امروزه کسب و کار‌های خرد نه تنها در کشور‌های جهان سوم بلکه در کشور‌های پیشرفته و صنعتی مورد توجه دولتمردان قرار می‌گیرند تا زمینه اشتغال پایدار روستایی نیز فراهم گردد.
کد خبر: ۹۰۹۰۶۹۳
|
۲۶ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۶
به گزارش خبرگزاری بسیج از کردستان،  وقتی به گذشته‌های دورتر برمی گردیم به روز‌هایی می‌رسیم که زنان و مردان در روستا‌های کوچک و دور از شهر با چند راس گاو و گوسفند یک زندگی آرام و صمیمی را کنار یکدیگر تجربه می‌کردند و به دور از دغدغه‌هایی همچون بی کاری روزگار را می‌گذراندند، اما با مرور زمان و با گسترش فرهنگ شهر نشینی روستا‌ها خالی از سکنه شدند و جوانان بیکار در داخل شهر‌ها در جستجوی شغل مناسب ماندند.

اما به راستی آیا می‌توان مانع از گسترش این مسئله در سطح کشور شد؟ و آیا می‌توان زمینه‌ای برای مهاجرت معکوس و کسب درامد مناسب در دل روستا‌ها ایجاد کرد؟

امروزه گسترش کسب و کار‌های خرد که دارای درامد قابل توجهی نیز می‌باشند در داخل روستا‌ها به رقیبی جدی برای فرهنگ شهر نشینی تبدیل شده است و حتی بسیاری از جوانان را نیز برای کسب درامد مناسب به داخل روستا‌ها کشانده است.

ایجاد واحد‌های کوچک دامداری و دامپروری، پرورش قارچ و گیاهان دارویی، پرورش شتر مرغ، پرورش زنبور عسل، کشت خیار و سیب زمینی و حتی کشت زعفران از جمله عواملی هستند که می‌توان با تکیه بر آن‌ها نه تنها نیازی به حضور در شهر احساس نکرد بلکه درامد پایدار و مناسبی را نیز از ان خود نمود.
همانطور که می‌دانیم در کشور ما مشاغل خانگی دارای قدمتی چند هزار ساله می‌باشند و کارگاه‌ها و محیط‌های اقتصادی با محوریت تولید در تمامی خانه‌ها و منازل ایران اسلامی از سال‌های گذشته وجود داشته است و هم اکنون نیز باید در پی احیای فرهنگ تولید در خانواده‌ها باشیم.

متاسفانه امروزه با ترویج فرهنگ شهر نشینی و مصرف گرایی زمینه ایجاد مشاغل خانگی و تولید خانگی محدود شده است به گونه‌ای که حتی در روستا‌ها نیز این روند کند گردیده است.

این در حالی است که نیروی تولید کننده و مولد می‌تواند احیا و توسعه مشاغل خانگی در سطح کشور و در مناطق کم برخورداری همچون قروه را نیز تقویت کند.

در واقع با احیای کسب و کار‌های خرد و ایجاد مشاغل خانگی زمینه مقابله مناسب و مفید با معضل بیکاری نیز فراهم خواهد شد.

از طرفی دیگر مشاغل خانگی و کسب و کار‌های خرد برای جوانانی که امکان جذب در دستگاه‌های دولتی را ندارند و نیز از توان مالی برای راه اندازی بنگاه اقتصادی و انجام فعالیت مستقل بدون حمایت برخوردار نیستند بسیار موثر و مفید است و در واقع بستری مناسب برای اشتغال در فعالیت‌های گوناگون اقتصادی است.

نقش دولت در گسترش کسب و کار‌های خرد

سال‌های سال است که رهبر معظم انقلاب بر گسترش فرهنگ اقتصاد مقاومتی تاکید دارند و در این میان دولت‌ها را موظف به اجرای اقدامات مناسب در جهت حمایت از اقتصاد مقاومتی نموده اند که ضروری است دولتمردان با اعطای تسهیلات مناسب به دنبال جذب جوانان در بطن روستا‌ها و جهت اجرای طرح‌های تولیدی خرد و پربازده باشند که زمینه رشد کشور را نیز به همراه خواهد داشت.

در واقع می‌توان با ایجاد بسته‌های تشویقی و حمایتی از جوانان بخصوص در روستا‌ها نه تنها مانع از مهاجرت به داخل شهر‌ها شد بلکه زمینه مهاجرت معکوس را نیز ایجاد نمود و در گسترش روستا‌ها تاثیر گذاشت.

دولتمردان می‌توانند با حمایت از جوانان نخبه و دارای ایده کسب و کار خرد، زمینه گسترش ان را ایجاد نمایند و در پی رونق بازار فروش این محصولات باشند.

بدون شک با گسترش کسب و کار‌های خرد نه تنها می‌توان امار بیکاری در جامعه را کاهش داد بلکه می‌توان نقش مهمی در تامین مالی خانواده‌ها و کاهش آمار نیازمندان ایفا نمود.

یادداشت: مجید حسن بیگی
 
انتهای پیام/7727
ارسال نظرات