خبرهای داغ:
روایت‌هایی از متن و فرامتن فتنه ۸۸ در قالب کتابی به نام «فتنه تغلب» منتشر شد. در این کتاب برای اولین بار زوایای پیش از این منتشرنشده‌ای از اتفاقات آن سال منتشر شده است.
کد خبر: ۹۰۸۹۵۲۴
|
۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۷

به گزارش خبرگزاری بسیج، دامنه وقایع ملتهب و تنش‌زای انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ به اندازه‌ای فراگیر بوده است که زوایای نادیده‌ای از آن همچنان ناگفته باقی مانده است و این بخش از تاریخ معاصر ایران همچنان به پژوهش و توضیح و تفسیر بیشتری نیازمند است.

خرداد سال ۸۸ هشتمین انتخابات ریاست جمهوری در ایران برگزار می‌شود و درست در شب موعد انتخابات پیش از اعلام رسمی نتایج، یکی از نامزدها مدعی پیروزی در انتخابات می‌شود؛ کمی پس از اعلام نتایج رسمی میرحسین موسوی و مهدی کروبی دو نامزد رای نیاورده، مجریان انتخابات را به تقلب متهم می‌کنند و یارانشان را به لشکرکشی خیابانی دعوت می‌کند. این اقدام فرآیند معمول اداره کشور و زندگی مردمان ایران زمین را تا مدت‌ها تحت تاثیر قرار می‌دهد و منجر به وقایع پیش‌بینی‌نشده‌ای در تاریخ معاصر ایران و نزاع‌هایی در سطح کلان اجتماعی می‌شود.

التهاب و تنش‌ بی‌اندازه این رویداد؛ حتی با گذشت ده سال از وقوع آن همچنان عده‌ای از مرتبطین ماجرا را به سکوت درباره آن  وادار کرده است.سکوتی که در همان زمان نیز جریان داشت و به غبارآلوده شدن فضای قضاوت در این زمینه منجر شده بود حالا اگر چه شکسته شده است و بزرگان نظام و جامعه بعضا وارد روایت آن ماجراها شده‌اند؛ اما همچنان جای خالی روایت‌هایی صریح‌تر و دقیق‌تر وجود دارد.

«فتنه تغلب» روایت‌هایی از متن و فرامتن فتنه ۸۸ است که به نظر می‌رسد هدف نهایی خود را به همین منظور  اختصاص داده است. این کتاب در قالب  روایت‌هایی از مرتبطین با ماجرا، زوایای ناگفته‌ای از ماجرای ۸۸ و به ویژه اقدامات رهبر انقلاب درباره آن سال ملتهب را بیان می‌کند.

در فتنه تغلب برای اولین بار متن کامل جلسه رهبر معظم انقلاب اسلامی با نمایندگان نامزدهای دهمین دوره انتخابات به تحریر در آمده است. این جلسه تاریخی که با حرف و حدیث‌های فراوانی منعکس شده است اینجا برای اولین بار به صورت دقیق و کاملک آورده شده است. این جلسه که در اولین جملات رهبر انقلاب در آن با صفت بی‌نظیر توصیف شده است با صریح‌ترین لحن ممکن حاوی نظرات نامزدهای معترض به انتخابات است و مرتضی الویری، محمدرضا بهشتی، داوود دانش جعفری و مجتبی ثمره هاشمی به نمایندگی از مهدی کروبی، میرحسین موسوی، محسن رضایی و محمود احمدی‌نژادسخنرانی می ‌کنند. در پایان،  جلسه که به صورت رسمی در حال ضبط توسط دوربین‌های تلویزیونی است، به صورت غیررسمی ادامه پیدا می کند که متن کتاب حاوی روایتی از ادامه جلسه و گفتگوی خصوصی رهبر انقلاب با دیگر نمایندگان نامزدها از جمله خانم کروبی است.

علاوه بر آن روایاتی از حجت‌الاسلام پارسانیا، علی آقامحمدی، حجت‌اسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای،حجت‌الاسلام سید مهدی خاموشی،مصطفی غفاری، حسن رحیم‌پور ازغدی، حسین شهسواری درباره حوادث سال ۸۸ و حضور رهبری در بطن این حوادث منتشر شده است. 

روایت علی آقامحمدی از دیدار خصوصی پنج نفر از مسئولین باسابقه نظام با میرحسین موسوی و رسیدن به راه حلی مشترک با حجت‌الاسلام محتشمی‌پور و حجت‌الاسلام موسوی لاری است. طرحی که سرانجام با دخالت بعضی جریانات سیاسی ناکام باقی می‌ماند.

«فتنه تغلب» از سوی نهضت نرم‌افزاری وابسته به انتشارات انقلاب اسلامی با تیراژ ۲۰۰۰ نسخه به چاپ رسیده است و به زودی در کتابفروشی‌های کشور با قیمت ۳۲۰۰۰۰ ریال عرضه می‌شود.

ارسال نظرات
پر بیننده ها