با حضور سرپرست معاونت هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی از دست اندرکاران اجرای طرح " مدارس گام‌های عاشقی " تقدیر شد.
کد خبر: ۹۰۸۸۲۸۷
|
۱۹ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۶
به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از اداره کل روابط عمومی استانداری خراسان رضوی، سید جواد حسینی در این مراسم گفت: دهۀ پایانی صفر به مناسبت شهادت رحلت نبی مکرم اسلام (ص)؛ امام حسن مجتبی (ع) و امام هشتم علی ابن موسی الرضا (ع) تبدیل به یک جریان فرهنگی، دینی و اجتماعی شده است.

وی افزود: در سال ۹۷ با ۱۰ درصد رشد نزدیک به پنج میلیون و ۲۰۰ هزار زائر که ۴۳۵ هزار آن زائران پیاده‌ای بودند در قالب بیش از ۴۸۰۰ کاروان به مشهد مقدس مشرف شدند.

سرپرست معاونت هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی اظهار داشت: این جریان نیرومند فرهنگی – دینی از سه قلمرو قابل تامل است؛ نخست از حیث چیستی جریان دهۀ پایانی صفر است که در سه بعد دینی، فرهنگی و اجتماعی و به طور طبیعی آثار دینی، اجتماعی و فرهنگی از خود بر جای می‌گذارد و در بعد دینی در این جریان سه مقولۀ مقدس مکان، زمان و رویداد دینی با همدیگر پیوند می‌خورد. مکان مقدسی، چون مضجع منور رضوی؛ زمانی، چون شهادت و رحلت نبی مکرم اسلام (ص)، امام حسن مجتبی (ع) و امام رضا (ع) و رویداد مهمی، چون حضور ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار زائر و ۴۳۵ هزار زائر پیاده که به جلای روح، طهارت نفس و اخلاق رضوی کمک می‌کند.

حسینی افزود: در عین حال یک رویداد اجتماعی با کارکرد‌های مخصوص به خود نیز هست. در این جریان به ویژه در مقولۀ زائرین پیاده یک زندگی سالم و پاک در این ایام تجربه می‌شود. صفا و صمیمیت، مهربانی، گذشت، ایثار، فداکاری، دیگرخواهی، وفاداری، عشق، تواضع و اخلاق در اوج خود تجلی می‌یابد. صفاتی که در سطح زندگی اجتماعی سخت بدان نیازمندیم و باید در گسترش آن در جامعه تلاش کنیم. در عین حال دهۀ آخر صفر یک جریان نیرومند فرهنگی نیز به حساب می‌آید. سه هزار روحانی در این جریان تلاش می‌کنند که تولید فضیلت‌های تربیتی و فرهنگی آن را به جامعه بگسترانند.

سرپرست معاونت هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی دومین قلمرو را اینگونه تشریح کرد: نکتۀ دوم اصول حاکم بر برنامه ریزی دهۀ پایانی صفر به منظور افزایش کیفیت و بهره برداری مناسب از این حرکت بزرگ دینی، اجتماعی و فرهنگی است.

حسینی ادامه داد: این اصول در برنامه ریزی‌ها عبارتند از: برنامه محوری: ما در این زمینه تلاش می‌کنیم سند راهبردی مراسم دهۀ پایانی صفر را تدوین کنیم.

وی گفت: دانش محوری: در این خصوص نیز طبق سفارشی که به پژوهشکدۀ زیارت داده شده است، می‌بایست طرح جامع زیارت دهۀ پایانی صفر و اربعین را پژوهش و تدوین نمایند.

سرپرست معاونت هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی عنوان کرد: فرهنگ محوری: در این رابطه هم قرارگاه فرهنگی با حضور دستگاه‌های مختلف با محوریت آستان قدس رضوی تشکیل شده است تا فضیلت‌های فرهنگی ناشی ازاین مراسم معنوی را تولید و گسترش دهد. همچنین رادیو ملی زیارت، خبرگزاری رضوی و پایگاه خبری زیارت نیوز در این راستا راه اندازی شده اند.

حسینی گفت: کاروان محوری: به منظور ارائه خدمات کیفی‌تر تلاش می‌شود زائرین به شکل گروهی و کاروانی سفر کنند؛ لذا در سال ۹۶، ۲۳۰۰ کاروان و در سال ۹۷، بیش از ۴۵۰۰ کاروان زائرین پیاده به مشهد مقدس مشرف شده اند.

وی افزود: ساماندهی مکانی و زمانی این رویداد مهم است و لذا زمان‌های سفر زائرین به ویژه زائرین پیاده و همچنین مسیر‌های مکانی شروع و پایان این سفر‌ها را ساماندهی خواهیم کرد.

حسینی محور سوم سخنان خود را به ارتقاء خدمات مردم محورانه در آموزش و پرورش اختصاص و بیان داشت: ارتقاء خدمات مردم محورانه در آموزش و پرورش با محوریت مدارس گام‌های عاشقی است که موجب شد، ۱۰ هزار زائر در قالب ۱۱۰ کاروان با ۲۰۹۰ خادم افتخاری شامل ۴۶۰ معلم، ۸۸۰ نفر از اولیاء دانش آموزان و ۷۵۰ نفر از خیرین عزیز در ۴۲ مدرسه گام‌های عاشقی ارائه خدمت نمایند.

وی خاطر نشان کرد: بر اساس سند تحول بینادین، مدارس کانون تحولات جامعه هستند. برای اینکه مدارس بتوانند کانون تحول جامعه باشند در سند تحول بنیادین چرخش‌های تحول آفرین را طرح نموده اند، که در آن مدرسه تنها آموزش نمی‌دهد، کلاس تنها مکان آموزش نیست، معلم تنها واسطۀ یادگیری تلقی نمی‌شود و کتاب تنها وسیلۀ آموختن قرار نمی‌گیرد بلکه مدرسه مرتب باید به خلق موقعیت‌های جدید یادگیری کمک کند و گام‌های عاشقی چنین رویکردی را هدف گذاری کرده است. زیرا در آن دانش آموزان، اولیاء و مدیران و خیرین در یک حرکت فرهنگی، تربیتی جلوه‌های جدیدی از همکاری و مشارکت را تجربه می‌کنند، و آثار تربیتی و فرهنگی این حرکت در رشد فضائل اخلاقی و تربیتی دانش آموزان بیشترین آثار را بر جای می‌گذارد. درس عشق، درس ایثار، درس خدمت، درس معنویت و اخلاق در گام‌های عاشقی با تکیه بر فرهنگ رضوی توسط دانش آموزان و اولیاء و مدیران و خیرین به منصۀ ظهور می‌رسد و از این بعد باید این جریان هم گسترش یابد و هم از پدیدآورندگان و دست اندرکاران آن صمیمانه تقدیر و تشکر نمود.

این مراسم با حضور دانش آموزان، معلمان، مدیران و خیران در محل سالن ابن هیثم دانشگاه فرهنگیان برگزار شد.
ارسال نظرات
پر بیننده ها