضوابط قرنطینه و بیمه دام ها باید به صورت جدی رعایت شود. 

انتهای پیام/

 

ارسال نظرات