قرارگاه پیشرفت و آبادانی کردستان در گام اول در ۸ دهستان شهرستان‌های سروآباد و بیجار فعالیت نموده و طبق برنامه‌های اعلامی در سال‌های آینده در تمامی شهرستان‌های استان فعال خواهد شد.
کد خبر: ۹۰۹۰۲۵۰
|
۲۵ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۴
 به گزارش خبرگزاری بسیج از کردستان، انقلاب اسلامی تا این مرحله با تکیه بر پشتوانه مستحکم نظام اندیشه‌ای اسلام ناب و عمل به هنگام با توجه به مقتضیات زمان توانسته است تجربیات موفقی را در حوزه‌های مختلف اجتماعی، سیاسی و فرهنگی به منصه ظهور برساند.

اگرچه در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی و پس از تشکیل جهاد سازندگی اقدامات قابل توجهی در روستا‌ها انجام گرفت و پس از آن نهاد‌ها و وزارت خانه‌های متولی هر کدام بر اساس اختیارات و وظایف خود سعی در بهبود وضعیت زیر ساختی روستا‌ها داشته اند، اما در حوزه‌ی اقتصادی علی رغم گسترش عمران و آبادانی ملی که داشته ایم، هنوز نتوانسته ایم به اهداف مورد نظر که مهم‌ترین آن پیشرفت و عدالت اقتصادی همه جانبه است برسیم.

رهبر معظم انقلاب در چند سال اخیر در جلسات متعدد تاکید بسیار ویژه‌ای روی بحث محرومیت زدایی داشته اند، به همین دلیل بیشتر دستگاه‌های فرا حکومتی روی این امر تمرکز داشته اند. اما هر دستگاه در انجام محرومیت زدایی یک روش خاص خود را پیش گرفته است. بعنوان مثال بنیاد مستضعفان در شهرستان قلعه گنج (کرمان) و بنیاد برکت در شهرستان راور (کرمان) با استفاده از متدولوژی مورد نظر خود و با همکاری مراکز علمی و فنی مشخص پیش رفته اند.

در همین راستا قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه با هدف آبادانی ۱۰۰۰ دهستان در کشور در تمامی عرصه‌های مورد نیاز جهت پیشرفت و آبادانی مناطق روستایی کشور تشکیل گردید.

این قرارگاه با فرماندهی سردار محمد حسین رجبی (فرمانده سپاه بیت المقدس کردستان) و کارگروه‌های تخصصی در زمینه‌های عمران و زیرساخت، فرهنگی و اجتماعی، بهداشت و سلامت، تعلیم و تربیت، اشتغال و معیشت فعالیت می‌کند.
سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی از طرف مقام معظم رهبری دارای ۲۴ بند است که ۱۷ مورد آن مستقیم در این پروژه آورده شده است.

در این طرح علاوه بر قرارگاه محرومیت زدایی سپاه، دستگاه‌های دولتی نیز مشارکت می‌کنند.

در پیاده سازی طرح چندین نکته حائز اهمیت در نظر گرفته شد:

اصل اول و مهم در اجرای طرح، مشارکتی بودن آن است به این معنا که با اجرای برنامه‌های فرهنگی و آموزشی مناسب حداکثر جلب مشارکت از جانب مردم منطقه در نظر گرفته شده است. (مردم در این طرح هم وسیله، هم هدف می‌باشند)
تمرکز طرح بر منابع انسانی خواهد بود. به این معنی که محرومیت زدایی منتج به رشد افرادی که در منطقه ساکن هستند باشد، انجام کار‌های زیرساختی، احداث باغات و توسعه کشاورزی و. بدون رشد نیروی انسانی که در این مناطق سکونت دارند باعث ایجاد پیشرفت و آبادانی پایدار نخواهد شد.

طراحی بر مبنای اصول اقتصاد مقاومتی می‌باشد. اولین اصل سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری یعنی مدیریت زنجیره تولید، توزیع و مصرف می‌باشد. تمرکز دستگاه‌ها تاکنون روی بخش تولید بوده است. این اقدام بدون توجه مناسب به سایر بخش‌ها مخصوصا توزیع بوده است. به عنوان نمونه نتیجه تحقیقات کارشناسان طرح در مورد محصولات باغی، به علت عدم اقدام و عمل مناسب در بخش توزیع و فروش سهم تولید کننده کمترین جزء این بخش است. در این طرح این زنجیره تولید توزیع و فروش کاملا بر مبنای مفاهیم و قواعد اسلامی در نظر گرفته شده است.

