خبرهای داغ:
سید محمد حسینی گفت: در پیش از انقلاب بین این دو نهاد اصطکاک و خصومتی وجود داشت. نگاه حوزویان این بود که دانشگاه خاستگاهی بیرونی دارد و برای اهداف نظام سلطه ایجاد شده و از آن طرف دانشگاهیان نیز به دلیل عدم آشنایی با دین می‌گفتند حوزویان اهل خرافه هستند اما به برکت انقلاب این وحدت ایجاد شد.
کد خبر: ۹۰۹۱۵۷۴
|
۲۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۲

به گزارش خبرگزایری بسیج گلستان ، سیدمحمد حسینی صبح امروز در مراسم گرامیداشت وحدت حوزه و دانشگاه که در جامع‌المصطفی العالمیه گرگان و با حضور طلابی از 30 کشور جهان برگزار شد، به وحدت جامعه اسلامی تأکید کرد و اظهار داشت: این که انقلاب اسلامی توانسته در 4 دهه برابر توطئه‌های دشمن بایستد و نه فقط بر چالش‌ها فائق بیاید بلکه دستاوردهای بزرگی را هم به دست بیاورد به دلیل وحدت است.

وی با بیان اینکه باید از این دستاوردها صیانت کنیم و نگذاریم متزلزل شود، افزود: باید مراقب باشیم بعد از 40 سال وسوسه‌گران بین حوزه و دانشگاه اختلاف ایجاد نکنند و دانشگاه نیز در مسیر نظام و انقلاب گام بردارد.

وزیر اسبق ارشاد هدف استعمار از متزلزل کردن جایگاه روحانیت را سلطه بر ملت‌ها دانست و گفت: از حدود 200 سال قبل یعنی از دوره ناصرالدین شاه به بعد عوامل استعمار احساس کردند که دین به ویژه اسلام سد محکمی و پولادینی در برابر آنها است. برای همین اقدام به تضعیف اسلام کردند. یکی از راه‌ها این بود که روحانیت را طرد کنند تا روحانیون در صحنه حضوری فعال نداشته باشند و در مقابل مراکز علمی و دانشگاه‌هایی که به سبک جدیدی راه می‌اندازند نه فقط بیگانه از دی، بلکه دین‌ستیز و معارض با دین باشند.

وی این اقدامات را ناشی از این طراحی هوشمندانه دشمنان برشمرد و خاطرنشان کرد: دشمن با این اقدام به دنبال تقابل علم و دین بود و به این وسیله می‌توانستند بر ملت ایران سلطه پیدا کنند.

حسینی ادامه داد: راه سلطه این است که باید کسانی باشند که مسیر را هموار کنند. هیچ وقت استعمار بر کشوری سلطه پیدا نمی‌کند مگر آن که در داخل آن کشور افرادی با آنها همراه باشند. دانش‌آموختگان و فارغ‌التحصیلان چنین دانشگاه‌هایی که از ابتدا سنگ‌بنای‌شان بر بیگانگی با دین بود معلوم است که چه عناصری بودند البته باید حساب عناصر متدین را جدا کنیم. پیش از انقلاب هم در ایران خانواده‌های متدینی داشتیم که فرزندان آنان خود را در هر مسیری حفظ می‌کردند.

وی با تأکید بر ارتباط وحدت حوزه و دانشگاه بیان کرد: وحدت امروز بین شیعه و سنی و اقشار مختلف وجود دارد اما امام خمینی(ره) تأکید ویژه‌ای نسبت به وحدت حوزه و دانشگاه داشتند. در ایام انقلاب شعار « دانشجو روحانی، پیوندتان مبارک» که شعار مبارکی هم بود سرداده می‌شد که بعدها تحقق پیدا کرد. حتی تحصن علما در اعتراض به ممانعت رژیم از حضور امام در ایران در دانشگاه تهران انجام شد تا این وحدت را به صورت عملی به همه نشان دهند.

