خبرهای داغ:
کتاب «فرآیندهای مدیریت ادعا» به نویسندگی مرتضی آمری‌نیا درباره مباحث مرتبط با دعاوی و مدیریت تخصصی است که یکی از مهم‌ترین مولفه‌ها درمدیریت پروژه‌های ساخت است.
کد خبر: ۹۰۸۹۵۶۳
|
۲۲ دی ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۰

به گزارش خبرگزاری بسیج، مدیریت ادعا این امکان را فراهم می سازد تا  از بروز ادعا جلوگیری شود یا اگر در شرایطی ادعا به وجود آید، نحوه هدایت و راهبری صحیح آن را تشریح می‌کند.

باید این واقعیّت را قبول کرد که حتّی با وجود توافق مستمر بر تغییرات در قرارداد، اختلاف نظر میان ذی‌نفعان پروژه مکرراً رخ دهد و چنانچه طرفین قرارداد نتوانند به توافق برسند، اختلافات قـراردادی می‌تواند تأثیرات منفی بر پروژه بگذارد و موجب شکست آن شود. به همین منظور برای کاهش اختلافاتی که ممکن است رخ دهد، باید به مدیریت اختلافات توجه ویژه داشته باشند برخورداری از نگرشی تخصصی در این رابطه حائز اهمیّت فراوانی است.

پدیدۀ ادعــا و مدیریت آن در صنعت ساخت و ساز، لزوماً تلاشی منفی نیست. بلکه یک روند اجرایی برای رفتـــار با تغییرات و حـــل و فصل اختلافات است و دلیل پیدایش آن نیز پیچیده بودن محیط انجام فعالیّت‌های ساخت و ساز، که تا حدود زیادی شامل مؤلفه‌های غیر قابل پیش‌بینی است.

آنچه که در این کتاب به آن پرداخت شده است، تمرکز بر روش‌های طرح ادعا به‌عنوان موضوعی که سال‌ها به دلیل پیچیدگی، صنعت ساخت و ساز را تحت تأثیر خود قرارداده است. بلکه تلاش شده با در نظر گرفتن چارچوب‌های تعریف شده در الحاقیه‌های ساخت استاندارد PMBOK، چهار فرآیند اصلی در مدیریت ادعا که شامل شناسایی، پیشگیری، کمّی سازی و در نهایت توافق در دعاوی است، بومی سازی و در کنار مباحث تئوریک، به‌گونۀ اجرایی‌تری به این مهم پرداخته شود. تا به‌توان با شفافیت بیشتر، اخلاق حرفه‌ای در این زمینه را بهبود داد.

مخاطبان اصلی‏‌کتاب حاضر؛ مدیران پروژه، کارشناسان و مدیران بخش‌های قراردادی شرکت‌ها و سازمان‏‌ها هستند تا از محتوا و مطالب‏ آن در راستای ساماندهی و مدیریت ادعاهای قراردادی بهره برداری کنند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها