پروژه فرهنگی و اجتماعی برج طغرل تاثیر مهمی در اقتصاد شهری منطقه 20 خواهد داشت

خبرگزاری بسیج: شهردار منطقه 20 در جریان بازدید تعدادی از اعضای شورای شهر تهران از روند اجرای پروژه برج طغرل گفت: پروژه فرهنگی و اجتماعی برج طغرل تاثیر مهمی در اقتصاد شهری منطقه 20 خواهد داشت.
کد خبر: ۹۰۸۸۰۹۳
|
۱۸ آذر ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۱

به گزارش روابط عمومی شهرداری منطقه 20 فرهاد افشار بیان مطلب فوق افزود: در دنیای مدرن، اقتصاد شهری متاثر از هویت شهری است و ری با داشتن تعداد زیاد المانهای هویت بخش که در راس آن حرم حضرت عبدالعظیم (ع) است متاسفانه تاکنون نگاه توسعه ای به آن نبوده و چنانچه از این منظر به آن پرداخته می شد توسعه و اقتصاد ری و تهران نیز می توانست متاثر از آن شود.

افشار با بیان اینکه در ری سه بخش اصلی و ارزشمند وجود دارد که به عنوان موتور محرک ری اهمیت دارد ، افزود: بخشی از آن منطقه 20هکتاری پیرامون حرم حضرت عبدالعظیم (ع) است که متاسفانه حدود 15سال است به دلیل نبود طرح بلاتکلیف مانده است.

وی گفت: بخش دوم محدوده منطقه 200هکتاری شمال ری است که متاسفانه بعد از سالها بلاتکلیف مانده و منتظر مصوبات کمیسیون ماده 5 و حوزه شهرسازی است.

وی ادامه داد: بخش سوم زون گردشگری ری که در کانون آن مرقد شیخ صدوق و پیرامون آن قبرستان ابن بابویه ، برج طغرل، دژ رشکان و چشمه علی قرار دارد، محدوده 40 هکتاری را به خود اختصاص داده و به عنوان طرح های موضعی موتور محرک ری به شمار می آید.

وی افزود: زون 40 هکتاری یکی از عواملی است که می تواند به عنوان مقصد گردشگری مورد توجه قرار گیرد و مجموعه برج طغرل  در این قسمت واقع شده است.

افشار اظهار داشت: مجموعه برج طغرل به عنوان مکمل برج تاریخی طغرل نتیجه تفکری است که در سال 72 طراحی اولیه آن آغاز و در سال 84 نقشه اولیه آن طراحی شده و مدتی از سوی شهرداری منطقه اجرا و با تعیین نقشه و به شکل فصلی از سال 91 از سوی سازمان عمران مناطق و معاونت عمرانی شهرداری تهران ساخت آن به صورت جدی اجرا شده است.

وی افزود: تاکنون حدود 85 درصد کار عمرانی سازه به پایان رسیده و با توجه به تنگناهای اقتصادی امید است بخش قابل بهره برداری تا پایان سال به بهره برداری برسد.

وی با بیان اینکه بحث نرم افزاری و کارکردی این مجموعه مهم است تصریح کرد: مدیریت اجرایی و بهره برداری از این مجموعه همانند سایر مجموعه های فرهنگی حائز اهمیت است و لازم است با هم افزایی و توانمندی سرمایه های اجتماعی، اثربخشی این مجموعه افزایش یابد.

شهردار منطقه 20 به هفته فرهنگی ری که در هفته آینده به مناسبت ولادت حضرت عبدالعظیم (ع) برگزار می شود اشاره کرد وگفت: امید است بتوانیم در این هفته برای اعتلای فرهنگی ری و ارتقاء رفتار اسلامی و مکارم اخلاقی شهروندان از این فضا بهره مند شویم.

مجتمع فرهنگی- تجاری برج طغرل در زمینی به مساحت ۴۱ هزار و ۵۰۰ مترمربع و زیربنای ۳۱ هزار و ۵۰۰ مترمربع، در منطقه ۲۰ واقع شده و توسط سازمان عمرانی مناطق شهرداری تهران، در مجاورت برج باستانی طغرل در حال ساخت است. ارتفاع ابنیه موجود در این مجموعه با محوریت چشم انداز برج طغرل طراحی شده و معماری حلزونی شکل آن نیز برگرفته از معماری این اثر تاریخی بر جای مانده از قرن چهارم هجری است.

این مجموعه شامل دو بخش رفاهی و فرهنگی است که سالن تئاتر با ظرفیت 1000نفر، 3 سالن سینما و همایش ،کتابخانه، کارگاه های آموزشی و هنری، موزه، باغ میانی، مجموعه رستورانها، کافی شاپ، فضاهای نمایش محلی، فضای نیمه باز غرفه های عرضه محصولات فرهنگی و صنایع دستی و مجموعه کودکان را شامل می شود.

بازدید از روند تکمیل مجموعه فرهنگی برج طغرل با حضور اعضای شورای شهر تهران، معاون عمرانی شهرداری تهران، شهردار منطقه ،فرماندار ویژه شهرستان ری، مسئولان آستان حضرت عبدالعظیم(ع) و فعالان اجتماعی شهرری و مدیران ارشد شهرداری منطقه 20 انجام شد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار