مدیر طرح حفاظت از تالاب‌های ایران گفت: با اجرای طرح‌های مربوط به ستاد احیای دریاچه ارومیه، مصرف آب در بخش کشاورزی این حوضه آبریز حدود ۳۵ تا ۴۰ درصد کاهش یافته است.
کد خبر: ۹۰۸۷۸۳۵
|
۱۸ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۹

 به گزارش خبرگزاری بسیج از ارومیه، ابوالفضل آبشت مدیر طرح حفاظت از تالاب‌های ایران  در میاندوآب با بیان اینکه راندمان آب با اجرای این طرح بیشتر شده، اظهار داشت: علاوه بر کاهش مصرف آب، میزان مصرف نهاده‌های شیمیایی که آب‌های زیرزمینی و تالاب‌ها را آلوده می‌کند نیز ۴۰ تا ۵۰ درصد و در برخی مزارع تا ۱۰۰ درصد کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه طرح حفاظت از تالاب‌های ایران یک پروژه بین المللی و مشترک است و با همکاری دفتر عمران سازمان ملل متحد (undp) و سازمان حفاظت محیط زیست ایران از سال ۲۰۰۵ در حوزه تالاب‌ها و مدیریت آن‌ها اجرا می‌شود، افزود: از سال ۲۰۱۴ پروژه جدیدی با حمایت کشور ژاپن به برنامه‌های طرح حفاظت از تالاب‌های ایران اضافه شد که هدف اصلی آن احیای دریاچه ارومیه است.

آبشت اضافه کرد: حدود پنج سال از آغاز فعالیت این پروژه می‌گذرد و سالانه یک میلیون دلار از سوی ژاپن برای اجرای آن کمک مالی می‌شود.

وی با بیان اینکه این پروژه به دنبال تغییر در رفتار‌های سنتی کشاورزان در روستا‌های هدف است و به مصرف بهینه آب کمک کند، گفت: این برنامه هم اکنون در ۱۱ شهرستان و ۱۳۰ روستای حوضه آبریز دریاچه ارومیه اجرا می‌شود و بیش از ۱۰ هزار کشاورز در اجرای آن همکاری دارند.

آبشت اضافه کرد: هدف اصلی این پروژه مشارکت دادن مردم در امر احیای دریاچه ارومیه است و با محلی کردن موضوع، کشاورزان و مردم را در برنامه ریزی‌ها و تصمیم گیری و اجرای برنامه‌ها مشارکت می‌دهد.

وی با بیان اینکه در این پروژه توان فنی کشاورزان نیز بالا برده می‌شود، اظهار داشت: پروژه با کمترین هزینه و بدون اینکه بار مالی به کشاورزان تحمیل کند، با روش‌های خیلی ساده مانند تغییر الگوی کاشت یا کاهش نهاده‌های شیمیایی در مزارع اجرا می‌شود.

مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب‌های ایران اضافه کرد: علاوه بر این یکی از دستاورد‌های این پروژه همکاری بین بخشی است؛ بدین معنی که تمامی دستگاه‌های مرتبط با آب مانند وزارت نیرو، جهادکشاورزی، آب منطقه‌ای و مردم در کنار هم همکاری می‌کنند و این مشارکت در سطح کشور بی نظیر است.

وی با بیان اهمیت آموزش نحوه مصرف آب به مصرف کنندگان در بخش‌های صنعت، کشاورزی و عمومی، گفت: طبق آمار و ارزیابی دانشگاه تربیت مدرس، تولیدات کشاورزی در مزارع هدف، بالای ۲۰ درصد افزایش دارد.

مدیر ملی طرح تالاب‌های ایران بیان کرد: راه اندازی تشکل‌های آب بران از دیگر برنامه‌های اجرا شده توسط این پروژه است و در کنار آن، حفاظت از گونه‌های جانوری در معرض خطر و اهمیت دادن به اکوسیستم در این پروژه مورد توجه قرار گرفته است.

انتهای پیام

ارسال نظرات