عضو هیئت علمی فرهنگستان علوم اسلامی:
عضو هیئت علمی فرهنگستان علوم اسلامی گفت:تنگه احد نظام که رهبری بار‌ها و بار‌ها فرمودند علوم و دانشگاه باید اسلامی باشد، اما نشده است؛ انقلاب فرهنگی خیلی سخت است همه تلاش ما انقلاب سیاسی بوده است.
کد خبر: ۹۰۸۹۴۱۰
|
۲۲ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۳
به گزارش خبرگزاری بسیج از شاهرود، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر مصطفی جمالی در کارگاه آموزشی سرگروه‌ها و مربیان منتخب صالحین سپاه شاهرود در سالن اجتماعات کانون جوانان بسیج این شهر در سخنانی با اشاره به ضرورت تحلیل انقلاب اسلامی از سه منظر اظهار کرد: از منظر فلسفه تاریخ که انقلاب اسلامی اوج درگیری حق و باطل در عصر غیبت و تمدن سازی که انقلاب اسلامی سرآغاز شکل گیری تمدن نوین اسلامی در عصر جهانی شدن تمدن مادی و جامعه پردازی که انقلاب اسلامی سرآغاز شکل گیری حیات طیبه است می‌باشد.
وی افزود: ما دز فلسفه تاریخ اسلام و اهل بیت و آینده نگری اسلامی جا‌های خالی در تفکر اسلامی داریم، اما تمدن غرب و آمریکا این‌ها را دنبال کرده و شکل داده اند.
عضو هیئت علمی فرهنگستان علوم اسلامی با بیان اینکه باید غرب را شناخت و در مقابل هژمونی غرب ایستاد گفت: دنیای امروز تشنه اسلام ناب است که باید آن را به جهان عرضه کنیم.
وی با اشاره به الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت افزود: این الگو را رهبری ابلاغ و از نخبگان دعوت به یاری کردند که این الگو بعد از قانون اساسی مبنای کار ما باشد و مقدرات نظام رقم بخورد و باید دید ما چقدر اهمیت دادیم.
جمالی با اشاره به نگاه کلان به انقلاب اسلامی و شناخت دوای آن اظهار کرد: رهبری در سه حوزه مهندسی فرهنگی، فرهنگ و پیوست فرهنگی مطالبه دارند و ما چقدر بدان توجه داریم.
وی با اشاره به بحث در مورد تمدن سازی گفت: اصطلاح تمدن زادگاه غربی دارد و مبتنی بر نگاه فلسفه تاریخی مادی است و تعاریف موجود در باب تمدن را در سه دسته موضوعا، موضوعات و آثار می‌توان دسته بندی کرد.
عضو هیئت علمی فرهنگستان علوم اسلامی ادامه داد: بر اساس معارف دینی بلد و ملت و امت را شامل و در قرآن ۶۵ بار بیان شده که امت بر مدار عقیده، امت بر مدار امام، تهذیب انسان‌ها در بستر تمدن و هر امتی دارای مناسک و برنامه عملی است کارکرد خود را دارند.
وی با اشاره به ویژگی‌های تمدن در پرتو معارف اسلامی عنوان کرد: تمدن با امت تعریف می‌شود، تمدن تعیین عینی باید پیدا کند، تمدن با همه ارکان تمدنی باید پذیرش اجتماعی برسند، تمدن تعیین نظام اراده‌های اجتماعی است، ساخت تمدن، مدیریت و مهندسی از ویژگی‌های تمدن اسلتما است.
جمالی به ابعاد اسلامیت تمدن اشاره کرد و گفت: جریان معیشت الهی و اولیا الهی، بنا شدن بر معارف و فقه، کارآمدی عینی در تحقق جامعه اسلامی و سبک زندگی دینی ابعاد اسلامیت تمدن می‌باشد.
وی به ارکان تمدن نوین اسلامی اشاره و با توجه به سخن رهبر انقلاب که هدف ملت و انقلاب اسلامی ایجاد یک تمدن نوین اسلامی است به زیر ساخت تمدن اسلامی اشاره کرد و افزود: نظام گرایش‌ها و تمایلات اجتماعی، نظام بینش‌ها و دانش‌های اجتماعی، نظام محصولات انسانی، فرهنگی، اقتصادی زیر ساخت‌های تمدن است.
جمالی بخش اصلی تمدن اسلامی را در سبک زندگی فردی، سبک زندگی خانوادگی و سبک زندگی اجتماعی تعریف کرد و گفت: الگو باید معرفی و ایجاد شود و با زیرساخت درست در این مسیر محقق گردد که دارای ارکانی است که رکن اول نظام گرایش‌ها و تمایلات، رکن دوم نظام اندیشه (بینش‌ها و دانش ها) که فقه تمدنی (فقه الولایه)، شبکه علوم اسلامی کاربردی، شبکه الگو‌های اسلامی ایرانی است.
وی تاکید کرد: تنگه احد نظام که رهبری بار‌ها و بار‌ها فرمودند علوم و دانشگاه باید اسلامی باشد، اما نشده است؛ انقلاب فرهنگی خیلی سخت است همه تلاش ما انقلاب سیاسی بوده است، اما انقلاب فرهنگی و الگوسازی اسلامی نکردیم که در چهل سال دوم انقلاب باید به آن برسیم.
ارسال نظرات
پر بیننده ها