قندهاری با اشاره به موفقیت این پروژه،هم‌افزایی فعالین عرصه محرومیت‌زدایی و اعتماد مسئولین به نیروهای جوان را شرط موفقیت در محرومیت‌زدایی دانست.
کد خبر: ۹۰۸۷۹۹۰
|
۱۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۷
به گزارش خبرنگارخبرگزاری بسیج از یزد، محرومیت‌زدایی از مناطق محروم یکی از هدف‌هایی است که در سال‌های اخیر موردتوجه ویژه ارگان‌ها و ادارات گوناگون قرارگرفته و اعتبارات بسیاری در این راستا در نظر گرفته‌شده است و چه خوب است که مسئولین استان گزارشی از نتیجه اقدامات خود اطلاع‌رسانی نمایند.

روح‌الله قندهاری، مسئول گروه جهادی فاطمه الزهرا(س) بسیج دانشجویی دانشگاه یزد در گفتگو با خبرنگار ما از سابقه فعالیت‌های گروه جهادی‌شان در مناطق کمتر توسعه‌یافته شهرستان خاتم و چند منطقه دیگر اشاره کرد و گفت: با توجه به تجربیاتی که از حضور در این مناطق به دست آوردیم، عمده مسئله این مناطق بحث اشتغال و مشکل خانواده‌ها در تأمین معیشتشان شناسایی شد و این موجب شد دغدغه اصلی گروه ما نقش‌آفرینی در این عرصه باشد.

وی نگاه رایج در محرومیت‌زدایی و دادن وام به مردم روستایی را موردانتقاد قرارداد و گفت: متأسفانه بسیاری از دستگاه‌ها با نگاهی غیرمسئولانه و در حد رفع تکلیف فقط توزیع منابع بانکی را وظیفه خود می‌دانند و فارغ از نتایج، گزارش‌های غیرواقعی می‌دهند.

قندهاری در ادامه افزود: متأسفانه بسیاری از منابع توزیع‌شده در جای خود توسط مردم بهره‌برداری نمی‌شود و یا در صورت استفاده، با توجه به سیستم ضعیف کارشناسی و مشاوره در دستگاه‌های موجود بسیاری از مردم این مناطق متضرر شده و کسب‌وکارهایی که راه میفتند در ادامه با مشکلات فراوانی روبرو می‌شوند.

مسئول گروه جهادی فاطمه الزهرا(س) دانشگاه یزد از انگیزه بالای مردم در ایجاد تغییر در وضعیت کسب‌وکار خود و سطح معیشتشان خبر داد و می‌گوید: لازم است یک کار جهادی و هماهنگ در سطح دستگاه‌های مسئول استان در شناسایی مزیت‌های اقتصادی هر منطقه اتفاق بیفتد و متناسب با این کار پژوهشی ، توان کارشناسی و متخصصین در کنار مردم قرار بگیرد.

وی افزود: در بین اعضای گروه جهادی، دانشجویان جهادگر نخبه‌ای وجود دارند که بر اساس این دغدغه در کارگروه اقتصاد و اشتغال گروه جهادی در حال فعالیت می‌باشند و این نیروهای مؤمن و انقلابی با کسب تخصص در حال ایجاد تحول در حوزه کارآفرینی روستایی می‌باشند.

قندهاری با اشاره به فعالیت برخی از این دانشجویان در شرکت دانش‌بنیان نگین حاتم کویر که از معدود شرکت‌های فعال در حوزه کارآفرینی روستایی در استان هست افزود: خوشبختانه دو عنصر نیروی جوان متخصص و روحیه جهادی باعث شده این شرکت در عرصه کارآفرینی روستایی اقدامات مؤثری را در سطح استان و کشور اجرا نماید.
مسئول گروه جهادی فاطمه الزهرا(س) از ایجاد ده‌ها شغل در هفته‌های اخیر در برخی از روستاهای شهرستان خاتم خبر داد و در توضیح افزود: یکی از ظرفیت‌های بالقوه شهرستان خاتم، حوزه صنایع‌دستی به‌خصوص فرش و گلیم هست و در این راستا دوستان ما در شرکت مذکور اقداماتی را جهت احیا گلیم و ایجاد مشاغل خانگی برای زنان خانوار ذیل پروژه ترسیب کربن اداره منابع طبیعی شروع نمودند.

وی افزود: در اجرای این طرح کلاس‌های آموزشی ابتدا در چند روستا برای زنان داوطلب برگزار شد و بلافاصله آن‌ها مشغول به بافت شدند و تهیه مواد اولیه برای بافندگان و نظارت بر بافت و خرید گلیم تولیدی به‌صورت تضمینی ادامه دارد و همچنین قراردادی جهت خرید تضمینی بین بافندگان و شرکت خریدار گلیم تنظیم و امضاءشده است.

قندهاری با اشاره به زحمات انجام‌شده گفت: با توجه به طرح توجیهی خوبی که تهیه‌شده بود و برای اینکه این پروژه به حداکثر بازدهی برسد ما در گروه جهادی تصمیم گرفتیم در بخشی از این پروژه مشارکت کنیم و تعدادی دار گلیم از منابع گروه جهادی که توانسته بودیم جذب کنیم، خریداری و در اختیار افرادی که توانایی تهیه نداشتند قرار دهیم.

وی در پایان با اشاره به موفقیت این پروژه،هم‌افزایی فعالین عرصه محرومیت‌زدایی و اعتماد مسئولین به نیروهای جوان را شرط موفقیت در محرومیت‌زدایی دانست.
ارسال نظرات