جامعه حقوقی به عنوان بخش مهمی از بدنه ی این نظامِ مستحکم و مقاوم، نقش و جایگاهی ویژه در این ایستادگی دارد. لذا با توجه به رسالت جامعه حقوقی کشور که وظیفه خود را در ارتقای کارآمدیِ ساختارها، سنگین تر از دیگران بر دوش خود احساس می کند،
کد خبر: ۹۰۹۰۱۹۰
|
۲۵ آذر ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۶

به گزارش سرویس بسیج حقوقدانان خبرگزاری بسیج، جامعه حقوقی به عنوان بخش مهمی از بدنه ی این نظامِ مستحکم و مقاوم، نقش و جایگاهی ویژه در این ایستادگی دارد.  لذا با توجه به رسالت جامعه حقوقی کشور که وظیفه خود را در ارتقای کارآمدیِ ساختارها و نهادهای جمهوری اسلامی، سنگین تر از دیگران بر دوش خود احساس می کند، خطاب به مسئولین نهاد ها و قوای سه گانه ذیلا مواردی را اعلام می دارد:

 بسم الله الرحمن الرحیم

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ‌ آمَنُوا کُونُوا قَوَّامِينَ‌ لِلَّهِ‌ شُهَدَاءَ بِالْقِسْطِ، وَ لاَ يَجْرِمَنَّکُمْ‌ شَنَآنُ‌ قَوْمٍ‌ عَلَى‌ أَلاَّ تَعْدِلُوا،  اعْدِلُوا هُوَ أَقْرَبُ‌ لِلتَّقْوَى،‌ وَ اتَّقُوا اللَّهَ‌ إِنَ‌ اللَّهَ‌ خَبِيرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ‌.

ای کسانی که ایمان آورده اید در حالیکه گواه بر عدل و داد هستید همواره برای خدا قیام کنید. و مبادا درگیری های حزبی، شما را بر آن دارد که عدالت نورزید. عدالت ورزید که آن به تقوا نزدیک تر است. و از خدا بترسید که خدا به آنچه انجام می دهید آگاه است.(سوره مبارکه مائده/آیه8)

 

انقلاب اسلامی ایران در حالی دهه چهارم خود را از پشت سر می گذراند که پنجه های حِقد و کینه دشمن و جنگ تمام عیار استکبار و ایادی آن، علیه انقلاب اسلامی ایران و محور های مقاومت جهان به دلیل پیشرفت و توفیقات روز افزون ایران اسلامی، به وضوحی هرچه تمام تر از پیش قابل مشاهده است. در این جنگ تمام عیار، دشمن از هر آنچه در توان دارد بهره می گیرد تا از رهگذر فشار های اقتصادی و سیاسی و تهدید های نظامی بتواند این سد عظیم و مستحکم مقابل خود را که مانع از رسیدن به آرزوهای پست و استثمار گرایانه خود در جهان است شکست دهد.

جامعه حقوقی به عنوان بخش مهمی از بدنه ی این نظامِ مستحکم و مقاوم، نقش و جایگاهی ویژه در این ایستادگی دارد.  لذا با توجه به رسالت جامعه حقوقی کشور که وظیفه خود را در ارتقای کارآمدیِ ساختارها و نهادهای جمهوری اسلامی، سنگین تر از دیگران بر دوش خود احساس می کند، خطاب به مسئولین نهاد ها و قوای سه گانه ذیلا مواردی را اعلام می دارد:

 

