درس‌ها و عبرت‌ها!، دوگانگی در حرف و عمل!، پیش‌بینی رژیم صهیونیستی از چالش‌های آینده از عناوین نشریه اخبار و تحلیل‌ها شنبه ۲۴ آذر است.
کد خبر: ۹۰۸۹۹۸۰
|
۲۴ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۴

به گزارش سرویس بسیج پیشکسوتان خبرگزاری بسیج، درس‌ها و عبرت‌ها!، دوگانگی در حرف و عمل!، پیش‌بینی رژیم صهیونیستی از چالش‌های آینده  از عناوین نشریه اخبار و تحلیل‌ها شنبه ۲۴ آذر است.

▼ حرف روز

درس‌ها و عبرت‌ها!
دکتر ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان روز گذشته در کنگره حزب ندای ایرانیان بیان داشت، دوران قدر قدرتی در جهان تمام شده است، نباید همه نگاه‌مان را روی آمریکا متمرکز کنیم. وی این را هم اضافه کرد که خیال نکنیم هر اتفاقی در جهان یک سرش در آمریکاست؛ دنیا عوض شده و غرب مرکز عالم نیست.
این نگاه وزیر محترم امور خارجه هر چند دیرهنگام، اما قابل تحسین است. واقعیت آن است که رویکرد تئوریک دولت کنونی در عرصه سیاست خارجی از ابتدای شکل‌گیری بر مذاکره مستقیم با آمریکا علاوه بر ساز و کار ۵+۱ متمرکز شده بود. این رویکرد را آقای روحانی مدتی پیش از انتخابات سال ۹۲ این‌گونه توضیح داده بود که آمریکا کدخدای ده است و اروپا رعیت و برای حل مسئله هسته‌ای باید به سراغ کدخدا رفت. با این یادآوری، اظهارات دیروز دکتر ظریف اهمیت بیشتری می‌یابد؛ اما مشروط بر آنکه این اظهارات هم ناشی از تغییر در راهبردها، رویکردها و جهت‌گیری‌ها در عرصه سیاست خارجی باشد و هم آنکه تجربه‌ای درس‌آموز باشد به نحوی که در ادامه راه دولت و حرکت نظام به کار آید.
مصداق صحیح تجربه‌اندوزی نیز آن است که آنچه در این سال‌ها در عرصه پر کشاکش روابط بین‌الملل آموخته‌اند، به رهروان این راه بیاموزند؛ از اعتمادهایی که نباید به دشمن می‌کردند، از خوش‌بینی‌هایی که نسبتی با واقع‌بینی نداشت، از اشتباه در باور و معرفی آمریکا به منزله کدخدای جهان، از خطای طرح مشکلات و مسائل سیاسی داخلی نزد دشمن و بیگانه و از ده‌ها تجربه ریز و درشت دیگر که تعلیم آنها به سایر دیپلمات‌ها، دانشجویان و استادان علوم سیاسی و روابط بین‌الملل می‌تواند بخشی از هزینه‌های انجام شده در این حوزه را توجیه کند. اظهارات دیروز دکتر ظریف، دردی از دردهای وارده در چند سال اخیر بر کشور را درمان نمی‌کند، الا اینکه این عبرت‌ها به تجربه تبدیل شده و چراغ راه آینده شود. روایت رویدادهای گذشته اگر بدون تجربه‌اندوزی باشد، با خواندن رمان فرقی نمی‌کند. اندوختن تجربه، یعنی اینکه دکتر ظریف و دیگر تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران سیاست خارجی همین حالا که برخی کشورهای بدعهد به اقتدار منطقه‌ای و توان موشکی ایران چشم طمع دوخته‌اند، به تعبیر رهبر معظم انقلاب به دشمن پهلو ندهند و قاطعانه از مانده برگ‌‌های برنده کشور و مؤلفه‌های قدرت ملی جمهوری اسلامی با آگاهی و اقتدار دفاع کنند.

▼ گزارش روز                   

دوگانگی در حرف و عمل!
«‌برخی مقالاتی که در دنیا نوشتند گویی برای عدم توسعه ما ساخته شده است و الا این مقالات برای خودشان نیست، ما هم گاهی گرفتار یک‌سری مقاله شدیم و رفتیم پشت سر آن مقاله‌ها و ملت خودمان را به دردسر انداختیم؛ آنها هم خودشان هیچ مراعات نمی‌کنند؛ مگر آنها این مسئله و بحث‌های مربوط به گازهای گلخانه‌ای را که می‌گویند، خودشان مراعات می‌کنند.» این اظهارات آقای رئیس‌جمهور در هیئت دولت در حاشیه سخنانش در زمینه مشکل آب در کشور است؛ موضوعی که می‌توان آن را یکی از دقیق‌ترین اظهارات آقای روحانی دانست، اما نکته تأمل‌برانگیز این است که چطور می‌شود رئیس‌جمهور محترم به چنین دیدگاهی باور داشته باشد؛ ولی در عمل دولت برخلاف این رویکرد اقدام کند! چطور می‌شود دولت بر این باور باشد که بسیاری از این قراردادها و کنوانسیون‌های بین‌المللی برای عقب نگه داشتن جمهوری اسلامی ایران نوشته شده است؛ اما در پیوستن به این کنوانسیون‌ها و معاهدات پیشتاز و پیش‌قدم‌ باشد؛ برای نمونه در همین فقره معاهده آب و هوایی پاریس، سند مشارکت ملی مدنظر INDC ایران برای توافق پاریس در تاریخ ۲۰ آبان ۱۳۹۴ به تصویب هیئت دولت رسید و در تاریخ ۲۰ آذر ۱۳۹۴، در دبیرخانه کنوانسیون تغییر اقلیم سازمان ملل ثبت شد! موضوعی که می‌توان آن را در ماجرای پر مناقشه این روزها، یعنی الحاق به FATF هم صادق دانست! کنوانسیونی که عملاً برای مبارزه با تأمین مالی تروریست‌ها شکل گرفته است؛ اما اعضای آن از حامیان اصلی تروریسم و گروه تروریستی، همچون داعش، جبهه النصره، طالبان و... هستند! با منطق آقای روحانی FATF هم برای جلوگیری از گسترش و تقویت محور مقاومت و ضعیف نگه داشتن انقلاب اسلامی و ملت ایران است! حال راز این تفاوت نظریه و دیدگاه میان آنچه بیان می‌شود و آنچه برای آن در عمل تلاش می‌شود، موضوعی است که باید دولت درباره آن توضیح دهد!
 

▼ اخبار ویژه        

پیش‌بینی رژیم صهیونیستی از چالش‌های آینده
یک مرکز مطالعاتی رژیم صهیونیستی پیش‌بینی این رژیم از وقوع جنگ بزرگ در خاورمیانه در سال ۲۰۱۹ را مطرح کرد و نوشت: «اگر این جنگ انجام نشود، در سال ۲۰۲۵ جنگ بزرگ‌تری رخ می‌دهد... . جنگ گسترده در منطقه می‌تواند در نتیجه یک تنش غیر عمد ایجاد شود که از جمله آنها می‌توان به حمله رژیم صهیونیستی به لبنان یا سوریه اشاره کرد... .» این مرکز مطالعاتی صهیونیستی در این گزارش دو عنصر اساسی نسبت به تنش‌های موجود در منطقه را تلاش حزب‌الله و سوریه برای تولید موشک‌هایی با دقت بسیار بالا و همچنین تلاش‌های ایران برای تبدیل سوریه به پایگاه پرتاب موشک ضد رژیم صهیونیستی دانسته است.
 

هشدار کنگره درباره ضعف ارتش آمریکا
«کمیسیون استراتژی دفاع ملی» آمریکا با هشدار صریح درباره انحطاط چشمگیر قدرت نظامی این کشور اعلام کرده است، «ارتش آمریکا در نزاع بعدی‌اش ممکن است به طرز غیر قابل قبولی از تلفات بالا و خسارت‌های بزرگ و اساسی رنج ببرد... اگر ارتش آمریکا مجبور شود به طور همزمان در دو یا چند جبهه بجنگد، ایالات متحده به طور ویژه‌ای در معرض خطر مغلوب شدن قرار دارد. توانایی آمریکا برای دفاع از متحدان،‌ شرکا و منابع حیاتی خودش به طور فزاینده‌ای در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است. اگر ملت (کشور آمریکا) فوراً برای رفع این شرایط اقدام نکند؛ تبعات، وخیم و پایدار خواهد بود.»

▼ اخبار
۱ـ اصلاح‌طلبان همچنان به دنبال فرار از مسئولیت!
«علی تاجرنیا» از دستگیرشدگان فتنه ۸۸ در مصاحبه با روزنامه اصلاح‌طلب «اعتماد» با انکار سهم اصلاح‌طلبان در عملکرد دولت گفته است: «حضور اصلاح‌طلبان در دولت آقای روحانی کمرنگ شده و بخش عمده آن از سر ناچاری و نداری بوده است.» تاجرنیا در ادامه گفت: «مشکل اصلی روحانی دولت خودش است. روحانی باید خودش دست به تغییر بزند و کاری از جریان سیاسی اصلاح‌طلب که تاکنون همراه بوده برنمی‌آید؛ اما ظاهراً روحانی ترجیح می‌دهد با حلقه اولیه خود مشورت کند تا حامیانش که باعث رأی‌آوری او شدند. اگر اوضاع به همین شکل باقی بماند، روند همین‌گونه منفعلانه طی شود و بر سیاست‌های غلط اصرار شود، طبیعی است که بخشی از هم‌پیمانان روحانی زبان و ادبیات تندتری در نقد دولت پیدا کنند.» گفتنی است این اظهارات در حالی بیان می‌شود که اصلاح‌طلبان در سال گذشته فشار سنگینی به دولت وارد کردند و در آستانه تشکیل کابینه دوازدهم به صراحت اعلام کردند باید سهم‌شان را تمام و کمال از روحانی بگیرند و در آخر نیز چنین شد.
 

۲ـ نقشه جدید دشمن علیه ملت ایران
بر اساس گزارش‌های نیروهای امنیتی و اطلاعاتی، دشمنان ایران اسلامی پس از ناکامی در شکست ایران با حربه‌های نظامی، سیاسی، تحریم و...، اکنون به نفوذ، عملیات‌های ضد امنیتی و اقدامات ضد ایرانی در پوشش انجمن‌ها و فعالیت‌های اجتماعی رو آورده‌اند. در این راستا، توماس کاپلان، سرمایه‌گذار لابی صهیونیستی اتحاد علیه ایران هسته‌ای و تأسیس‌کننده مؤسسه محیط زیستی «پنترا» گفته است برای به زانو درآوردن ایران باید ابتدا یک راه غیر نظامی را در پیش گرفت؛ در این راستا وی از بهترین ابزاری که در اختیارش بوده استفاده کرده و با پشتیبانی از مؤسسه‌ای به ظاهر محیط زیستی به نام «میراث پارسیان» به جاسوسی از اماکن نظامی و حساس ایران پرداخته و اهداف دشمنان را دنبال کرده است. گفتنی است، شبکه جاسوسی متصل به موساد که اطلاعات سپاه در سال گذشته آن را کشف و منهدم کرد، از عوامل همین پروژه بودند.
 

۳ـ کنگره آمریکا و طرح تشدید تحریم ایران
نشریه «واشنگتن فری‌بیکن» به نقل از منابع آگاه از طرح گروهی از سناتورهای ضدایرانی آمریکا برای تشدید تحریم‌ها علیه نظام بانکی ایران خبر داده است. این نشریه به نقل از منابع مطلع نوشته است، هدف از این طرح که به رهبری «تد کروز» سناتور جمهوریخواه آمریکایی به سنا و مجلس نمایندگان ارائه شده و به رؤیت خبرنگار فری‌بیکن رسیده، همه بانک‌های ایرانی را حامی تروریسم و عامل پولشویی معرفی می‌کند و تحریم آنها را خواستار می‌شود. طرح پیشنهادی این نمایندگان، افزون بر نظام بانکی، نظام مالی و روش‌هایی مانند استفاده از ارزهای رمزنگاری شده (کریپتو کارنسی‌ها) برای دور زدن تحریم‌های آمریکا و ادامه تجارت میان ایران و اروپا را نیز هدف قرار می‌دهد. مقابله با تلاش ایران برای حفظ ارزش ریال هم یکی دیگر از اهداف این طرح عنوان شده است.
 

۴ـ در لبه تکنولوژی‌های موشکی، پهپاد و رادار قرار داریم
سردار حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه با بیان اینکه تحریم‌های دشمنان هیچ‌گاه برداشته نخواهد شد و باید آنها را بی‌خاصیت کنیم، گفت: همان‌گونه که در حوزه تسلیحاتی به ویژه در عرصه موشکی با وجود تحریم‌های شدید توانستیم با تلاش شبانه‌روزی تحریم‌ها را به فرصت مبدل و آنها را بی‌خاصیت کنیم، در حوزه‌های اقتصادی نیز باید با عمل تکلیف‌مدارانه و هدفمند به این مهم دست یابیم. وی اظهار داشت: به فضل الهی امروز در لبه تکنولوژی در عرصه‌های موشکی، پهپاد، رادار و... قرار داریم؛ این توانمندی‌ها با اخلاص و پشتکار جوانان غیور ایران اسلامی در سایه ایمان و اتکا به خدا به دست آمده است و امروز در حوزه موشکی دشمنان اراده‌ای ندارند و به مدد باور، توان و ظرفیت داخلی خودکفا هستیم که باید به دیگر حوزه‌ها نیز تعمیم یابد.

▼ اخبار کوتاه
◄ پایگاه آمریکایی «ان‌بی‌سی» در تحلیلی نوشت، سیاست‌های خصمانه کاخ سفید علیه تهران شکست‌ خورده و سه رکن و نیروی اساسی ترامپ برای مقابله با ایران، یعنی «عربستان» به دلیل جنگ یمن و قتل خاشقجی، «اسرائیل» (رژیم صهیونیستی‌) به دلیل ناکارآمدی نتانیاهو و قدرت روزافزون محور مقاومت و «حامیان داخلی سیاست‌های ترامپ» به دلیل شکست در انتخابات اخیر کنگره و عملکرد ضعیف ترامپ در آمریکا، در بدترین و بحرانی‌ترین شرایط قرار داشته و عملاً نمی‌توانند کمکی به سیاست‌های ضد ایرانی وی کنند. همچنین در بخشی از این تحلیل آمده است، اگر امروز ساکن تهران باشید، از شهروندان واشنگتن و ریاض نسبت به آینده دلگرم‌تر خواهید بود.
◄ جلسه ۸۱۵ شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست دکتر روحانی به صحنه اعتراض و انتقاد به رئیس‌جمهور تبدیل شد و برخی از اعضای برجسته این شورا به بی‌توجهی رئیس‌جمهور به قوانین و برنامه جامع شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره حوزه زنان اعتراض کردند. نکته تلخ ماجرا این است که دولت برای حوزه زنان و خانواده به منظور اجرای قوانین نهادهای خارجی و بین‌المللی، همچون یونسکو علاقه‌مند و پیشتاز بوده است. این در حالی است که برخی از این قوانین از اساس با مبانی اسلامی و جمهوری اسلامی در تضاد است و معلوم نیست دولت چرا به برنامه بومی شورای عالی انقلاب فرهنگی که منطبق با فرهنگ ایرانی و اسلامی تدوین شده، بی‌میل است؟
◄ «الکساندر بیووایس چیوا» از سخنگویان جلیقه‌ زردها گفت: دخالت هر گونه دولتی را در اعتراضات اخیر فرانسه رد می‌کنیم. البته باید بگویم در این راه از برخی جنبش‌ها الهام گرفته‌ایم. برای نمونه، از انقلاب ۱۹۷۹ (انقلاب اسلامی ایران) که علیه استبداد و برای رسیدن به دموکراسی بود، الهام گرفته‌ایم؛ ولی این را که یک کشور خارجی در حال مدیریت این جریان است، کاملاً تکذیب می‌کنیم. وی در ادامه افزود: جلیقه‌ زردها صدای واقعی و فروخورده مردم فرانسه هستند و ۷۴ درصد مردم از این جنبش حمایت می‌کنند.
◄ روزنامه ترکیه‌ای «ینی شفق» یادداشتی به قلم «ابراهیم کاراگول» سردبیر این روزنامه نوشت: عربستان و امارات همراه با اسرائیل(رژیم صهیونیستی) آشکارا علیه ترکیه اعلان جنگ کرده‌اند؛ جنگی که «محمدبن‌سلمان» ولی‌عهد سعودی و «محمدبن‌زائد» ولی‌عهد امارات عربی متحده علیه ترکیه به راه ‌انداخته‌اند، به قتل جمال خاشقجی محدود نیست و از مسئله سوریه آغاز شده و ما شاهد یک جبهه عربی‌ـ عربی علیه ترکیه هستیم.

منبع: سایت بصیرت

ارسال نظرات