پنجاهمین نشست تخصصی معماری با موضوع فضای عمومی معاصر؛ مبانی، شناخت و ارزیابی با حضور و سخنرانی دکتر محمد آسیابی بخشکندی؛ عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور در محل سالن شهریار حوزه هنری آذربایجان شرقی برگزار شد.
کد خبر: ۹۰۸۹۱۶۰
|
۲۱ آذر ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۴
به گزارش خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی به نقل از روابط عمومی حوزه هنری استان، محمد آسیابی بخشکندی در خصوص فضای شهری گفت: فضای شهری به عنوان یکی از ارکان اصلی محیط، دارای مفهوم عمومی و اجتماعی است و هر فضایی را در شهر نمی توان فضای عمومی شهری دانست، فضاهای شهری همواره باید زنده، پویا و جایگاهی برای تعاملات اجتماعی و عرصه حضور مردم باشند.
وی ادامه داد:  حضور سالم و شادابی که در کنار توجه به کمیت، نیازمند توجه به جوانب کیفی و ایجاد یک فضای شهری مطلوب می باشد؛ از این رو یکی از مهمترین واساسی ترین مباحث در محیط های شهری امروز، کیفیت فضاهای عمومی شهری است.
 این استاد دانشگاه با بیان اینکه کیفیت فیزیکی مطلوب؛ زیبایی آن و رضایت شهروندان بدون برنامه ریزی صحیح؛ مکان یابی مناسب؛ و توجه به شرایط بومی در شهر ایجاد نخواهد شد، اظهار داشت: طراحان، برنامه‌ریزان و مدیران شهری با استناد به لزوم افزایش فضاهای عمومی، نسبت به انسان‌گرایی و سرزندگی یک طرح قضاوت می‌کنند و طرح‌های جدید شهری بدون در نظر گرفتن فضاهای که شهروندان با یکدیگر به کنش بپردازند در واقع طرح‌هایی ماشینی و مشکل‌زا در نظر گرفته می‌شود.
همچنین در این نشست به بررسی مبانی نظری فضاهای شهری و عوامل موثر در طراحی پرداخت  شد و در مرحله دوم علل تنزل کیفیت فضای عمومی و  انتقادهای چندوجهی فضای عمومی معاصر شهر تبریز بررسی  شد.  و نیز در قسمت مبانی ، تعریف فضای شهری، سه شرط یک فضای شهری، انواع فضای شهری ، معیارهای سنجش کیفیت فضای شهری، بررسی تطبیقی از مدل های کیفی پرداخته شد.
 این نشست فرصتی بود تا راه کارها و ایده های پشنهادی برای تجدید کیفیت حیات فضای عمومی در جهت بهبود فضای عممی شهر مطرح شود.
 
ارسال نظرات
پر بیننده ها