  • مبارزه با مفاسد اقتصادی

با توجه به برآورد دشمن به شکست در نبرد نظامی احتمالی با ایران، و برنامه ریزی در عرصه تحریم های اقتصادی با هدف ایجاد اختلال در اقتصاد داخل کشور، و اینکه فرماندهی کل قوا حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای در تاریخ اردیبهشت سال 96 گوشزد فرمودند: «هدفِ میان مدت دشمن مسئله اقتصاد و معیشت مردم است»، اهتمام و جدیت مسئولین نهاد ها و قوای سه گانه در امر مبارزه با مفاسد اقتصادی می بایست بیش از پیش، سرلوحه کار و مورد تمرکز قرار بگیرد. چراکه امروز مسئله‌ی اقتصاد، یک مسئله‌ی اساسی در کشور است. فساد بخش کوچکی است اما کمِ آن نیز زیاد است و باید مقابله شود. برخورد قاطع و روشن و بدون مصلحت اندیشی های حزبی و گروهی، با خلاف کاران و قانون شکنان و کسانی که معیشت مردم را بازیچه ای برای رسیدن به آمال و آرزو های اقتصادی خود دانسته اند، یکی از وظایف مهم مسئولینِ نهاد ها و قوای سه گانه است که می بایست از طریق رصد های اطلاعاتی دقیق و اقدام قاطع، قبل از به سر انجام رسیدن آسیب های آن، و مجازات بدون ملاحظه، با جدیت در دستور کار قرار گیرد. دولت می بایست با به کارگیری نیرو های جوان، پرانگیزه، زرنگ و مومن و انقلابی در مدیریت های کلان و نه فقط در مدیریت های خُرد، از بُروز فساد هایی که رخ می دهد جلوگیری نماید. دولت می تواند و باید تلاش کند جلوی فساد را قبل از اینکه به وقوع بپیوندد و نیاز به ورود قوه قضاییه باشد ببندد، مانند قضیه ارز و سکه که می بایست در دروازه از قبل بسته می شد تا منجر به فساد نشود. این، نیازمند نظارت دقیق و صحیح بر عملکرد دستگاه های اجرایی دولت است. قوه مقننه می بایست ضمن نظارت بر اجرای صحیح قوانین وضع شده در امر مبارزه با مفاسد اقتصادی با وضع قوانینی که از انگیزه های درونی فساد پیشگیری می کند با جدیت بپردازد. اگر چه قُوای مجریه و مقننه نقش بسزایی در مبارزه با فساد اقتصادی دارند اما قوه قضائیه نیز می بایست از طریق ایجاد امنیت فضای اقتصادی و برخورد با اخلال گران در نظام اقتصادی و نیز با مختل‌کننده‌ی امنیّت به صورت قاطع عمل کرده وعرصه را بر جریان ها و عناصر ضد اسلام و مردم تنگ کند، تا فضای کسب‌وکار مردم، فضای زندگی و مَعیشت مردم،  به فضای امنی مبدل گردد.

 

  • رسیدگی به مشکلات معیشتی مردم

پیام نوروزی مقام معظم رهبری که در ابتدای سال 1397 فرمودند «همه باید سخت کارکنند» نشان دهنده این است که مسئولین کشور و در رأس آن قوای سه گانه هرکدام برحسب کارویژه های خود باید در این جنگ اقتصادیِ همه جانبه ی دشمن علیه ملت، در جهت رفع مشکلات معیشتی مردم به صورت شبانه روزی و سخت فعالیت کنند. مسئولین کشور باید با عمق جان به این نکته برسند که مشکلات کشور در داخل حل می شود و نگاه ها نباید معطوف به خارج باشد. چرا که اگر تولید ملی و داخلی شتاب گیرد و از توان جوانان، این سرمایه های ملی، به خوبی استفاده شود، بسیاری از مشکلات حل خواهد شد. اتفاقات چند سال اخیر تجربه ماندگاری شد که اِتِکا به کشورهای خارجی و آمریکا، دردی از درد های کشور را سامان نمی بخشد. تمرکز بر اقتصاد مقاومتی راه حل مشکلات درونی است. احیای ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال و حمایت از کالای ایرانی، برخورد قاطع با اخلال گران ارز و بازار و اربابان آنها، تثبیت نرخ ارز، استفاده از نقدینگی در دست مردم و ایجاد بنگاه های تعاونی و خصوصی، تعلیم و آموزش راهکار های تولید به جوانان، حمایت از تولید داخلی، حذف دلالی ها و واسطه گری ها، جلوگیری از ورود کالا های غیر ضروری، مبارزه ی محکم با قاچاق کالا و آتش زدن کالای قاچاق در مقابل وارد کننده آن و... اموری است که دولت باید در رابطه با آنها خط مشی و برنامه روشن پیش گرفته و نتیجه آن را به ملت ارائه نماید. دشمن در صدد آن است تا در این جنگ اقتصادی و رسانه ای، فضای عمومی مردم را دچار اضطراب نماید و زندگی را بر آنان سخت کند. ارائه نتایج ملموس و عملکرد شورای عالی هماهنگی اقتصادی به مردم، یک ضرورت قابل توجه است. و در حال حاضر که از طرف مقام معظم رهبری به طور بی سابقه ای، بیشترین اختیارات به رئیس جمهور و دولت داده شده؛ دولت باید بتواند با تلاش و جدیت از این فرصت طلایی استفاده نماید و اوضاع اقتصادی و معیشت مردم را سامان دهد.

 

  • CFT و امنیت کشور

CFT  به عنوان معاهده ای که می تواند اطلاعات پر اهمیت کشور را به صورت داوطلبانه در اختیار بیگانگان و دشمنان قدیمی این کشور قرار دهد و کشور را دچار اختلالات قابل پیش بینی در بعد داخلی و بین المللی نماید، مجلس و شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلت نظام را در معرض امتحانی آشکار قرار داده است. این لایحه که پس ازتصویب مجلس، توسط شورای نگهبان، دارای مغایرت هایی با شرع اسلام و قانون اساسی تشخیص داده شده، نمی تواند از تحریم بانکی، به دلیل بهانه جویی های واهی و بی مرزِ دشمن جلوگیری نماید. این که نظام سلطه هیچ وقت دستش از بهانه خالی نیست، حقیقتی است که تجربه نزدیک به چهار دهه ملت ایران و جمهوری اسلامی تایید کننده آن است و وزیر محترم امور خارجه نیز با قاطعیت به آن اشاره کردند که «نمی توانیم تضمین دهیم که با پیوستن به این کنوانسیون مشکلات ما مرتفع شود». در مقابل، گروهFATF  نیز هیچ تضمینی نداده است که اگر ایران این کنوانسیون را تصویب نماید، کشور را از لیست کشورهای بیانیه عمومی (لیست سیاه) خارج خواهد نمود. از طرف دیگر، حتی اگر نام ایران از لیست سیاه FATF نیز حذف شود، با وجود تحریم های ثانویه ی آمریکا، همکاری بین الملی بانکی صورت نمی‌گیرد و تصویب الحاق به این کنوانسیون دردی از ملت نمی کاهد، بلکه برعکس، تهدیدهای امنیتی زیادی را متوجه کشور می سازد. در این میان، عده ای به تصور اینکه قرار دادن حق شرط می تواند از ضرر های احتمالی پیوستن به کنوانسیون CFT جلوگیری نماید از موافقان سرسخت تصویب این لایحه هستند، درحالی که حق شرط ابزاری ناکارامد برای مقابله با خسارات الحاق ایران به کنوانسیون  CFTاست. چرا که حق شرط، اولا تنها در صورتی قابل اعمال خواهد بود که بر طبق بند ۳ ماده ۱۹ کنوانسیون ۱۹۶۹ وین که به قانون اساسی حقوق معاهدات شهرت دارد، مغایر با اهداف کنوانسیون‌ و مواجه با اعتراض دیگر کشورها نیز نباشد. به علاوه اینکه متن کنوانسیون خود ذکر کرده است که فقط برای ماده 24 این کنوانسیون می‌توان حق شرط قائل شد نه مواد دیگر آن همچون تعریف تروریسم و مصادیق آن. موید این امر آن است که کشور هلند، یکی از اعضای فعال در این کنوانسیون صراحتاً اعلام نمود که هر کشوری بخواهد در این کنوانسیون عضو شود و بخواهد چنین شرطی (پیرامون تعریف تروریسم و مصادیق آن) بگذارد ما با آن مخالف هستیم». کنوانسیون CFT  تعریفی از تروریسم نکرده تا هرگونه بخواهد تفسیر نماید و بنابر این FATF می تواند به راحتی به دلیل نقض ماده 19 کنوانسیون بین‌المللی حقوق معاهدات ایران را به لیست سیاه برگرداند. که نظیر این اتفاق برای کشور مصر نیز اتفاق افتاده است. به نظر می‌رسد این حق شرط فقط به صورت یک مسکن برای آرامش‌دهی به منتقدان و ایجاد زمینه برای تصویب این لایحه است و در عمل هیچ گاه مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.

