عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: بخشی از بدنه وزارت نفت تمایل به عرضه نفت در بورس و ورود بخش خصوصی به تجارت نفت نداشت و الان هم قصد دارند این راهکار ضدتحریمی را متوقف کنند .
کد خبر: ۹۰۹۰۸۱۶
|
۲۶ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۷

 

به گزارش خبرگزاری بسیج، هدایت الله خادمی عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی د درباره احتمال فروش نفت خریداری در بورس به مشتریان سنتی شرکت ملی نفت ایران گفت: مشتریان سنتی در حجم های بالا مثلا 300 یا 400 هزار بشکه در روز از ما نفت می خرند. لذا آنها نمی آید 300 هزار بشکه از شرکت ملی نفت بخرند و 40 هزار بشکه از بخش خصوصی. خریداران بزرگ معمولا به سمت فروشنده های مطمئن می‌روند تا حداکثر نیازشان را بتوانند تامین کنند.

خادمی افزود: بسیاری از پالایشگاه ها در دنیا هستند که از ما نفت نمی خرند و اگر بخش خصوصی بتواند به این پالایشگاه های کوچک و خصوصی که قابل رصد توسط آمریکا نیستند، بفروشند اتفاق خوبی رخ می دهد ولی متاسفانه کسانی که مخالف عرضه نفت در بورس هستند تاکید دارند که بخش خصوصی قادر به این کار نخواهد بود.

نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس همچنین با رد افشای اطلاعات خریداران نفت در بورس، درباره قیمت نفت فروخته شده به آنها گفت: ما در شرایط تحریم هستیم و کار در این شرایط ابزارهای خاص خودش را می طلبد. اگر ما خریداران زیادی داشته باشیم به تبع می توانیم قیمت را بالا ببریم و اگر تعداد خریداران کم باشد مجبور هستیم قیمت را به صورت منطقی و معقول کاهش دهیم. در وضعیت کنونی هم امکان فروش نفت به قیمت بالا وجود ندارد زیرا نفت ایران یک نفت تحریم شده است و قطعا برای دارنده‌ آن هزینه‌هایی درپی دارد. لذا اعطای تخفیفی معقول در یک سازوکار رقابتی منطقی به نظر میرسد.

وی با اشاره به نظارت‌های موجود در فرآیند عرضه نفت در بورس گفت: با این حال خود وزارت نفت باید بر این کار نظارت داشته باشد چون وزارت نفت است که دارد کالایی را می فروشد پس باید مطمئن باشد درآمدش را به دست می آورد. کمیسیون انرژی مجلس هم باید نظارت های خودش را فراتر از کنترل و نظارت وزارت خانه ها و دولت داشته باشد. سایر نهادهای نظارتی هم باید نظارت بکنند اما نباید کار را آنقدر پیچیده و خطرناک جلوه دهیم که هیچ کسی حاضر نشود بیاید چون خریداری که می خواهد بیاید، یک کار تجاری می خواهند بکند.

*افزایش میزان صادرات نفت کشور با استفاده از سازوکار رقابتی بورس

عضو کمیسیون انرژی افزود: ضمن آنکه باید شرایط را هم لحاظ کرد. در شرایط تحریم وضعیت متفاوت است. وقتی نفت ایران تحریم است و صادرات ندارد باید از هر راهی کسب درآمد کنیم. یکی از راه هایش این است که نفت ارزانتر بدهیم البته باید این تخفیف در یک سازوکار رقابتی معقول بشود که بورس این بستر را فراهم کرده است. راه دیگر فروش در آبهای آزاد است. روش دیگر ذخیره سازی در کشورهای دیگر است.

خادمی درباره علت توقف عرضه نفت در بورس بیان کرد: ما به عنوان کشوری که بزرگترین دارنده نفت و گاز جهان هستیم، هنوز داریم خام فروشی می کنیم یعنی در زمین دشمن بازی می کنیم. رهبری ده ها بار فرمودند خام فروشی نکنید چون امروز را می دیدند. خام فروشی یعنی تک محصولی، یعنی اجبار به ارزان فروشی و در معرض تهدید دشمن قرار گرفتن. ولی اگر پالایشگاه احداث می کردیم و نفت را به چندین محصول با ارزش دیگر تبدیل می کردیم، امکان تحریم نبود.

نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس خاطر نشان کرد: زمانی مسئولین به جای اینکه پالایشگاه تاسیس کنند، گفتند بنزین بخریم. در حالی که اگر پالایشگاه می ساختیم هم اشتغال ایجاد می شد و هم مورد تحریم قرار نمی گرفتیم. آن افراد به کشور خیانت کردند.

خادمی تاکید کرد: الان هم وزارت نفتی‌ها مخالف عرضه نفت در بورس بودند. هر دولت می آمد، به وزارت نفت تکلیف می کرد که نفت را در بورس عرضه کند، اما چون بخشی از بدنه وزارت نفت تمایل به انجام این کار نداشت شرایط را به گونه‌ای رقم میزد که بخش خصوصی نتواند وارد تجارت نفت بشود و کنار برود. حالا هم در زمانی که گلویمان را گرفته اند، نفت را عرضه کردیم و تازه الان هم قصد دارند آن را متوقف کنند ولی به خاطر کاهش میزان صادرات و جو رسانه‌ای ایجاد شده بالاجبار این کار را انجام میدهند و باید توجه کنیم که این عرضه باید تداوم داشته باشد.

ارسال نظرات