خبرهای داغ:
مدیرکل بهزیستی استان قزوین:

میزان ابتلا به اضطراب، در بین زنان و دختران بیشتر است

وارثی گفت:بین 10 تا 22 درصد کودکان ممکن است انواع اختلالات اضطرابی را با شدت مختلف تجربه کنند که دخترها بیشتر از پسرها به اختلالات اضطرابی دچـار مـی شـوند و این مشکلات اغلب ازسنین پیش دبستانی شروع و در دبستان نمود رفتاری پیدا میکند.
کد خبر: ۹۰۹۰۸۵۵
|
۲۶ آذر ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۹

 

علیرضا وارثی مدیرکل بهزیستی استان قزوین در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج با اشاره به موضوع غربالگری اضطراب کودکان 5 تا 6 بیان کرد:اضطراب پدیده ای محوری است که نظریات روان پزشکی و روان شناسی زیادی حول آن شکل گرفته است و جزو اختلالات درون نمود می باشد.

وی گفت:اختلالات درون نمود، الگوهای رفتاری سازش نایافته ای هستند که بیش از آنکه اطرافیان را آزار دهد، موجب رنجش خود فرد شده و هسته ی اصلی آنها اختلالات خلق یا هیجان است. اضطراب احساسی طبیعی در انسان هاست که هرکسی در شرایطی از زندگی آن را تجربه می کند.

مدیرکل بهزیستی استان قزوین اظهار کرد:اضطراب ممکن است از کودکی در افراد ظاهر شده و تا بزرگسالی آنها ادامه یابد. اضطراب هشداری است که فرد را گوش به زنگ می کند و به فرد هشدار می دهد که خطری در راه است و باعث می شود که فرد بتواند برای مقابله با خطر اقداماتی را به عمل بیاورد و شباهت زیادی به ترس دارد.

وارثی عنوان کرد:ترس در پاسخ به خطری معلوم، بیرونی معین است در حالی که در اضطراب تهدید نامعلوم، درونی و مبهم است. افراد مضطرب اغلب علایم نظیر سردرد، تعریق، تپش قلب، احساس تنگی در قفسه سینه و ناراحتی مختصر در معده دارند، فرد مضطرب ممکن است احساس بی قراری هم بکند که نشانه اش این است نمی تواند به مدت طولانی یک جا بنشیند یا بایستد ممکن است که اضطراب علائم روحی و روانی و فکری هم داشته باشد. مثلا با صدای زنگ تلفن می پریم و فکر می کنیم که می خواهند یک خبر ناخوشایندی را به ما بدهند.

وی افزود:اختلالات اضطرابی با عوارض زیاد همراهند و اغلب مزمن شده و نسبت به درمان مقاوم هستند و از شایع ترین طبقات اختلالات روانی است به طوری که در بزرگسالان از هر 4 نفر یکی واجد معیارهای تشخیصی حداقل یک اختلال اضطرابی است.

مدیرکل بهزیستی استان قزوین با اشاره به امار ابتلا به اضطراب در بین زنان و مردان اضافه کرد:
اضطراب در بین زنان بیشتر از مردان است و همچنین با افزایش طبقه اجتماعی، اقتصادی از شیوع اضطراب کاسته می شود. بین 10 تا 22 درصد کودکان ممکن است انواع اختلالات اضطرابی را با شدت مختلف تجربه کنند که دخترها بیشتر از پسرها به اختلالات اضطرابی دچـار مـی شـوند و این مشکلات اغلب از سنین پیش دبستانی شروع و در دبستان نمود رفتاری پیدا میکند.

وارثی با اشاره به اهمیت موضوع اضطراب کودکان خاطرنشان کرد:هر پنج کودک یکی اضطراب را تجربه می کند اما اکثریت آن ها برای درمان به متخصصان سلامت روانی ارجاع نمی شوند. در سال 96 حدود ۲هزار و ۵۰۰ کودک 5 تا 6 ساله در سطح مهاد کودک شهر قزوین، البرز و تاکستان مشمول طرح قرار گرفتند که از این تعداد 648 کودک مشکوک به اختلالات اضطراب شناسایی و به روانشناس ارجاع شدند و در سال 97 نیز 1500 مشمول این طرح می باشند.

وی ضمن اشاره به هدف اجرای طرح غربالگری اضطراب یادآور شد:ارتقای سطح سلامت روان کودکان 5 تا 6 سال، پیشگیری ازآسیبهای احتمالی درآینده، شناسايی كودكان مشكوک به اضطراب و ساير اختلالات اضطرابی و مداخله تا سطح درمان و يا كنترل و کاهش، آگاهسازی عمومی در خصوص ايجاد حس مسئوليت والدین جهت پيگيری و مراجعه به مراکز مشاوره جهت دریافت خدمات مشاوره ای لازم برای کودکان مشکوک به اضطراب از جمله اهداف این طرح می باشد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار