نگرانی ها از افزایش دوباره نرخ بهره آمریکا در جلسه روز چهارشنبه فدرال رزرو باعث رکود بی سابقه سهام شرکت ها در بورس وال استریت شد.
کد خبر: ۹۰۹۱۱۴۴
|
۲۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۶

 

 

به گزارش خبرگزاری بسیج، بورس آمریکا به دلیل ترس از افزایش نرخ بهره از سوی فدرال رزرو در اواخر هفته جاری با کاهش قابل توجهی روبرو شد و در این میان شاخص داو وجونز و اس اند پی ۵۰۰، بدترین روند کاهشی خود را از «رکود بزرگ» در سال ۱۹۳۱ میلادی به بعد تجربه کردند.

در همین حال شاخص داوجونز با ۵۰۵.۵۶ واحد کاهش معادل ۲.۱۰ درصد روند نزولی روبرو شد و اس اند پی ۵۰۰ هم با ۲.۵ درصد تنزل به ۲۵۳۰.۶ واحد رسید که پایین ترین سطح آن در سال جاری میلادی محسوب می شود. شاخص یونایت هلث، جانسون و گلمن ساچ هم به روند کاهشی بازار بورس آمریکا کمک کردند و سهام مایکروسافت هم ۳.۶ درصد کاهش پیدا کرد.  

هچنین دونالد ترامپ ساعاتی پیش، از بانک مرکزی ایالات متحده خواست که نرخ بهره را برای چهارمین بار در سال جاری میلادی افزایش ندهد. ترس از افزایش مجدد نرخ بهره توسط فدرال رزرو یکی از دلایل اصلی نوسان بازارها در آمریکا در چند ماه اخیر محسوب می شود.

ترامپ در پیام توئیتری خود نوشت که باور نکردنی است با وجود دلار بسیار قدرتمند و تقریبا هیچ نرخ تورمی و نیز فضای خارج از آمریکا که شامل سوختن پاریس و تحولات چین است، فدرال رزرو به دنبال افزایش نرخ بهره برای یکبار دیگر باشد.

برخی از کارشناسان اقتصادی بر این باور هستند که فدرال رزرو تقریبا به احتمال ۸۰ درصد نرخ بهره را ۰.۲۵ درصد در جلسه روز چهارشنبه خود افزایش می دهد و نرخ بهره بین ۲.۲۵ و ۲.۵ درصد خواهد شد که بالاترین رقم از بحران مالی سال ۲۰۰۸ میلادی به بعد محسوب می شود. بانک جی پی مورگان هم اعلام کرد که نوسانات افزایش یافته بازار و نشانه های رشد کند اقتصادی در خارج از آمریکا، تقاضا برای متوقف شدن افزایش نرخ بهره را از سوی فدرال رزرو به دنبال دارد. بر پایه این گزارش، شاخص بسیاری از شرکت ها در بورس وال استریت روند نزولی به خود گرفته است.

منبع: ایبنا

ارسال نظرات