یک استاد روانشناسی گفت: نوجوانان بشدت نیازمند امنیت روانی هستند و این به آن معناست که آنها باید از محبت و عشق والدین نسبت به خود مطمئن باشند،می طلبد از ابزارهایی که استفاده می کنند شناخت کافی داشته باشند.
کد خبر: ۹۰۸۹۲۳۶
|
۲۵ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۲

به گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی؛ دکتر بخشی از اساتید روانشناسی دانشگاه پیام نور و محقق برتر در جشنواره خورازمی در گفتگوی اختصاصی با خبرگزاری بسیج با اشاره به راه کارهای موفق در حوزه تربیت فرزندان گفت: نوجوانان به محبت بی‌قید و شرط والدین خود نیاز دارند تا اعتماد به نفس خود را پرورش دهند،نوجوانی که امنیت خاطر دارد، یاد می‌گیرد و می‌داند که هنگام گرفتاری کسانی هستند که می‌تواند به آغوش امن آنها پناه ببرد، پس نیازی نمی‌بیند برای فرار از مشکلات به امنیت‌های زودگذر و موقتی چون مواد مخدر رجوع کند.

وی افزود: نوجوانان بشدت نیازمند امنیت روانی هستند و این به آن معناست که آنها باید از محبت و عشق والدین نسبت به خود مطمئن باشند،می طلبد از ابزارهایی که استفاده می کنند شناخت کافی داشته باشند و آنهایی که برای پیاده شدن نقشه های شوم دشمنان مثل شبکه های اجتماعی بی بند و بار،بازی های مجازی و... مورد استفاده قرار می گیرد را برای فرزندان خود جلوگیری کنند.

وی ادامه داد: والدین باید بدانند صرف دوست داشتن فرزند کافی نیست، بلکه لازم است محبت ابراز شود، به طوری که یک نوجوان آن را لمس و احساس کند. پس نوجوان خود را در آغوش بگیرید، او را نوازش کنید و ببوسید، با او صحبت کنید و همدل و همراه او باشید.

دکتر بخشی بیان داشت: احترام گذاشتن به فرزندان یکی از اساسی‌ترین مباحثی است که همواره مورد توجه روانشناسان و کارشناسان تعلیم و تربیت بوده است.

این فعال اجتماعی تأکید کرد: بعضی از والدین ممکن است فرزند خود را دوست داشته باشند ولی به او احترام نگذارند،نکته مهمی که والدین باید به آن دقت کنند این است که دوست داشتن فرزند کافی نیست، بلکه لازم است شما برای او احترام قائل باشید. احترام به کودک و نوجوان به همان اندازه اهمیت دارد که دوست داشتن او.

وی با اشاره به تربیت نسل جدید با پیچیدگی های خاص خود همراه است گفت: اگر میخواهید سخن شما روی فرزندتان تاثیر داشته باشد باید به او احترام بگذارید و برایش حریم قائل شوید.

وی افزود: اگر پسر نوجوان دارید بهتر است کمی صبورتر باشید.

دکتر بخشی در ادامه این بخش از صحبت های خود گفت: پسرها وقتی نوجوان می شوند، خیلی زودرنج و تندخو شده و سریع صدایشان را بالا می برند مخصوصا وقتی تحت استرس زیادی باشند.

وی افزود: دوست دارند پوسترهایی روی دیوار اتاقشان بزنند که شما دوست ندارید، اما در اکثر این موارد خودشان هم علت احساسشان را نمی دانند.

این فعال اجتماعی تأکید کرد: باید بدانيد که هورمون ها ممکن است علت ایجاد برخی از این رفتارها باشند. باید به آنها با همدلی کردن کمک کنید با اینکه سخت است اما می توانند هورمون هایشان را کنترل کنند.

وی افزود: به فرزندان خود بیاموزید که از باختن درس بگیرند و از موفقیت لذت ببرند همچنین به فرزندان خود بیاموزید که یک برنده باادب باشد و یک بازنده سربلند نیاز است که به آنها بیاموزید که مسئله مهم، بردن نیست؛ شرکت کردن در مسابقات هم به همان اندازه مهم است، به آنها بیاموزید که شکست محدود و موقتی را بپذیرند، اما هرگز امید بی انتها را از دست ندهند،با یک تبسم، یک کلمه تشویق آمیز و یک دست نوازش، تفاوت بردن و باختن را برای فرزندان خود رقم بزنید.

دکتر بخشی تصریح کرد: هيچ كدام از افرادي كه در جامعه با عنوان بزهكار شناخته مي‌شوند از لحظه تولد يا حتي دوران كودكي بزهكار نبوده‌اند. بزهكاري، نزاع با جامعه و اطرافيان، اعتياد و همه آسيب‌هاي اجتماعي كه براي جامعه معضل و آسيب قلمداد شده و حيات افراد را به مخاطره مي‌اندازد در وجود تك تك بزهكاران مانند تمام خصايص خوب و ويژگي‌هاي مثبت شكل مي‌گيرد و نطفه مي‌بندد در حالي كه مي‌توان از همان لحظه اول و زماني كه هنوز فاجعه به عمق خود نرسيده جلوی آن را گرفت و مانع رشد آن شد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: نوجواني دقيقا همان زماني است كه رفتار و عملكرد زشت و بزهكارانه در افراد نمود مي‌يابد. اينكه نطفه همه‌چيز در كودكي در ذهن بسته مي‌شود و اين باعث مي‌شود در تمام طول زندگي فرد بر اساس آنچه در كودكي ديده و فهميده زندگي كند درست است، اما‌ اين تصورات در نوجواني به عنوان نخستين تجربه رفتار اجتماعي در فرد با رفتارهايي كه از او سر مي‌زند، حالت رسمي به خود مي‌گيرد و براي او دروني مي‌شود.

ارسال نظرات