وزیر اسبق ارشاد با بیان اینکه امروز دانش‌آموختگان حوزه و دانشگاه در کنار هم در کشور نقش‌آفرینی می‌کنند، گفت: این وحدت فقط در شورای نگهبان وجود ندارد بلکه مجلس شورای اسلامی، شورای عالی انقلاب فرهنگی و حوزه‌های تصمیم‌گیری مانند مجمع تشخیص مصلحت نظام هم وجود دارد و افراد کنار هم قرار دارند و در یک مسیر حرکت می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: اینکه امروز این همه مکاتب، نحله‎ها و عرفان‌های کاذب راه‌اندازی می‌شود برای این است که نمی‌خواهند افراد در مسیر وحدت و صراط مستقیم باشند.

حسینی با بیان اینکه در دوران ستمشاهی بین حوزه و دانشگاه اصطکاک‌هایی وجود داشت گفت: در پیش از انقلاب بین این دو نهاد اصطکاک و خصومتی وجود داشت. نگاه حوزویان این بود که دانشگاه خاستگاهی بیرونی دارد و برای اهداف نظام سلطه ایجاد شده و از آن طرف دانشگاهیان نیز به دلیل عدم آشنایی با دین می‌گفتند حوزویان اهل خرافه هستند اما به برکت انقلاب این وحدت ایجاد شد.

وی ادامه داد: زمانی که جدایی علم از دین در مغرب زمین مطرح شد، غربی‌ها در تاریکی، عقب‌ماندگی و انحطاط قرون وسطی به سر می‌بردند در حالیکه ایران و کشورهای اسلامی در دوران درخشش علم، فرهنگ و تمدن قرار داشتند. دین تحریف شده به غربی‌ها کمک می‌کرد، پس از مدتی آن را کنار گذاشتند و در زمینه علمی رشد کردند. متأسفانه برخی از روشنفکران بیمار در کشورمان هم فکر کردند این راه پیشرفت و توسعه است در حالی که آن زمان ما ابن سیناها، ابورریحان‌ها و فلاسفه و اندیشمندان بزرگی داشتیم که هم دین را می‌فهمیدند و هم علم داشتند.

وزیر اسبق ارشاد با اشاره به آغاز دوران انحطاط جامعه اسلامی بیان کرد: با ورود استعمار به کشورهای اسلامی و ایجاد دانشگاه‌های جدید، دین و علمی که بیش از یک هزار سال کنار هم بودند، از یکدیگر جدا شدند. نخسیتن کار استعمار به ویژه انگلیس ایجاد این انقطاع و گسست بود.

وی در بخش دیگر سخنان خود به فرمایشات مقام معظم رهبری درباره ضرورت وحدت همچنین شناخت دشمن مشترک گفت: عده‌ای می‌گفتند دشمنی غرب توهم است، الان اما دشمن شمشیر را از روی بسته است. آمریکایی‌ها، صهیونیست‌ها و ارتجاع عرب در منطقه دیگر به چه شکلی باید فریاد بزنند که دشمن ما هستند و می‌خواهند علیه امت اسلامی کار کنند.

حسینی با تأکید بر اینکه علم باید به پیشرفت و توسعه کشور کمک کند، خاطرنشان کرد: امروز در دانشگاه می‌گویند مقاله بنویسید و ما به شما ترفیع می‌دهیم. برخی‌ها نیز فقط مقاله می‌نویسند اما مشخص نیست که آیا نوشتن‌ها به نفع کشور هست یا نیست و آیا گره‌ای از مردم باز می‌کند یا نه. برای بعضی‌ها انجام کارهای علمی نان دارد اما اینکه می‌تواند به سود توسعه و پیشرفت کشور باشد، مشخص نیست؟

وی بیان کرد: ما تجربه کردیم که متخصصان و دانشگاهیان ما می‌توانند خیلی از طرح‌ها و پروژ‌های بزرگ را اجرا کنند. داستان غنی‌سازی 20 درصد، اینکه در ثانیه 950 دور بچرخد و اینکه همه به هم وصل شود را تجربه کردیم. عده‌ای در گذشته تمسخر می‌کردند و باورشان نمی‌شد که کسانی مانند شهید شهریاری کار غنی‌سازی 20 درصد را انجام دهند و آبشاری از سانتریفیوژها که به هم پیوند دارند را ایجاد کنند بدون اینکه از دیگران کمکی بگیرند.

