خبرهای داغ:
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم خبر داد

اجرای طرح الگوی کشت در قم در ۵ سال

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم گفت: طرح الگوی کشت کشاورزی در استان یک طرح پنج ساله است، اما امکان اجرای کامل این طرح در سه سال وجود دارد.
کد خبر: ۹۰۸۸۸۰۵
|
۲۰ آذر ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۱
اجرای طرح الگوی کشت در قم در ۵ سال
به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، محمد رضا طلایی ظهر امروز در جلسه کارگروه تخصصی اقتصادی استان قم در سالن جلسات امام جواد (ع) استانداری با اشاره به اهداف طرح الگوی کشت اظهار کرد: این طرح در سطح ملی به تصویب رسید و اهداف آن تامین محصولات راهبردی و ویژه و مدیریت منابع آب و زمین است تا به پایداری کشاورزی برسیم.

وی ادامه داد: براساس طرح الگوی کشت باید میزان مصرف آب در دشت شریف آباد از ۸۷ میلیون متر مکعب به ۶۹ میلیون مترمکعب برسد و در ۲۰ سال آینده این میزان باید ۶۰ میلیون مترمکعب باشد، البته در مقابل با اجرای طرح الگوی کشت پیشنهادی بهره وری از آب در این دشت به دو برابر می‌رسد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم افزود: دشت ساوه بهترین دشت قم است و امروز ۲۲۵ میلیون مترمکب از منابع آب زیرزمینی این دشت برداشت می‌کنیم و تا پایان طرح الگوی کشت باید این میزان به ۱۷۵ میلیون متر مکعب برسد.

طلایی با اشاره به تغییر الگوی کشت در دشت‌های قم اظهار کرد: باید کشت برخی از گونه‌های کشاورزی را در استان را کاهش داده و حتی به صفر برسانیم و به دنبال کشت گونه‌های دیگر باشیم تا میزان برداشت آب از منابع آب زیرزمینی در دشت‌ها کاهش پیدا کند.

وی ادامه داد: استان قم ظرفیت دامی بالایی دارد و حدود دو هزار و ۵۰۰ تا سه هزار و ۵۰۰ تن نهاده دامی وارد استان می‌شود و باید به دنبال تامین این نهاده‌ها از طریق کشت علوفه‌های حجیم باشیم، از کشت این علوفه‌ها در گذشته کمتر استقبال می‌شد و پرداختن به کشت علوفه‌های حجیم در شرایط تحریم ضرورت دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم افزود: کشت گیاهیان دارویی را در فصل پاییز در ۳۰۰ هکتار از اراضی استان داشتیم و همچنین کلنگ پروژه احداث نخستین کارخانه اسانس گیری قم طی روز‌های آینده به زمین زده خواهد شد، ۵۰ هکتار توسعه گلخانه‌ها را در سال جاری در استان در دستور کار داشتیم.

طلایی با اشاره به برگزاری همایش الگوی کشت در قم اظهار کرد: این همایش با حضور ۵۰۰ نفر از کشاورزان صورت گرفت که تاثیرگذار بود، طرح الگوی کشت کشاورزی در قم یک طرح پنج ساله است، اما امکان اجرای کامل این طرح در سه سال وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: طرح الگوی کشت کشاورزی یک طرح تحقیقاتی است تا مشخص شود که باید چه گونه‌های کشاورزی در استان کاشت شود، استقبال کشاورزان از طرح بسیار خوب بوده است و آن‌ها پیشنهادی در‌ای خصوص دادند، البته این طرح شاید مشکلاتی را هم ایجاد کند و در صورت ایراد خسارت به کشاورزان به آن‌ها اعتباری برای جبران خسارت خواهیم داد.
ارسال نظرات