فرآوری محصولات باعث ایجاد ارزش افزوده و رونق اقتصادی در استان می‌شود

نماینده، ولی فقیه در استان کردستان گفت: باتوجه به تنوع محصولات مرغوب کشاورزی و میوه جات دراستان، اگر آن‌ها فرآوری شوند قابلیت ارزآوری پیدا می‌کنند و می‌تواند درآمد دوچندان برای استان وکشاورزان داشته باشد. واین باعث ایجاد ارزش افزوده و رونق اقتصادی می‌شود.
کد خبر: ۹۰۸۹۳۴۲
|
۲۲ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۱
به گزارش خبرگزاری بسیج از کردستان،  حضرت آیت‌الله سیدمحمد حسینی‌شاهرودی در جلسه آموزش و ترویج مشارکت‌های مردمی منابع طبیعی با موضوع توسعه کاشت درخت سنجد با حضور مسئولین وکارشناسان منابع طبیعی و جهادکشاورزی اظهار داشت: آن چیزی که خداوند ما را به قدردانی آن تشویق می‌کند وفور نعمت‌هایی است که به شکل‌ها و شیوه ها‌ی گونا گون بر ما ارزانی داشته است.

نماینده، ولی فقیه دراستان کردستان تصریح کرد: انسان‌ها به برخی از نعمت‌هایی که خداوند به وی عطا کرده غافل است و هنگامی قدر و ارزش این نعمت‌ها برای انسان نمایان می‌شود که خواص آن را به وضوح می‌بیند.

وی استان کردستان را از لحاظ ظرفیت‌های موجود کشاورزی منشاء برکات دانست و افزود: کردستان منشاء برکات، و دارای سرزمین‌های بسیار حاصلخیزی برای کشت انواع گونه‌های درختان نا شناخته‌ای که می‌تواند نقش ایفا کنند می‌باشد.

آیت الله حسینی شاهرودی خاطر نشان کرد: کردستان ظرفیت‌های ارزشمندی دربخش‌های مختلف، کشاورزی، دامداری، معدن وصنایع دارد؛ و اگر با علم روز آمیخته شود می‌تواند حلال، بسیاری از مشکلات و بیکاری امروز جوانان باشد.

نماینده، ولی فقیه باتوجه به شرایط اقلیم آب وهوایی و خاک مناسب استان، به نقش ارزشمند گونه‌های مختلف درختان سنجد و سماق در توسعه طرح‌های منابع طبیعی و کشاورزی پرداخت و اظهار داشت: کاشت درخت سنجد، نه تنها می‌توان در توسعه جنگل ها‌ی منابع طبیعی موثر باشد. بلکه دارای بخش اقتصادی و اشتغالزایی به صرفه‌ای نیز می‌باشد.

وی یکی از ویژگی‌های میوه سنجد را فواید و خاصیت دارویی آن برشمرد وتصریح کرد: ازمیوه سنجد وحتی برگ و ریشه آن می‌توان در درمان بسیار‌ی از امراض استفاده کرد. تا آنجا که امروزه از آن در صنایع مختلف غذایی، بهداشتی، دارویی، عطرسازی و صنایع چوب استفاده می‌شود.


نماینده، ولی فقیه با تاکید برفرهنگ سازی وآموزش کشاورزان گفت: آموزش و هدایت مردم درجهت بهره وری و بهره برداری بیشتر از محصولات کشاورزی باید مورد توجه سازمان ذیربط قرارگیرد؛ و کشاورزان درجهت کاشت درخت‌هایی مثمرثمر آموزش و راهنمایی شوند؛ و به سمت کشت گونه‌هایی بروند که برای آن‌ها صرفه اقتصادی داشته باشد.


وی گفت:: با توجه به ظرفیت‌های بالایی که دراستان کردستان موجود است. نگاه براین باشد که کشت محصولات از حالت سنتی ودستی به سمت و سوی علمی و صنعتی شدن سوق داده شود تا درصد بهره برداری بیشتری داشته باشد؛ و این تلاش و همت می‌تواند توسط جهاد کشاورزی و منابع طبیعی به سرانجام برسد.

ایشان استفاده بهینه و درست ازمنابع خدادادی را تاکید کرد و اظهارداشت: اگر گیاهان و میوه‌هایی که خواص غذایی و دارویی دارند به بهترین شکل مورد بهره برداری قرارگیرند. قطعا کشاورزان به کشت آن اهمیت بیشری خواهند داد.

نماینده، ولی فقیه در استان کردستان همچنین خواستار توسعه صنایع فرآوری محصولات کشاورزی در استان شد و خاطر نشان کرد: فرآوری محصولات همچون (سنجد و توت فرهنگی) باعث ایجاد ارزش افزوده و رونق اقتصادی در استان می‌شود.

وی به کسب رتبه برتر کردستان در تولید بعضی محصولات از جمله توت فرنگ وگندم اشاره کرد وگفت: باید با همت مردم ودولت، روی تکثیر کاشت و داشت و برداشت محصولات اندیشیده شود و صنایع مرتبط با آن نیز تاسیس شود.

نماینده، ولی فقیه به تنوع و تولید گوشت سفید دراستان تاکید کرد و اظهارداشت: با توجه به اینکه این استان قابلیت تولید گوشت تا مرز ۱۲۰ هزار تن را دارد می‌توان آنرا تنوع بخشید وانواع پرندگان و آبزیان پرورش داده شود و گوشت آنرا تولید و روانه بازار کرد.
 
انتهای پیام/7727
ارسال نظرات