هفته آینده مذاکرات تجاری چین با آمریکا در واشنگتن آغاز می‌شود؛ البته اقدام آمریکایی‌ها در دستگیری دختر بنیان‌گذار هوآوی برای محاکمه می‌تواند این مذاکرات را تحت‌الشعاع قرار دهد.
کد خبر: ۹۰۸۸۰۴۸
|
۱۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۸

 

به گزارش خبرگزاری بسیج ، شرکت هوآوی یکی از ثروتمندترین، بزرگترین و مهمترین شرکت‌های چینی است و این احتمال وجود دارد که منگ وانشو، یکی از مدیران ارشد این شرکت از سوی مقامات آمریکایی در دادگاه نیویورک مورد محاکمه قرار گیرد.

منگ وانشو مدیر ارشد مالی شرکت هوآوی و دختر بنیانگذار این شرکت بزرگ چینی بود و زمانی که در حال تغییر پرواز خود در کانادا بود از سوی مقامات قضایی کانادا دستگیر شد.

شرکت هوآوی مدعی است آمریکا از کانادا خواسته است تا منگ وانشو را دستگیر کرده به آمریکا منتقل کند و در دادگاه به اتهام ارتکاب جرائمی که هنوز شفاف نیستند محاکمه شوند.

در حال حاضر بر اساس قوانین کانادا نمی‌توان به طور واضح درباره اتهامات علیه منگ وانشو صحبت کرد.

اوایل سال جاری نشریه وال استریت ژورنال گزارش داد که وزارت دادگستری آمریکا در حال تحقیق درباره فعالیت‌های شرکت هوآوی برای کشف نقض احتمالی تحریم‌های ایران توسط این شرکت چینی بوده است.

درخواست آمریکا برای استرداد منگ وانشو به آمریکا اقدامی بسیار خصمانه توسط آمریکا علیه چین محسوب می‌شود که عملا در گذشته سابقه اجرای چنین اقدامی توسط آمریکا وجود نداشته و به احتمال زیاد چینی‌ها را بسیار عصبانی خواهد کرد و به همین دلیل دولت چین به طور رسمی خواستار آزادی وی شده است.

لازم به ذکر است که آمریکا و چین طی ماه‌های گذشته درگیر جنگ تجاری شدند و در حاشیه اجلاس گروه 20 که هفته گذشته در بوینوس آیرس آرژانتین برگزار شد دونالد ترامپ و شی جینگ پینگ، رؤسای جمهور آمریکا و چین توافق کردند که مذاکرات تجاری را برای حل و فصل اختلافات بین دو کشور آغاز کرده و به مدت سه ماه از تشدید جنگ تجاری خودداری کنند.

باید گفت که مذاکرات تجاری به خودی خود سخت بود و اقدام آمریکا در راستای دستگیری وانشو در کانادا این مذاکرات را بیش از پیش سخت‌تر می‌کند.

از طرف دیگر آمریکا مدعی است که هوآوی تحریحم‌های علیه ایران را نقض کرده و این مسئله باعث خواهد شد که تعامل شرکت‌های آمریکایی با این غول چینی متوقف شود.

این مسئله می‌تواند فعالیت‌های اقتصادی هوآوی را به طور کامل تحت الشعاع قرار داده و به این شرکت آسیب جدی بزند. دقیقا شبیه اتفاقی که برای شرکت تلکام ZTE طی سال گذشته افتاد. ZTE یک شرکت چینی دیگر بود که طی یک توافق چند میلیارد دلاری توانست از دست تحریم‌های احتمالی آمریکا نجات پیدا کند.

هوآوی اعلام کرده است هیچ اطلاعی نسبت به اقدامات غیرقانونی احتمالی در نقض تحریم‌ها نداشته و همواره قوانین را رعایت کرده است. با این حال اقدام آمریکایی‌ها و کانادایی‌ها در دستگیری منگ وانشو به خودی خود این پتانسیل را دارد تا مذاکرات تجاری بین آمریکا و چین را با شکست مواجه کند مگر اینکه دو طرف توافق کنند تا از این اقدام چشم پوشی کرده و از آن عبور کنند.

منگ وانشو در روز یک دسامبر در ونکوور کانادا دستگیر شده است. این اقدام واشنگتن و پکن را از شروع مذاکرات تجاری که قرار است هفته آینده در واشنگتن برگزار شود باز نداشته است. چرا که هر دو طرف از محل شروع مذاکرات و احتمالا به نتیجه رسیدن آن منافع زیادی خواهند داشت.

ارسال نظرات