در مجموع باید گفت که ما نباید خود را درگیر معاهداتی که نمی دانیم چه می شود یا بعضا می دانیم مشکلاتی دارد نماییم. به فرموده رهبر معظم انقلاب، مجلس ما مجلس رشیدی است و می تواند خود در این رابطه قانون تصویب نماید. لذا انتظار می‌رود قوه مقننه و شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام، با ایمان و انگیزه انقلابی، گرفتار تحلیل‌های غلط پیرامون حق شرط نشوند و با توجه به مخاطرات امنیتی فراوان الحاق ایران به کنوانسیون CFT، از تصویب این لایحه خطرناک خودداری کنند.

 

  • FATF و تحریم ها

باید توجه کنیم که مسلمانان قرن هاست مورد ظلم و نابرابری قرار دارند و ما باید با تأسی به مولایمان امام حسین علیه السلام در کربلا، در مقابله با ظلم و تحریم، قاطعانه عمل کنیم تا انقلاب اسلامی را به سر منزل مقصودِ ظهور حضرت ولی عصر عج الله تعالی فرجه برسانیم. باید توجه کنیم که علت تمامی تحریم های ظالمانه علیه ملت ایران، تضاد ماهیت و ذات استکباری دشمن با ماهیت انقلاب و نظام اسلامی است. لذا ملت ایران تا این منش و تفکر را کنار نگذارد تحریم ها به قوت خود باقی خوهد ماند. لذا تعهد به اجرای توصیه های گروه FATF که مستلزم ارائه گزارش درخصوص اطلاعات و تبادلات مالی کشور است کافی نخواهد بود و دشمن بهانه واهی خود را دوباره از سر خواهد گرفت و تحریم ها ادامه خواهد یافت. از سوی دیگر با انجام توصیه های FATF هیچ الزامی برای حذف کشور از لیست مناطق پر خطر و غیر همکار یا همان لیست سیاه نخواهد بود. واقعیت آن است که با انجام توصیه های FATF یعنی دادن نقد درقبال نسیه، کشور در همان چاهی خواهد افتاد که در برجام گرفتار آن شد. از سوی دیگر در اثر اجرای توصیه های این گروه مالی، امکان تحریم های هوشمندانه تر به دلیل آگاهی از اطلاعات بانکی و غیر بانکی درون کشور برای آنها فراهم می شود. همچنین امکان سوء استفاده از اطلاعات مانند فروش یا افشاء آن نیز محتمل است. توصیه های FATF تنها به سیستم بانکی محدود نمی گردد، بلکه نهاد های نظامی و قضایی مستقل از دولت را نیز شامل می گردد. توصیه شماره 31 این نهاد که به بهانه انجام تحقیقات در باره پولشویی و تامین مالی تروریسم خواستار انجام عملیات مخفیانه، شنود، وارسی مکاتبات و دسترسی به سیستم های رایانه ای بدون اطلاع افراد و ارائه نتایج به صورت کنترل شده است علاوه بر مخالفت با شرع و قانون اساسی، موجب نقض استقلال و امنیت کشور است. اصولا انجام توصیه های FATF  مارا به ذلت قبل از انقلاب اسلامی باز خواهد گرداند. چراکه ملت ایران انقلاب کرد تا استقلال خود را حفظ کند و در قبال یاری مستضعفین و قیام علیه مستکبرین به کسی غیر خداوند متعال پاسخگو نباشد. حال اگر قرار بود برای تراکنش های مالی خود نیز به اسرائیل و عربستان که ناظران بر FATF هستند پاسخگو باشیم که دیگر نیازی به انقلاب اسلامی نبود. نکته قابل توجه در رابطه با FATF که از مکاتبات منتشر شده میان دولت ایران و FATF متوجه می شویم این است که این بار همچون برجام با یک برنامه اقدام جدید یا همان Action Plan جدید مواجه هستیم. در این برنامه اقدام،ایران متعهد می شود تا ژوئن2018 قطعنامه های 1267 و بعد از آن را اجرا نماید. چرا جمهوری اسلامی ایران از تاریخ توافق، ملزم شود قطعنامه هایی را بپذیرد و اجرا کند که از مواد و محتوای آنها اطلاعی ندارد و ممکن است با شرع و قانون اساسی و امنیت ملی مطابقت نداشته باشد؟ پذیرفتن قطعنامه های مجهول که ممکن است موجب نفوذ و سلطه بیگانگان شود خلاف اصول متعدد از جمله اصل 153 قانون اساسی است. لذا ما 400 نفر از حقوقدانان بسیجی با صراحت کامل، به دستگاه های اجرایی و تقنینی نسبت به عواقب کار هشدار می دهیم و آنها را از پیوستن به FATF و پذیرش توصیه های آنها  برحذر می داریم.

