رئیس پارک علم و فناوری یزد گفت: مرکز نوآوری پارک علم و فناوری یزد از حدود ۷۰۰ طرح نوآوری حمایت کرده و ۱۳۰ اختراع نوآورانه در این مرکز به ثبت رسیده است.
کد خبر: ۹۰۹۱۱۱۱
|
۲۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۷
به گزارش خبرگزاری بسیج از یزد، داریوش پورسراجیان گفت: پارک علم و فناوری یزد از لحاظ تاریخی بعد از اصفهان جزء اولین پارک های کشور است که فعالیت خود را از سال 1380 آغاز کرده و قدمت ۱۷ ساله دارد. لذا بسیاری از نهاد ها، مکانیسم ها و برنامه هایی که امروز در پارک های کشور شکل گرفته شروع آن از پارک علم و فناوری یزد بوده است. برای مثال ایجاد صندوق پژوهش و فناوری کشور که اولین نمونه آن در یزد تاسیس شده بود که خوشبختانه اکنون هم جزو صندوق های برتر کشور است و سال گذشته به عنوان صندوق برتر پژوهش و فناوری کشور انتخاب شد. همچنین اولین مرکز نوآوری پارک ها نیز در پارک علم و فناوری یزد ایجاد شد.
رئیس پارک علم و فناوری یزد تاکید کرد: در حال حاضر مجموعا در سه پردیس اصلی ما به همراه مجموعه هایی که در قالب همکاری با شهرستانها، فرمانداری های شهرستان های استان یزد و بعضی از دانشگاه ها و نهادهای مرتبط در این مجموعه حدود ۲۶۰ شرکت در پارک علم و فناوری یزد و مراکز تابعه آن مستقر هستند. البته از این ۲۶۰ شرکت نیز تعدادی در انتظار استقرار هستند و ما جریان پذیرش از شرکت ها را به دلیل بحث های بودجه ای و اینکه به شدت مشکل کمبود فضای استقرار داریم، محدود کرده ایم. هر چند که معتقد نیستم که با افزایش تعداد لزوماً ما به اهدافمان خواهیم رسید بلکه این موضوع باید با کیفیت عملکرد و توسعه فعالیت های شرکت های موجود همراه باشد.

این مقام مسئول اعلام کرد: از ابتدای فعالیت تا کنون بیش از 850 پرونده حمایت از شرکت ها در مراحل مختلف در پارک یزد تشکیل شده است.
ثبت ۱۳۰ اختراع در مرکز نوآوری پارک علم و فناوری یزد

وی با اشاره به ایجاد اشتغال پایدار برای افزون بر ۱۵۰۰ نفر در پارک علم و فناوری یزد تاکید کرد: ۴۰ درصد از این میزان اشتغال در برنامه چهارم توسعه پارک یعنی در سال های ۹۵ تا ۹۹ اتفاق افتاده است. البته باید در نظر گرفت ما به شکل متوسط با مبلغی حدود ۳۰ میلیون تومان یک اشتغال پایدار ایجاد کرده ایم که در مقایسه با بخش صنعت عدد بسیار پایینی است. مطمئناً اگر زیرساخت‌های لازم تامین شود امکان استقرار تعداد بیشتری از شرکت‌ها و به طبع آن اشتغال بالاتر نیز وجود دارد.

رئیس پارک علم و فناوری یزد بیان داشت: یکی از فعالیت هایی که اخیراً صندوق پژوهش در دستور کار خود قرار داده ورود به عرصه سرمایه گذاری خطرپذیر بوده که در نتیجه آن در ۱۰ طرح فناوری کلان حدود 100 میلیارد ریال سرمایه گذاری خطرپذیر انجام شده است.

وی اضافه کرد: مرکز نوآوری پارک علم و فناوری یزد از حدود ۷۰۰ طرح نوآوری حمایت کرده و ۱۳۰ اختراع نوآورانه در این مرکز به ثبت رسیده است.