پرهیز از تصدی گری در اجرا و مدیریت محله محور: که از ارکان مهم الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت است.

تمرکز بعدی در این رکن بحث خانواده است. رهبر انقلاب می‌فرمایند سلول بنیادین جامعه اسلامی خانواده است؛ لذا تمرکز در این طرح روی خانواده و سبک زندگی خواهد بود.

طرح‌ها و برنامه‌ها پس از بررسی‌های بسیار دقیق و ریزبینانه میدانی مناطق، برگزاری جلسات متعدد با ادرات دولتی، اساتید دانشگاه‌های استان و حضور در میان مردم و پس از شناسایی ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های این مناطق ارائه شده اند.

در تمامی برنامه‌ها اصول و اهداف مطرح شده در نظر گرفته شده اند.

برنامه اجرایی شهرستان ها:

در برنامه ریزی برای شهرستان‌ها ابتدا تمامی ظرفیت‌های موجود در نظر گرفته شده است، چون پایه اصلی طرح بر مبنای تقویت نقاط قوت مناطق و ظرفیت‌های موجود می‌باشد. مقام معظم رهبری در سفر به استان کردستان دو ویژگی مهم این استان را "۱- جوانان و ۲- فرهنگ غنی بومی کردستان" عنوان کردند. در این طرح این ویژگی‌ها در نظر گرفته شده است، به عنوان مثال برگزاری جشنواره‌های ادبی و فرهنگی و ورزشی در مناطق طرح جهت تقویت روحیه فرهنگی، جهادی و نشاط جوانان و همچنین شناساندن این استان در سطح کشور برگزار خواهد شد.

برای مناطق تحت پوشش قرارگاه پیشرفت و آبادانی جهت جلب اعتماد و مشارکت مردم، در ابتدا نیاز‌های زیرساختی و عمرانی روستا‌ها شامل ترمیم راه‌های روستایی، لوله کشی آب و فاضلاب، احداث و ترمیم مسکن محرومین و نیازمندان، ترمیم محیط کالبدی روستا (البته بدون دستکاری معماری سنتی روستایی و تبدیل آن به یک محیط بدون جذبه) به صورت عام المنفعه اجرا می‌شود.

در حین اقدامات عمرانی در روستا‌ها سایر کارگروه‌ها نیز اقدام به اجرای برنامه‌های خود می‌کنند. به عنوان مثال کارگروه تعلیم و تربیت با برگزاری و اجرای برنامه‌های ترویجی و آموزشی با هدف تقویت سطح علمی و تربیتی دانش آموزان و ارتقاء توان آموزشی معلمان در راستای دستیابی به سیاست‌های قرارگاه عمل می‌کند. کارگروه‌های فرهنگی اجتماعی و بهداشت و سلامت نیز در راستای ترویج و احیاء آداب و سنن و فرهنگ اسلامی- ایرانی فعالیت می‌کنند.

اما مهمترین و محوری‌ترین حوزه پیشرفت و آبادانی روستایی که در سال‌های قبل مغفول مانده است توانمندسازی اقتصادی روستاییان و ایجاد اشتغال پایدار می‌باشد که با محوریت کارگروه اشتغال و معیشت اجرا می‌شود. در این بخش روستاییان شاغل در شبکه‌های روستایی مربوط به رسته‌های شغلی موجود تقسیم و طبق برنامه‌های مدون با تشکیل کلاس‌ها و دوره‌های آموزشی تئوری و عملی، بازدید‌های سطح استانی و ملی از مشاغل مشابه نمونه، برگزاری نمایشگاه‌ها و فروشگاه‌های عرضه محصولات، بازار رسانی محصولات در سطح ملی، ارتقا مهارت و... توانمند شده و در نتیجه نرخ پایداری اشتغال موجود در روستا‌ها افزایش می‌یابد.

قرارگاه پیشرفت و آبادانی کردستان در گام اول در ۸ دهستان شهرستان‌های سروآباد و بیجار فعالیت نموده و طبق برنامه‌های اعلامی در سال‌های آینده در تمامی شهرستان‌های استان فعال خواهد شد.
 
انتهای پیام/7727
ارسال نظرات