وزیر اسبق ارشاد خاطرنشان با بیان اینکه اعتماد به نفس و خودباوری سبب توسعه و پیشرفت کشور می‌شود، تصریح کرد: اگر تحقیر نکنیم و نگوییم همه چیز باید از خارج بیایید، می‌توانیم کارهای بزرگی انجام دهیم. متأسفانه یک نگاه غربگرایانه از اول پیروزی انقلاب در کشور داشتیم  و الان هم داریم که نمی‌خواهند به جوانان متعهد و متدین ما میدان بدهند.

وی با بیان اینکه پیش از انقلاب متخصصان آمریکایی در همه زمینه‌ها در این کشور حضور داشتند، گفت: بعد از انقلاب و وقتی که شعار استقلال و خودکفایی مطرح کردیم توانستیم گام‌های بزرگی بردایم. وقتی دانشگاه‌ها جهت درستی پیدا کرد و نگاه بومی در دانشگاه‌ها به نگاه بیرونی غالب شد موفقیت‌های زیادی به دست آوردیم.

حسینی خاطرنشان کرد: الان هم برخی‌ها فرهنگ غربی را در دانشگاه‌ها ترویج می‌کنند چون دیدند اگر دانشجو و استاد ما در مسیر انقلاب باشد این انقلاب نه 40 سال بلکه تا ظهور هم ادامه دارد.

وی با بیان اینکه امروز دنیا کنجکاو شده است که از اسلام بیشتر بداند، گفت: دشمنان از این مسئله عصبانی هستند لذا باید کاری کنند که ما در داخل زمین‌گیر شویم. جنگ اقتصادی، رسانه‌ای و فرهنگی امروز و همچنین ترویج بی‌بند و باری در دانشگاه‌ها و رواج تفکر سکولاریسم در حوزه همه از طراحی‌های دشمن است.

وزیر اسبق ارشاد ادامه داد: در این گونه مناسبت‌ها باید مباحث جدی مطرح کنیم و ضمن بیان نقاط قوت، مسیر انقلاب در دهه پنجم را ترسیم کنیم. ما امروز تجربه‌ای داریم  و نیروهایی تربیت کردیم که نه فقط در ایران بلکه در هر گوشه دنیا با فرهنگ ناب اسلامی آشنایی دارند و می‌توانند منشا اثر باشند.

وی با تأکید بر مفاهمه بیشتر حوزه و دانشگاه افزود: در برخی از زمینه‌های علوم انسانی مانند اقتصاد، حقوق، مدیریت، علوم سیاسی  و ارتباطات کسانی را داریم که با مبانی اسلامی آشنا و به علوم روز دنیا نیز مسلط هستند. این افراد گره‌گشا خواهند بود  و بهتر می‌توانند نسخه اقتصادی بنویسند تا کسانی که فقط فکرشان به غرب است.

حسینی با بیان اینکه در هر حوزه‌ای از جمله اقتصاد، سیاست و قانون‌گذاری باید فارغ‌التحصیلان ما الفبای کار را بدانند، گفت: در قانون گفتند مجلس نباید مصوبه‌ای داشته باشد که مغایر با قانون و اسلام باشد، نمایندگان مجلس باید اسلام را بشناسند. ما پیشنهاد می‌دهیم در آینده ضوابطی در این زمینه طراحی شود، نه اینکه بگویم چون شورای نگهبان هست و کارش را انجام می‌دهد پس ما هر چه بود، تصویب می‌کنیم. اینکه امروز در برخی بخش‌ها ضربه خوردیم برای این است که افرادی در مناسبی بودند و هستند که اعتقاد راسخی به کارآمدی نظام اسلامی نداشته و ندارند. عده‌ای در نظام اسلامی هستند اما نگاه‌شان به جای دیگری است./تسنیم

انتهای پیام/ح

ارسال نظرات
پر بیننده ها