محمدعلی پورمختار حاشیه‌های مطرح شده درباره بودجه سازمان صداوسیما را تکذیب کرد و نقوی حسینی معتقد است که آنقدر نباید به یک خاطر انعکاس یک واقعیت، صداوسیما را تهدید به قطع بودجه کنیم.
کد خبر: ۹۰۸۹۸۱۳
|
۲۴ آذر ۱۳۹۷ - ۰۷:۱۵

به گزارش خبرگزاری بسیج،  چند مرتبه‌ای درباره بودجه سازمان صداوسیما حرف و حدیث‌هایی مطرح شده، حتی چند روز پیش برخی از رسانه‌ها به آمارهایی از وزارت امور اقتصاد و دارایی پرداختند که سازمان صداوسیما اعتباری برابر با هزار و 381 میلیارد تومان به صورت مستقیم از دولت دریافت کرده و حتی به این نکته اشاره کرده‌اند که رسانه‌ملی از محل آگهی‌ها درآمدی قابل توجه دارد و این پرداخت به صورت مستقیم از خزانه صورت گرفته است. پیگیری‌های خبرنگار خبرگزاری تسنیم به این جا رسیده که اولاً این حاشیه‌ها درباره بودجه صداوسیما کذب است و ثانیاً این مبالغ هنگفت تبلیغی که درآمد بالایی هم دارد این روزها کاهش پیدا کرده است. از طرفی هم چندی پیش درباره اسپانسرها و آگهی و تبلیغات صحبت کردیم برخی از مدیران گروه‌های شبکه‌ها یا تهیه‌کنندگان به این نکته اشاره کردند که پولی مستقیم به بازرگانی سازمان صداوسیما واریز نمی‌شود و به خزانه دولت می‌رود و به تدریج به رسانه‌ملی واگذار می‌شود.

تکذیب ارقام اعلام شده بودجه سازمان صداوسیما

محمدعلی پورمختار عضو کمیسیون قضایی مجلس درباره این حاشیه‌ها به خبرنگارخبرگزاری تسنیم   گفت: این حاشیه‌هایی که برخی از رسانه‌ها برای بودجه سازمان صداوسیما بوجود آورده‌اند و حتی رقمی بالغ بر هزار و 381 میلیارد تومان اعلام کرده‌اند، تکذیب می‌شود. چرا که با توجه به مسئولیت‌های مهمی که صداوسیما دارد باید مورد حمایت قرار بگیرد و همان بودجه دو هزارمیلیاردی هم در مجموع محقق نمی‌شود. حتی در خبرها آمده که در  لایحه بودجه 98 دولت، 30 درصد بودجه رسانه ملی کاهش داشته است.

وی اضافه کرد: این‌گونه موارد نشان می‌دهد که دستهایی در کار است که صداوسیما را تضعیف کند و اجازه ندهد رسالت سنگینی را که برای نشر اندیشه‌های انقلاب اسلامی و مقابله با تهاجم فرهنگی دارد، انجام دهد. ما در مجلس به این نکته توجه داریم و باید حتماً حمایت جدی از صداوسیما در تأمین بودجه مورد نیازش صورت بگیرد.

عضو کمیسیون قضایی مجلس در پایان خاطرنشان کرد: صداوسیما در مقابل شبکه‌های فارسی‌زبان و انگلیسی‌زبان که به فرهنگ ما هجوم آورده‌اند ایستاده است و بودجه‌هایی هم که به این سازمان داده می‌شود قابل مقایسه با بودجه شبکه‌های معاند با نظام نیست. برای مثال بودجه صداوسیما در مقابل BBC فارسی کمتر از نصف است و این شبکه تلویزیونی بیشتر از صداوسیمای یک کشور بودجه می‌گیرد.

پورمختار ضمن تاکید بر ضرورت شفاف‌سازی در خصوص دخل و خرج نهادهای مختلف کشور تأکید کرد: انتشار اخبار کذب درباره بودجه صداوسیما نشانه ضعف کسانی است که به نوعی در داخل هم متاسفانه نفوذ دارند و وقتی از عملکرد صداوسیما احساس خسارت می‌کنند دست به تبلیغات مسموم می‌زنند.

به لاریجانی گفتم در برابر بیانیه دولت  موضع‌گیری کند

سیدحسین نقوی‌حسینی عضو کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس با بیان اینکه رسانه ملی به تنهایی در برابر چند صد شبکه خارجی و رسانه‌های فعال مجازی و ماهواره‌ای ایستاده است به خبرنگار خبرگزاری تسنیم، اظهارداشت: صداوسیما یک دستگاه عادی نیست بلکه یک تکیه‌گاه برای منافع ملی کشور محسوب می‌شود و باید همه امکانات را برای تقویت آن به کار گرفت. در واقع باید صداوسیما را تقویت کنیم نه اینکه اعتباراتش تضعیف شود.

وی تصریح کرد: چرا تا صداوسیما می‌خواهد یک واقعیت را منعکس کند این همه هجمه علیه آن صورت می‌گیرد که بودجه‌اش را قطع می‌کنیم! اگر مردم واقعیت‌ها را از صداوسیما نبینند و نشنوند از BBC و صداهای بیگانه و کانال‌های عربستان می‌شوند.

نقوی حسینی با طرح این سوال که تضعیف صداوسیما به نفع چه رسانه‌هایی است؟، خاطرنشان کرد: حدود یک ماه قبل بیانیه‌ای توسط مرکز اطلاع‌رسانی دولت منتشر شد که از دیدن این بیانیه خجالت کشیدم و آن را برخورد ناجوانمردانه اعلام کردم و از آقای لاریجانی خواستم در برابر این بیانیه موضع‌گیری کند.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ضمن تاکید بر شفاف‌سازی بودجه سایر دستگاه‌ها تاکید کرد: باید صداوسیما را تقویت کنیم نه اینکه اعتباراتش را تضعیف کنیم و مجلس این کاهش اعتبارات را جبران کند.

بیشتر بخوانید

دولت متناسب انتظارات به صداوسیما اعتبار نمی‌دهد

حجت‌الاسلام احد آزادی‌خواه سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه اقداماتی که امروز در معاونت‌های مختلف سازمان صداوسیما، تنوع اخبار رسانه‌ملی خاصه در برون مرزی، قابل تحسین است، اظهارداشت: انتظارات و توقعات از رسانه‌ملی بالاست اما دولت متناسب با این انتظارات و حجم توانمندی صداوسیما اعتبار در اختیار  صداوسیما نگذاشته است.

وی تصریح کرد: با وجود اینکه ما در برنامه ششم توسعه هم در موضوع تخصیص اعتبار متناسب با انتظارات و توانمندی‌ها قانون مصوب کرده‌ایم  اما قانون در رابطه با صداوسیما رعایت نمی‌شود و این یک مشکل جدی است که باید ترمیم شود.

منابع تبلیغی صداوسیما به دلیل آسیب های اقتصادی کم شده است

مهرداد لاهوتی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس درباره بودجه صداوسیما به خبرنگار خبرگزاری تسنیم،‌ گفت: امسال باید به صداوسیما کمک بیشتری کنیم چراکه در سال‌های گذشته منابع تبلیغی زیادتر بود اما الان با توجه به موضوع تحریم‌ها و آسیب‌های اقتصادی درآمد این بخش کمتر شده است.

وی تصریح کرد: صداوسیمای ما با سایر کشورها تفاوت دارد در کشورهای دیگر رادیو و تلویزیون و رسانه‌ها خصوصی هستند و از هر جایی که بتوانند درآمد کسب می‌کنند و فلسفه تأسیس این رسانه‌ها اقتصادی است اما در کشور ما اینگونه نیست و صداوسیما رسالت دیگری دارد از این رو باید بودجه دولت در کنار آن باشد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه با بیان اینکه باید نگاه جامع‌تری به موضوع بودجه صداوسیما داشته باشیم، گفت:  امسال  باید دید بودجه صداوسیما چگونه است و سعی می‌کنیم ما هم در مجلس به این موضوع کمک کنیم.

ارسال نظرات