پورسراجیان عنوان کرد: پارک علم و فناوری یزد از ابتدا تمرکز ویژه ای بر توسعه همکاری فناوری بین الملل داشته است. یعنی از ابتدای شکل گیری پارک حضور فعال در نهادهای بین المللی حوزه پارک علم و فناوری و دغدغه به روز بودن از این باب مورد توجه بوده است. برای مثال عضویت فعال در انجمن بین المللی پارک ها (ASPA) یا انجمن آسیایی آن همچنین نمایندگی بخش غرب آسیا جزو فعالیت‌های پارک یزد بوده است.

وی اظهار کرد: شروع به فعالیت های تجاری سازی فناوری در حوزه بین الملل از طریق ایجاد دو دفتر مبادلات فناوری در منطقه با همکاری بخش خصوصی شکل گرفت. یکی از این دفاتر در گرجستان و دیگری در عمان بود.البته برنامه‌ریزی ما این است که در شرق آسیا و در یکی از کشورهای کره یا چین دفتر دیگری نیز احداث کنیم. همچنین در آمریکای شمالی بیشتر با رویکرد ارتباط با نخبگان ایرانی و به ویژه یزدی در کانادا به دنبال احداث دفتر مبادلات فناوری هستیم که اقدامات اولیه آن شروع شده و ارتباطش برقرار است. مجموعه این اقدامات به صادرات فناوری و توسعه و تبادل فناوری می انجامد.
این مقام مسئول عنوان کرد: فعالیت های دانش آموزی شکل گرفته در پارک علمی کودکان نیز یکی دیگر از فعالیت‌هایی بود که خوشبختانه در یزد توسعه پیدا کرد. برگزاری مسابقات دانش آموزی ابتکارات و نوآوری که با همکاری وزارت آموزش و پرورش انجام شد نیز در همین راستا بود.
برپائی نمایشگاه فن بازار در یزد

پورسراجیان با اشاره به فرارسیدن هفته پژوهش اعلام کرد: هر ساله در هفته پژوهش هم در سطح استان و هم در سطح ملی مراسم نمادینی برای تقدیر از پژوهشگران و ارائه فعالیت های پژوهشی و فناوری برگزار می شود. امسال نیز مسئولیت برپائی نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری و یا اصطلاحاً "فن بازار" استان یزد بر عهده پارک علم و فناوری یزد نهاده شده است. همچنین چهاردهمین جشنواره ایده های برتر که آن هم از برنامه های ابتکاری پارک علم و فناوری یزد از همان سال های ابتدای شکل گیری است در خلال برنامه های هفته پژوهش برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: افتتاحیه نمایشگاه "فن بازار" سه شنبه بیست و هفتم آذر ساعت نه و نیم صبح در محل کارخانه جنوب برگزار خواهد شد و در مراسم اختتامیه که در بیست و نهم آذر برگزار می شود از پژوهشگران و فناوران برتر تقدیر خواهد شد.

وی افزود: برخلاف سال‌های گذشته امسال نمایشگاه فن بازار در دانشگاه یزد برگزار نشد و به یک فضای عمومی آمد زیرا یکی از ویژگی‌هایی که امسال مد نظر ما بوده مردمی کردن جریان پژوهش و فناوری مخصوصاً بخش فناوری مرتبط با جامعه و نیازهای آن می باشد. لذا تمرکز ما در نمایشگاه امسال بیشتر معطوف به مخاطبین عمومی است، یعنی جامعه را هدف قرار داده ایم و به همین منظور و به رغم مشکلات اولیه که برای آماده‌سازی وجود داشت خوشبختانه با همکاری دستگاه‌های متولی مراحل برگزاری نمایشگاه در کارخانه جنوب انجام شد.

رئیس پارک علم و فناوری یزد گفت: در نمایشگاه فن بازار امسال مجموعا حدود ۶۰ غرفه حضور دارند و اگر فضای فیزیکی فراهم شود امکان افزایش غرفه های واگذار شده به متقاضیان فراهم می شود.
ارسال نظرات