شرکت‌های ژاپنی در سه ماه سوم سال جاری میلادی از میزان سرمایه‌گذاری‌های خود کاستند و اقتصاد ژاپن با بیشترین رشد منفی خود در بیش از ۴ سال اخیر روبرو شد.
کد خبر: ۹۰۸۸۶۹۳
|
۲۰ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۹

 

به گزارش خبرگزاری بسیج، در سه ماه سوم امسال، درحالی‌که کشور صادرات‌محور ژاپن، با کند شدن رشد اقتصادی جهانی و اختلافات تجاری دست‌وپنجه نرم می‌کند، شرکت‌های ژاپنی از میزان سرمایه‌گذاری‌های خود کاستند و اقتصاد ژاپن با بیشترین رشد منفی خود در بیش از ۴ سال اخیر روبرو شد. این وضعیتی تهدیدکننده برای چشم‌انداز سرمایه‌گذاری در ۲۰۱۹ است.

افت سومین اقتصاد بزرگ جهان، به نشانه‌های تضعیف اقتصاد در نقاط دیگر آسیا و اروپا افزود. داده‌های اخیر نشان می‌دهد که در چین و استرالیا هم رشد اقتصادی در حال کند شدن است که این نگرانی‌ها در مورد افزایش تاثیر جنگ تجاری چین-آمریکا را تشدید می‌کند.

داده‌های کابینه دولت ژاپن نشان داد که در سه ماه سال جاری از جولای تا سپتامبر، تولید ناخالص ملی ژاپن ۲.۵ درصد آب رفته است، که این بدترین افت اقتصادی از سه ماه دوم سال ۲۰۱۴ تا کنون است، درحالی‌که طبق همین داده‌ها، اقتصاد ژاپن در سه ماه دوم ۲.۸ درصد رشد کرده بود.

بخشی از این افت اقتصادی، تحت تاثیر مجموعه‌ای از بلایای طبیعی بود که کارخانجات را مجبور کرد تولید خود را کاهش دهند. این افت اقتصادی از تخمین اولیه ۱.۲ درصدی بیشتر شد و حتی از میزان ۱.۹ درصدی پیش‌بینی شده توسط اقتصاددانان هم فراتر رفت.

تاکشی مینامی، اقتصاددان ارشد موسسه تحقیقاتی نورینچوکین، می‌گوید: میزان هزینه‌کردها و صرف سرمایه در بخش‌هایی نظیر ماشین‌آلات، تجهیزات تولید و اتوموبیل کاهش یافته است. بسته به میزان کند شدن اقتصاد جهانی و اختلافات تجاری، از نیمه دوم سال مالی کنونی، شرکت‌ها برنامه‌های سرمایه‌گذاری بزرگ خود را کوچک‌تر می‌کنند.

در بازه جولای تا سپتامبر، مصرف بخش خصوصی که ۶۰ درصد از تولید ناخالص ملی را تامین می‌کند، ۰.۲ درصد افت کرد و کل تقاضای داخلی ژاپن ۰.۵ درصد کاهش یافت.

ارسال نظرات