 

  • حقوق بشر

نقض و پایمال کردن حقوق بشر در دنیا توسط برخی کشور ها همچون آمریکا،  عربستان و رژیم جنایت کار صهیونیستی که عیان و در منظر سازمان های بین الملی در حال رخ دادن است می بایست توسط سازمان ها ومراجع بین المللی محکوم و متوقف شود. سکوت سازمان ها، دستگاه ها و کشورهای مدعی حقوق بشر در قبالِ شیوع بیماری های واگیردار، کمبود مواد غذایی و بمباران مردم مظلوم یمن، کشتار و نسل کشی مسلمانان مظلوم میانمار، کشتار فجیح شیعیان نیجریه، کشتار مردم مظلوم غزه در فلسطین اشغالی، ایجاد و تقویت نیروهای تروریستی همچون داعش و القاعده در عراق و سوریه افغانستان، حادثه تروریستی اهواز، جداکردن کودکان از مادرانشان، نقض حقوق شهروندی سیاه پوستان و غلبه نژاد پرستی توسط پلیس و کشتار فرقه داوودیان در آمریکا، کشتار وسیع مردم آفریقا و هند توسط فرانسه و انگلیس، و غیره نشان از خود به خواب زنیِ عمیقِ دستگاه های بین المللی است. کجایند سازمان های بین المللی تا از حقوق مردم مظلوم یمن که چندین سال است زیر رگبار بمب های عربستان سعودی تلفات می دهند دفاع کند. مسامحه در مسئله ترور فجیع جمال خاشقجی و ترکی بن عبد العزیز، دو روزنامه نگار منتقد رژیم آل سعود نشان گر رسوایی بین المللی کشور هایی است که مدعی حقوق بشر در دنیا هستند. در مسئله حقوق بشر و لگد مال شدن ارزش های انسانی این ما هستیم که از رژیم های ظالم دنیا طلبکاریم، نه آنها. لذا قوه قضاییه باید این مسائل را از طریق ستاد حقوق بشر خود  به قدرت و به طور تهاجمی مطالبه و پیگیری نماید.

