خبرهای داغ:
دلایل بن بست راه آهن خراسان جنوبی؛

کاش نوبخت بیرجندی بود!

نماینده مردم بیرجند درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی گفت: ما از شخص رئیس جمهور و نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه انتظار داریم، چرا که راه آهن چابهار - زاهدان - بیرجند به خراسان رضوی برای کل کشور امنیت ساز است و نه تنها برای استان های شرق، بلکه برای کل کشور می تواند درآمد اقتصادی داشته باشد.
کد خبر: ۹۰۹۱۰۹۸
|
۲۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۶

به گزارش خبرگزاری بسیج از خراسان جنوبی، حجت الاسلام سید محمدباقر عبادی، نماینده مردم بیرجند درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار روزنامه امروز خراسان جنوبی با طرح این سوال از وزارت راه که چرا پروژه راه آهن خراسان جنوبی شروع نشده و چرا در اجرای عملیات عمرانی آن سرعت عملی دیده نمی شود گفت: به لحاظ نرم افزاری و طی مراحل اداری جاری قانون گذار در مجلس، برای این پروژه ردیف اعتباری مصوب کرده و به دولت اجازه داده از محل صندوق توسعه ملی برای سرمایه گذاری در این پروژه تسهیلات دریافت کند تا هیچ بهانه ای برای شروع عملیات اجرایی راه آهن وجود نداشته باشد.

 یکسری اقدامات اداری و نرم افزاری هم در وزارت راه باید برای جذب سرمایه گذار و سایر مراحل انجام شود و خواستار تسریع در این روند هستم.

ما از شخص رئیس جمهور و نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه انتظار داریم، چرا که راه آهن چابهار - زاهدان - بیرجند به خراسان رضوی برای کل کشور امنیت ساز است و نه تنها برای استان های شرق، بلکه برای کل کشور می تواند درآمد اقتصادی داشته باشد.

 اجرای پروژه راه آهن شرق نسبت به پروژه راه آهن رشت از اهمیت بالاتری برخوردار است اما باید گفت که آقای نوبخت اصالتا رشتی است و برای اجرای راه آهن این محور و همچنین اتوبان رشت سنگ تمانم گذاشته و باید گفت مردم برای تفریح با راه آهن به شمال نمی روند و ترجیح می دهند با سواری شخصی به این مناطق سفر کنند بنابراین ضرورت اجرای این پروژه با راه آهن شرق قابل مقایسه نیست.

 مردم تصور می کنند هر پروژه ای که مربوط به رشت باشد صد در صد اعتبار می گیرد، لذا از آقای نوبخت می خواهیم پروژه راه آهن – بیرجند – قاین - رشت را استارت بزند، شاید زودتر به نتیجه برسیم، و باید گفت اگر اعتباری نیست برای هیچ جای کشور هم نباید باشد و اگر اعتباری هست برای همه جا باید باشد.

 هیچ بهانه ای پذیرفته شدنی نیست و من به عنوان نماینده مجلس تمام این انتقادات را به آقای نوبخت انتقال داده ام.

 لازم به ذکر است که وعده راه آهن خراسان جنوبی برای اولین بار در نهم آبان ماه سال 80 یعنی حدود 17 سال پیش از سوی مجمع نمایندگان استان خراسان(قبل از تقسیم) و سیستان و بلوچستان طی تقاضایی از رئیس جمهور وقت و ارجاع به وزارت راه و ترابری و سازمان مدیریت و برنامه ریزی مطرح شد و با تشکیل خراسان جنوبی این موضوع نیز در ردیف تقاضاهای مردم از مسئولان کشور قرار گرفت و مجمع نمایندگان استان های خراسان رضوی و جنوبی و سیستان و بلوچستان طی نامه ای از رئیس جمهور وقت خواستند در خصوص راه آهن که مورد تأکید رئیس جمهور نیز بوده دستور لازم را صادر کنند.

 پس از حدود 5 سال از طرح این خواسته در وزارت راه و ترابری، مهر سال 85 یعنی 2 سال پس از استقلال خراسان جنوبی مدیرکل وقت راه و ترابری استان خبر از پایان مطالعات مقدماتی ساخت پروژه راه آهن خراسان جنوبی و اتصال آن به راه آهن سراسری داد، 4 آبان ماه 89 یعنی حدود 4 سال بعد یکی از نمایندگان وقت در مجلس شورای اسلامی از اتمام مطالعات مقدماتی راه آهن چابهار - مشهد در شرق کشور خبر داد و گفته عبور این خط از مسیر بیرجند – قاین - گناباد و کالشور به تصویب رسیده است.

 26 مرداد 94 نیز خبر اختصاص 50 میلیارد اعتبار برای مطالعات راه آهن خراسان جنوبی در رسانه های استان منتشر شد و بعد از این بارها و بارها خبر کلنگ زنی پروژه راه آهن خراسان جنوبی توسط مسئولان عالی رتبه استان مطرح شد ولی خبری از عملیاتی شدن آن نبود که در آخرین وعده معاون عمرانی استانداری خراسان جنوبی در مرداد ماه اعلام کرده بود به زودی این پروژه با حضور مقامات کشوری کلنگ زنی خواهد شد ولی باز هم تا این زمان از عملیاتی شدن این وعده هم خبری نشده است.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
پر بیننده ها