زنان خانه‌دار هم می‌توانند بیمه شده و از مزایای درمان و بازنشستگی برخوردار شوند چراکه طبق قانون این زنان، مشمول بیمه صاحبان حرفه‌ها و مشاغل آزاد هستند.
کد خبر: ۹۰۸۷۹۸۶
|
۱۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۰

به گزارش خبرگزاری بسیج،  زن خانه‌دار، هر روز صبح به‌محض اینکه همسر و فرزندانش از منزل بیرون می‌روند، نگاهی به خانه می‌اندازد! ناهار درست کنم؟ اتاق‌ها را تمیز کنم؟ در بحبوحه همین فکرها، تلفن زنگ می‌زند، یکی از دوستانش خبر خوش بازنشستگی‌اش را می‌دهد و می گوید حداقل دغدغه معاش خود را ندارد! همین‌جا است که این فکر به ذهنش خطور می کند، به عنوان زن خانه‌دار باید به فکر آینده و استقلال مالی‌اش باشد تا در روزهای ناتوانی به کسی محتاج نباشد!

زنان خانه دار از ١٧ آذر سال ٨٧ در زمره بیمه شدگان حرف و مشاغل آزاد سازمان تامین اجتماعی قرار گرفته اند و می توانند با مراجعه به نزدیکترین شعبه محل سکونت خود و با خوداظهاری مبنی بر خانه دار بودن و انعقاد قرارداد و پرداخت حق بیمه از تعهدات قانونی سازمان تامین اجتماعی بهره مند شوند.

تا پایان سال گذشته، ۱۳۶ هزار و ۲۸۶ زن در سراسر کشور تحت عنوان بیمه زنان خانه دار تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی هستند. بانوان گیلانی با تعداد ۱۹ هزار و ۶۵۰ نفر در این زمینه پیشتاز هستند. ادارات کل تامین اجتماعی شرق تهران، غرب تهران، اصفهان و مازندران در جایگاه های بعدی تعداد زنان خانه دار بیمه شده تحت پوشش قرار دارند.

از نظر قانون بیمه تأمین اجتماعی همه زنان خانه‌دار مشمول بیمه صاحبان حرفه‌ها و مشاغل آزاد هستند.

بیمه زنان خانه‌دار مناسب چه کسانی است؟

اگر شاغل نیستید، اگر استقلال مالی برای‌تان مهم است و یا اگر فاقد رابطه استخدامی و مزدبگیری با کارگاه‌های مشمول قانون تأمین اجتماعی هستید، می‌توانید از این نوع بیمه و مزایای آن استفاده کنید. اگر مدتی را جایی شاغل بودید و چند سالی سابقه پرداخت حق بیمه دارید، اما این سابقه را ادامه ندادید تا بتوانید بازنشسته شوید، می‌توانید به راحتی با بیمه زنان خانه‌دار سابقه‌تان را ادامه دهید.

شرایط بازنشستگی بیمه زنان خانه‌دار

۱- بازنشستگی با ۴۵ سال سن و ۳۰ سال سابقه
۲- بازنشستگی با ۵۵ سال سن و حداقل ۲۰ سال سابقه
۳- بازنشستگی با ۲۰ سال سابقه و ۴۲ سال سن برای مشمولین قانون کار
۴- بازنشستگی با ۲۰ سال سابقه متوالی یا ۲۵ سال سابقه متناوب در مشاغل سخت و زیان‌آور
۵- بازنشستگی با ۲۰ سال سابقه بدون شرط سنی برای جانبازان
۶- داشتن حداقل ۲۰ سال سابقه و ۴۵ سال سن برای معلولان عادی
۷- داشتن ۳۵ سال سابقه بدون شرط سنی
۸- داشتن ۵۵ سال سن با حداقل۱۰ سال سابقه متناسب با سنوات پرداخت حق‌بیمه؛ در این حالت بیمه‌شده می‌تواند با ۱۰ سال سابقه و بیشتر تا ۲۰ سال، درخواست بازنشستگی کند که مستمری وی به میزان سنوات پرداخت حق‌بیمه خواهد بود (بین ۱۰ تا ۲۰ روز حقوق). در این صورت ماده ۱۱۱ قابل اجرا نیست و چنانچه حقوق وی از حداقل پایین‌تر باشد، مستمری تا حداقل حقوق افزایش نمی‌یابد.
۹- بانوانی که سن آن‌ها به ۵۵ سال رسیده، ولی زیر ۱۰ سال سابقه دارند می‌توانند با پرداخت حق‌بیمه سنوات کسری تا ده سال سابقه، با ده روز حقوق بازنشسته شوند که در این صورت نیز چنانچه حقوق آن‌ها از حداقل حقوق مصوب شورای عالی کار کمتر باشد، ترمیم نخواهد شد.

محاسبه حقوق بازنشستگی

اگر قصد دریافت بیمه تأمین اجتماعی زنان خانه‌دار را دارید و قبلاً هیج سابقه بیمه‌ای نداشتید، حق انتخاب دارید! می‌توانید دستمزد مبنای پرداخت حق بیمه خود را بین حداقل و حداکثر حقوق مصوب شورای عالی کار انتخاب کنید. حق‌بیمه‌هایی که می‌توانید انتخاب کنید به شرح زیر است.

*بازنشستگی و فوت بعد از بازنشستگی ۱۲ درصد: برای سال نودوشش ۱۱۲ هزار تومان است، البته اگر حقوق حداقلی را انتخاب کرده باشید.

*بازنشستگی و فوت قبل و بعد از بازنشستگی ۱۴ درصد: برای سال نودوشش ۱۶۷ هزار تومان باید پرداخت کنید.

* بازنشستگی و فوت قبل و بعد از بازنشستگی و ازکارافتادگی  ۱۸ درصد و سرانه درمان برای خدمات درمانی : همان ۱۶۷ هزار تومان + سرانه درمان مصوب آن سال

حق بیمه پرداختی در بیمه زنان خانه دار در سال ۹۷

اما برای سال ۹۷ بسته به انتخاب نوع و نرخ حق بیمه پرداختی به صورت زیر است:

*بازنشستگی و فوت بعد از بازنشستگی با نرخ 12 درصد؛ اگر حقوق حداقلی را انتخاب کرده باشید : ماه های 31 روزه:1381534 ریال ، ماه های 30 روزه: 1336968 ریال و ماه های 29 روزه: 1292402 ریال
*بازنشستگی و فوت قبل و بعد از بازنشستگی با نرخ 14درصد؛ اگر حقوق حداقلی را انتخاب کرده باشید : ماه های 31 روزه: 1611769 ریال ، ماه های 30 روزه: 1559796 ریال و ماه های 29 روزه: 1507803 ریال
*بازنشستگی و فوت قبل و بعد از بازنشستگی و ازکارافتادگی با نرخ  18 درصد؛ اگر حقوق حداقلی را انتخاب کرده باشید : ماه های 31 روزه: 2072300 ریال ، ماه های 30 روزه: 2005452 ریال و ماه های 29 روزه: 1938604 ریال

مدارک لازم بیمه زنان خانه‌دار

اگر به یکی از کارگزاری‌های رسمی تأمین اجتماعی مراجعه کردید، حتماً شناسنامه و کپی آن همراه‌تان باشد.کارت ملی و کپی کارت ملی فراموش نشود.عکس ۳*۴ الزامی است و در آخر فرم بیمه زنان خانه‌دار را پر کنید. اگر دفترچه بیمه هم می‌خواهید، گزینه درمان را انتخاب کنید.در اینجا لازم است بدانید اگر قبلاً سوابق بیمه داشتید، حتماً به کارگزاری بگویید.

ارسال نظرات
پر بیننده ها