 

  • استکبار ستیزی

امروز نظام اسلامی با تمام قدرت در مقابل هجمه های دشمنان اسلام و قرآن ایستاده است. این دستاوَرد نظام اسلامی است که با ایستادگی خود، نظام ظالمانه و غیر عادلانه و مبتنیِ بر ظلم و زور و تزویر و مانند اینها را به چالش کشید و اگر نظام اسلامی با عدم ایستادگی در قبال نظم منحطّ جهانی هویّت خودش را از دست دهد، شکست خواهد خورد. اما به رغم حیله ها و خواب های دشمن، به حکم آیه شریفه «اشداء علی الکفار»، ملت ایران همواره در راه استکبار ستیزی و یاری مظلومان و قیام علیه مستکبران ثابت قدم بوده و هست و در مقابل زورگویی های آمریکا و بقیّه‌ی زورگوهای عالم که مصداق اَتَمِّ استکبار هستند خواهد ایستاد. چراکه تا شرک و کفر هست ،‌مبارزه هست و تا مبارزه هست ، ما هستیم.

لذا در شرایطی که در آستانه شانزدهم آذر، روز استکبار ستیزی قرار داریم، باید همچون 40 سال گذشته با عزم راسخ در مقابل آمریکا و استکبار ایستاد. 16آذری که لاله‌های وطن در دفاع از استقلال و مقابله با استعمار در خون غلطیدند. 16 آذر برای همیشه یادآور حق‌طلبی مردمی است که با تأسی به سالار شهیدان، مرگ عزتمندانه را بر زندگی ذلیلانه ترجیح می‌دهد و در راه مبارزه با استکبار و دنیاپرستان از نثار خون پاک خویش دریغ ندارد. و حال در آستانه این روز بزرگ و ماندگار، جوانان انقلابی بعنوان فرزندان این انقلاب محکم‌تر اَز هر زمان دیگری بر سر آرمانِ استکبار ستیزی و مبارزه با مظاهر داخلی آن مانند اشرافیت و تبعیض و ... که مطلوب دشمن است ایستاده اند و ذره‌ای از مطالبه و پیگیری آرمان‌های انقلاب کوتاه نخواهند آمد و آمادگی تمام و کمال خود را برای تحقق این آرمان‌ها اعلام می دارند.

و لازم است مسئولان و خواص به هوش باشند تا از ملت عقب نیفتند و با قدرت در مقابل زیاده خواهی های استکبار، همپای ملت و جبهه مقاومت در منطقه، ایستادگی کنند و نگاه خود را به درون معطوف دارند. و بدانند که با پیمان بستن با استکبار و اطاعت از برنامه ها و توصیه های آنان همچون FATF ، از پیروزی دور گشته و به عقب برخواهند گشت و زیان خواهند دید. این هشدار قران کریم به ما مسلمان هاست  که: «یا ایها الذین آمنوا ان تطیعوا الذین کفروا یردوکم علی اعقابکم فتنقلبوا خاسرین». «ای کسانی که ایمان آورده اید اگر از کسانی که کفر می ورزند اطاعت کنید آنها شما را به گذشته تان برخواهند گرداند و خسران زده خواهید شد» ( سوره مبارکه آل عمران/ آیه 149).

و اکنون که در آستانه ورود به دهه پنجم انقلاب اسلامی هستیم، مسئولان با بهره گیری از تجارب و دستاورد های عظیم 40 ساله، با تلاش و کارآمدی و تدبیر درست و سعی شبانه روزی، برای تحقق بیشتر آرمان های انقلاب اسلامی حرکت کنند. و حضور هوشیارانه و آمادگی در صحنه حماسه را از یاد نبرند که ان نصر الله قریب. چرا که ولی امر مسلمین حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای این نوید را بشارت دادند که آمریکا این شیطان بزرگ و مصداق اتم استکبار، در حال افول و محکوم به زوال از صحنه قدرت جهانی است. وعده قطعی خدا که «و لینصرن الله من ینصره» ان شاء الله محقق خواهد شد. و آینده از آن متقین است.

 

                                                

                                                                     سازمان بسیج حقوق دانان کشور

ارسال نظرات